با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
اتیمولوژی (ریشه شناسی) واژه بانک

اتیمولوژی (ریشه شناسی) واژه بانک

بانک چیست؟ چرا نام بانک باید بانک باشد؟ تاریخچه بانک از کجا شروع میشود؟ معنی لغوی بانک چیست؟ و… اینها از جمله سئوالاتی است که هر فرد ایرانی ممکن است از خود بپرسد و غالباً هم بی تفاوت به این جوابها از کنار آن میگذرند.در تسخیر شیطان

 یكی از نهادهایی كه در جامعه امروز وجود دارد بانك است. بانكها امروز به صورتی در زندگی روزمره افراد جامعه قرار گرفته‌اند كه تصور زندگی بدون بانك محال به نظر می‌رسد. بانك كه با مفهوم پول گره محكمی خورده است بسان قلبی می‌ماند كه در رگهای جامعه پول را به جریان می‌اندازد. هرگونه تغییر و نابسامانی این قلب می‌تواند جامعه را فلج كند. این نهاد عظیم و قدرتمند در نظام اقتصادی یک نظام ربوی و غیر اسلامی است

ریشه بانکداری به معنای امروزی این کلمه، می‌توان در دوره رنسانس ایتالیا و در شهرهای ثروتمند آن درشمال مانند فلورانس، ونیز و ژنووا یافت. خانواده‌های باردی و پروزی در ۴ میلادی بانکداری را در فلورانس با توضیع شعبات در بسیاری از بخشهای دیگر اروپا گسترش دادند. و شاید مشهورترین بانک ایتالیا، بانک medici، باشد که توسط جیووانی مدیسی در سال ۱۳۹۷ تاسیس شد. اولین بانک سرمایه گذاری ایالتی شناخته شد،بانک سنت جورج (به ایتالیایی: Banco di san Giorgio) در ژنواا ایتالیا در سال ۱۴۰۷، تاسیس شد.از بانكهای قدیمی می‌توان به بانك آمستردام تاسیس 1609 میلادی، بانك ونیز، بانك انگلستان 1694 نام برد؛ البته بانكهای اولیه بیشتر به منظور نزول دادن به عموم (مانند بانك ونیز) ایجاد می‌شدند؛ كه برخی نیز مثل بانك آمستردام فقط سپرده می‌پذیرفتند.

واژهٔ بانک در زبان انگلیسی میانه از زبان فرانسوی میانه (banque)، و آنهم از واژه ایتالیایی قدیمی banca، و آن نیز از واژه آلمانی بسیار قدیمی banc،bank،”bench.counter” گرفته شده‌است.بانكو (banco) یا بنچ (bench) از معنی صندلی گرفته شده است. در آیین یهود، ربا دادن حرام است. اما یک راهی برای ربا دادن وجود دارد و آن راه ربا دادن به فرد غیر یهودی است. در آن زمان یهودیانی که شغلشان این بود(ربا دادن به غیریهودی ها)، برای اینکار روی همان صندلی های معروف می نشستد (بَنک bank) و نزول می دادند و بعد ها که از این شغل درآمد خوبی کسب کردند به جای اینکه در کنار خیابان روی آن صندلی هایشان بنشینند و ربا بدهند، برای خودشان ساختمانی درست کردند که همان نام صندلی را روی ساختمانشان گذاشتند، نامش بنک (bank) شد.

همان طور که ملاحظه کردید بانک یک سیستم ربوی بوده و امروز هم ادامه دهنده همان راه است اما چطور می شود یک نظامی که ار بیخ غیر اسلامی است در یک جامعه اسلامی رسوخ کند و بر همه چیز مسلط شود؟؟ شاید برای شما مخاطب عزیز جالب باشد چرا کسی تا به حال در این مورد حرفی نزده!!!! بانک و بورس یک سیستم غیر اسلامی است و نزدیک به 4000 بانک در چند سال گذشته در سراسر جهان  فروپاشیده است. اگر بانک موثر است که موثر نیست چرا باز هم اصرار داریم سیستمی که در اون ور دنیا فروپاشیده اینجا در حکومت اسلامی پیاده کنیم. پس هر کسی از راه رسید گفت کاری کردیم که این بانک اسلامی شد بدانید نه سواد اقتصاد مدرن دارد و نه سواد درست فقهی. امروز اگر کسی ادعا دارد که بهتر می تواند از جامعه غرب بانکداری کند و شیوه نوینی ارائه کند بسم الله… بانک در اقتصاد ایالات متحده و یونان و اسپانیا و ایتالیا و… که خود مبتکر بانک است فروباشیده است!!!!!!چه طور ادعا داریم که بهتر از آنها بانکداری بلدیم .پروفسور نایل فرگوسن، استاد دانشگاههای هاروارد آمریکا و آکسفورد انگلیس یک شخص یهودی است که در مستند ترقی پول که در فضای سایبری برای دانلود موجود می باشد تمامی مطالب ذکر شده را تائیید می کند……..

 منبع: وبلاگ اقتصاد اسلامی

(Francis, History of the Bank of England, p.15) http://seek2know.net/word.html