با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
سیف: نظام بانکی ما عاری از رباست!!!

سیف: نظام بانکی ما عاری از رباست!!!

به گزارش اقتصاد آنلاین مجله همشهری اقتصاد چندی پیش گفتگویی با ولی الله سیف انجام داده که با توجه به بحث های مربوط به رییس کلی ایشان، این مصاحبه در اقتصاد آنلاین باز نشر می شود: نظام بانکی و اقتصاد ایران امسال در اواسط شهریور ماه باز هم آغاز عملیات بانکداری بدون ربا را جشن گرفت؛ جشنی که طی بیست و چند سال گذشته هر سال برگزار شده است و هر بار نیز اما و اگرهای فراوانی در مورد میزان تحقق بانکداری بدون ربا یا همان بانکداری اسلامی همزمان با آن مطرح شده است. طی چند سال اخیر اما موضوع دیگری نیز به این مناقشه اضافه شده است به نام طرح تحول بانکی؛ این طرح که در قالب طرح های هفت گانه تحول نظام بانکی از سوی دولت نهم کلید زده شد و در دولت دهم ادامه یافت، ظاهرا قرار است بعد از سه دهه با برطرف کردن کاستی های قانون بانکداری اسلامی و به روز کردن قانون پولی و بانکی، طرحی نو در بازار پول و شبکه بانکی کشور دراندازد. برخلاف محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری که معتقد است نظام بانکی ایران، ربوی است اما مدیرعامل اسبق بزرگ ترین بانک دولتی ایران چین نظری ندارد و می گوید: نظام بانکی ما ربوی نیست. به همین بهانه به گفت وگویی مفصل با دکتر ولی الله سیف پرداخته ایم، مدیرعامل فعلی بانک کارآفرین که سابقه مدیریت در بانک های دولتی ایرانی و اسلامی بین المللی را دارد. مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید. به عنوان نخستین سوال می خواستم تفاوت های بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا را از نظر شما بشنوم.  نگاهی گذرا به آنچه طی سال های اخیر انجام شده به وضوح نشان می دهد که جهت گیری کلی در مورد عملیات بانکی در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش در راستای حذف پدیده غیرقابل قبول ربا از مجموعه عملیات بانکی کشور بوده است. به همین دلیل نیز قانونی که در مجلس شورای اسلامی وقت، مطرح، بررسی و نهایتا تصویب شد، عنوان «قانون عملیات بانکی بدون ربا» را بر خود داشت. اما در تمام سال های گذشته اجرای این قانون و انتظاری که از آن ایجاد شده است، پیاده سازی یک مفهوم بسیار وسیع و اعم از بانکداری عاری از ربا بوده است که از آن به بانکداری اسلامی تعبیر می شود. تعبیری که مسامحتا، مساوی و مترادف بانکداری بدون ربا به کار گرفته شده و این در حالی است که بانکداری اسلامی به شرط امکان تعریف و تحقق، اساسا مفهومی به غایت گسترده تر از بانکداری بدون ربا را در برمی گیرد.با بررسی آنچه در طول حدود سه دهه از تصویب و اجرای قانون بانکداری بدون ربا سپری می شود، درمی یابیم مسئولان امر هیچ گاه ادعا نکرده اند که نسبت به اجرای بانکداری اسلامی به مفهوم واقعی آن در ایران موفق بوده اند. ولی در عین حال اصرار دارم بر این واقعیت تاکید کنم که با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور، همین میزان تلاش برای حذف ربا از عملیات بانکی کاملا موفق بوده و اقدامی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. این واقعیت کاملا قابل اثبات است که نه تنها هیچ کشوری تابه حال موفق نشده به چنین موفقیتی دست پیدا کند بلکه حتی ادعای آن هم از سوی مسئولان اقتصادی آنها مطرح نشده است. باید توجه داشت که آنچه در بعضی کشورها تحت عنوان بانکداری اسلامی تبلیغ و پیاده می شود، در کامل ترین حالت، ارائه خدماتی در کنار خدمات بانکی متعارف است که سعی شده پدیده ربا از آن حذف شود در حالی که در کشور ما سرویس و خدماتی موازی وجود ندارد و هر خدمتی که در قالب نظام بانکی ارائه می شود، عاری از رباست. با این رویکرد اساسا موضوع بانکداری اسلامی چه جایگاهی پیدا می کند؟ به عقیده من نباید انتظار داشت که بانکداری اسلامی با مفهوم عمیق و وسیع آن و بدون توجه به شرایط در سایر بخش ها و نهادهای اجتماعی قابلیت اجرا داشته باشد. عمده کاری که باید با جدیت انجام شود این است که فعالیت ها و بخش هایی را که از نظر شرعی مشکل دارد از مجموعه عملیات بانکی خود حذف کنیم. به مجموعه ای که پس از این پالایش باقی می ماند هم باید به عنوان مجموعه فعالیت های بانکی مجاز از نظر اسلام نگاه شود؛ عملیاتی که در دایره مباهات شرعی قرار می گیرد و البته باید روز به روز هم گسترده تر و عمیق تر شود. با این تفاسیر رابطه بانکداری بدون ربا و اسلامی چیست؟ واقعیت این است که بانکداری اسلامی، ایده آلی است که باید به سمت آن حرکت کنیم و آنچه در حال حاضر به عنوان بانکداری در کشور ما اجرا می شود، با این مفهوم ایده آل فاصله زیادی دارد اما آنچه نباید مورد غفلت واقع شود این است که وجود چنین فاصله ای به هیچ وجه به معنای بی ارزش بودن آنچه در حوزه بانکداری به آن دست یافته ایم نیست، چرا که این واقعیت که در نظام بانکداری جمهوری اسلامی، پدیده ای به نام ربا وجود ندارد به خودی خود بسیار با ارزش و مایه مباهات است و باید به چشم دستاوردی بزرگ به آن نگریست. فراموش نکنیم که شرایط فعلی نظام بانکی با ایده آلی که از آن به بانکداری اسلامی تعبیر می شود، فاصله زیادی دارد چرا که بانکداری اسلامی طیف بسیار وسیعی از فعالیت ها، رسالت ها و مسئولیت های اجتماعی دیگر را نیز مورد توجه قرار می دهد. توضیح بیشتری می دهید؟ تمام مطلوب ها و ارزش های اسلامی قاعدتا باید در بانکداری اسلامی متبلور و لحاظ شده باشد، مفاهیمی مانند عدالت، حمایت از نیازمندان و… قاعدتا باید ستون های اصلی ارزش ها و اولویت های یک نظام بانکی منطبق بر اهداف عالیه اسلامی باشد. بنابراین مسئله تنها حذف ربا نیست بلکه تلاش برای فراهم آوردن زمینه هایی در حوزه عملیات بانکی است که به تحقق آرمان های اسلامی کمک کند. به نظرم طی حدود سه دهه گذشته بیشتر بر جنبه سلبی که همان حذف ربا از گستره عملیات بانکداری است، تاکید شده با این توصیف به عقیده شما در حال حاضر ما در کجا ایستاده ایم؟ اجازه بدهید به این پرسش از دو زاویه نگاه کنم، یک نگاه ناظر بر دستورالعمل ها و آیین نامه هایی است که در این مدت نوشته و انجام شده؛ اولین قدم در این مسیر تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا در سال۱۳۶۲ و سپس آیین نامه های اجرایی مربوط به آن بود. در مورد این بخش با قاطعیت می توانم بگویم که رد و نشانی از ربا نیست چرا که تمامی دستورالعمل ها با دقت بررسی و با اصول شرعی تطبیق داده شده است و در این رابطه زحمت اصلی بر دوش صاحب نظران فقهی و علمای ارجمند بوده است. البته در برخی مواقع، شبهاتی پیش می آمد ولی به سرعت رسیدگی و بلافاصله برطرف و پاسخ داده می شد. اما حوزه ای که همواره در آن دچار چالش بوده و هستیم، بخش اجراست. به عنوان مثال برای تحقق درست و کامل یک عقد اسلامی که ربا در آن وجود نداشته باشد باید قصد و نیت دو طرف معامله صحیح باشد. با این تعریف در تمام این سال ها عمده تذکر و اولویت ما متوجه کارکنان نظام