با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

آیت‌ الله علوی گرگانی: راه حلال را در بانکداری پیشه نکرده‌ایم

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «آیت الله العظمی سید محمد علوی گرگانی» ظهر دوشنبه در دیدار با مدیرکل امور شعب موسسه مالی و اعتباری مهر استان قم با تاکید بر اینکه در نظام اسلامی همه امور باید اسلامی شود اضافه کرد: تصرف در اموال عمومی و سرمایه‌های مردم یکی از موضوعات بسیار مهم و مسئولیت آور است که آیات و روایات زیادی درباره آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه مسئولیت بسیار سنگینی برعهده مسئولان بانکی کشور وجود دارد اظهار داشت: اهمیت مسائل مالی آنقدر زیاد است که پیامبر و ائمه همواره نسبت به آن تاکید زیادی داشتند و ابتدا می‌فرمودند الفقه ثم المتجر؛ ابتدا حکم شرعی را یاد بگیرید و بعد تجارت کنید.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: مسائل مالی جذبه و کشش زیادی دارد و از این رو برای انسان خطرناک است و اگر انسان مرتکب بی دقتی شود در لبه پرتگاه قرار می گیرد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن با بیان اینکه قرآن کریم ربا را در حکم محاربه و جنگ با خدا می داند اظهار داشت: شما مسئولان بانکی باید مراقب باشید تصدی اموال مردم موجب نشود تا این اموال به طریق نادرستی مورد استفاده قرار گیرد.

اهتمام مراجع به حل مشکلات بانکی

آیت الله علوی گرگانی با اشاره به اهتمام مراجع و رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اسلامی شدن امور بانکی گفت: مهمترین مشکل در بانکداری ما این است که راه حلال را در پیش نگرفته ایم.

وی دریافت دیرکرد وام را از مشکلات سیستم بانکی دانست و تاکید کرد: این موضوع باعث می شود تا بسیاری از خانواده‌ها دچار مشکل شوند.

تاکید بر حذف ربا

این مرجع تقلید با تأکید بر حذف ربا از سیستم بانکی کشور تأکید کرد: این گناه بسیار بزرگی است و قرآن آن را در حکم جنگ با خدا می‌داند.

وی در پایان بیان داشت: مسئولان و کارکنان بانک‌های کشور باید در به دست آوردن مال و صرف آن بسیار مراقب باشند تا موجب نارضایتی خدا نشود.

منبع: پایگاه خبری تحلیل اهل بیت علیه السلام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. برخی از مسئولین بانک‌ها (بانک… با شعار تغییر را احساس کنیم!) و به بهانه صرفه جوئی در هزینه، اکثر مدیران و کارکنان اداره وصول مطالبات معوق خود را کاهش داده و در اصل اداره را غیرفعال و منحل کردند؛شرکت‌های شرخری که ظاهراً مسؤول مطالبات معوق ولیکن در اصل شرکت‌های جدیدی هستند که نقش شرخرها را در قالب شخصیت حقوقی برای بانک‌ها بازی می‌کنند،این موسسات با بهره جستن از روش‌های خاص خود اقدامات پیگیرانه را به منظور وصول مطالبات معوق به مرحله اجرا گذاشته و در شگردهای ظاهراً دلسوزانه به مشتریان بدهکار در قبال اخذ چک و سفته جدید به عنوان سود وام معوق شده فرصتی دیگر داده می‌شود ولی با سررسید وام و چک‌های اخذ شده مجدداً همان سیکل را تکرار و چک جدیدی از مشتری بدهکار سیستم بانکی دریافت کرده و فرصتی دوباره به وی داده می‌شود تا در نهایت دریافت هر یک از این چک‌ها همانند تارهای عنکبوت، مشتری را گرفتار و روز به روز به نابودی و ورشکستگی نزدیکتر می‌کند، این شرکت ها از هیچ روش درست و حتی غیرمعقول و نادرستی حتی ترسانیدن، تحقیر کردن و تهدید كردند به وحشت انداختن خانواده های مشتریان جهت فشار به بدهکار دریغ نمی کنند.حال سوال اینجاست که چرا و چگونه مسئولان سه قوه و بانک محترم مرکزی در این فقره ساکت است.آیا افشای اطلاعات شخصی مردم جرم نیست؟این عمل اخلاقی و قانونی است؟ این عمل در روسیه سابقه داشته که نمایندگان دوما، مجلس نمایندگان پارلمان روسیه پیشنهاد می کنند بانک ها و شرکت های شرخری که از فشار روانی برای دریافت بدهی ها استفاده می نمایند در صورت خودکشی بدهکاران طبق ماده مربوطه در آئین کیفری، تحت تعقیب قانونی قرار بگیرند.به عقیده تهیه کنندگان طرح قانونی در این خصوص، اتخاذ چنین تدبیری لازم است چون در حال حاضر بانک ها و شرکت های شرخر گاهی برای دریافت بدهی ها از اشخاص بر آنها فشار روانی وارد می کنند.