بانکی بوده است. به عبارت دیگر فعالان این حوزه در تمام سطوح از سیاست گذاران گرفته تا کارمندان صف تلاش داشته و دارند تا درتعریف و اجرای عملیات بانکی دقت لازم را به کار گرفته و هرگونه شبهه فعالیت ربوی را منتفی کنند اما واقعیت این است که برای انعقاد یک عقد عاری از ربا، توجیه، قصد و تاکید هر دو طرف ضروری است یعنی مشتریان نظام بانکی هم باید مصمم به انجام عملیات بانکی بدون ربا باشند. به عبارت دیگر اگر توانسته باشیم در اجرای قانون بانکداری بدون ربا در مورد کارکنان شبکه بانکی موفق عمل کنیم، تنها نیمی از کار انجام شده و نیم دیگر که مربوط به مشتریان نظام بانکی می شود، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بررسی های متعدد نیز گویای این واقعیت است که عمده شبهات و تردیدهای مطرح شده در خصوص وجود شبهه عملیات ربوی در نظام بانکی، دقیقا از همین خاستگاه برآمده است چرا که مشتریان بانک برای تامین نیازهای مالی مختلف خود انتظار پاسخگویی از جانب بانک ها را دارند ولی در بسیاری از موارد راهکارهای مناسب براساس عقود اسلامی که بتواند نیازهای مطرح شده را پاسخ دهد طراحی نشده بود لذا ناگزیر به سمت استفاده صوری از عقود تعریف شده می رفتند که این امر باعث ایجاد شبهاتی در نظام بانکی می شد، شبهاتی که در حقیقت ناشی از اصرار مشتریان به تامین نیازهای مالی به هر شکل ممکن بود ولی در نهایت این ضعف یا شبهه به پای نظام بانکی نوشته می شد. در واقع این شبهات خاستگاه فرهنگی داشت؟ دقیقا! درحال حاضر نزدیک به سه دهه از تصویب و اجرای قانون بانکداری بدون ربا سپری شده است و باید پرسید چه میزان در راستای معرفی ارزش های این قانون با جامعه صحبت کرده ایم؟ چه میزان برنامه ریزی فرهنگی انجام گرفته و اجرا شده است تا دریافت خدمات بانکی بدون ربا به عنوان یک مطالبه در جامعه تعریف شود؟ برخی معتقدند این مشکلات اجرایی که به آن اشاره می فرمایید تا حدود زیادی به علت فشار و تنوع فراوانی است که در نیازهای تامین مالی بر شبکه بانکی کشور وارد می شود چقدر با این دیدگاه موافقید؟ توجه داشته باشید که اقتصاد ما اصولا اقتصادی بانک محور است یعنی بار اصلی تامین منابع مالی در آن بر دوش نظام بانکی قرار دارد. به همین دلیل تقریبا تمامی نیازهای مالی به سمت بانک ها سرازیر می شوند در حالی که در سایر کشورها به هیچ وجه چنین نیست. استمرار این شرایط در اقتصاد ایران باعث شده این ذهنیت نادرست شکل گرفته و نهادینه شود که تنها نهاد مالی تامین کننده نیازهای مالی برای فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری بانک ها هستند. در چنین شرایطی شاید دیگر چندان نیاز به توضیح نباشد که چه فشار سنگینی بر نظام بانکی کشور وارد می شود چنانچه درحال حاضر هم پیامدهای آن را شاهد هستیم. البته نباید این واقعیت را نیز نادیده گرفت که بانک های ما نیز در تشخیص و تفکیک نیازهای مالی ارجاع شده به آنها دچار مشکلاتی هستند. گذشته از این دو مشکل، در مواردی هم که تقاضای تامین مالی مورد قبول بانک قرار می گیرد، متاسفانه عدم بهره مندی از چارچوب ها و عقود متنوع و متناسب باعث می شود بانک ها ناچار شوند از نوع قراردادی که سنخیت کمتری با نوع نیاز دارد، استفاده کنند که این مسئله نیز باعث می شود مشکلات فراوان دیگری ایجاد شود. منبع: اقتصاد آنلاین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. باسمه تعالی – جناب دکتر سیف – تأسف – تأثر – غم -اندوه – که
    مسئولیت/مقام /درجه؟!!!
    سرمایه گذاری فراوان؟!!!
    میز وصندلی دوستی ؟!!!
    و…. از اصل بخشنامه ذات اقدس ربوبیت بدور انداخته !!!!
    یک مورد از میلیونها موارد در یک شهر به یکنفر – فاجعه ومفسده بزرگ بانکی ضد قرآنی ( 2380بقره ) وضد شرافت که در شهر کوچک زرند کرمان تحیل کردند !!! چگونه توجیه میفرمائید ” نظام بانکی عاری از رباست ؟!!! خیر از مکافات عمل غافل مشو ….. واز اجرای احکام الله قرآنی 280بقره (کتاب الله) اغماض نکن یوم الحسره ویوم التغابن قصه نیست
    با سلام وباسپاس و تشکر از دلسوزان واقعی به احکام الله متأسفانه /*دردمندانه / برخی میخواهند فضصله موش را با آب زمزم تطهیر نمایند !!! وشدید ترین /تند ترین آیات وروایات [حرام خدا] را به سخره واستهزاء و ساده لوحان را با توجیه ابلیسی اغفال کنند که ربا وغصب وحرام خدا …حلال است !!!!! ومسئولین کشوری حتی گوشما لیها ی ذات اقدس ربوبیت را هم که برای تند ترین آیات وروایا ت متذکرشان میگردد ؟…. به سخره واستهزاء میگیرند وتصور میکنند ” مرگ برای همسایه است !!! ( بلاهای ناگهانی که نشئت گرفته از “سرپیچی/بی اعتنائی بویژه مقامات به شدید ترین آیات وروایا ت ) را بر نمیتابند!!! وهمانا به سونامی ژاپن /سیل پاکستان / وزلزله قریب الوقوع تهران را 100% بی اعتنایند!!! وبه فاجعه آفرینی ها و غصب ها وتجاوز /تعدی /غارت /چپاول ظلم ها ربا خوران رسمی موقعیت کذائی دار فی المثل( مشت نمونه خروار) زرند کرمان کاسب نیم قرن سوابق را و همکاری با 34 ارگان/ نهاد / اتحادیه / ستاد نمازجمعه / جنگ وجبهه / هیئآ ت ” اجرائی /نظارت/ مساجد وتمامی خیریه ها …. صلواتی (100%رایگان) خدمت کرد،ظالمانه (ضد قرآن 280بقره و…) بی آبروکردند که وی مشاهده کرد فریادش به جائی نمیرسد ومجلس ودولتمردان و قوه قضا ئیه حامی کثیف ترین شغل وحرفه یعنی ربا خوران رسمی ونفوذی وموقعیت کذائی داران دارند!!!! متأسفانه وی مصمم به خودکشی کرده بود…که فی الحال از این حرکت منصرفش کردیم
    فاجعه وظلم ها یتحمیلی به وی منجمله بانک رفاه ( پرچمدار فاجعه ها) پاساژش را با جعلیات/تقلب / وحشتناک ضد انسانی ملک تجاری را مسکونی و خانه قدیمی و …. حتی این زنجیره های متصل به هم!!!( ضد قرآنی) گستاخانه/رذیلانه /متقلبانه/ مقامات کشوری و مقامات کشوری را اغفال کردند زیرا آنها دیکته به متخلفین تبانی کننده در مفسده ها انشاء مینویسند!!( اینجا اسرا ئیل نیست کعه مقامات ضعیف الاراده قرآن خون مقدس شهدا/آرمانها / وجدان /….را رها کرده وتحت الامر ربا خوران ضد قرآن!!! )…قرار گرفتند! این زنجیره متصل بهم نفوذی های خطر ناک زرند با تبانی دین فروشانه برای اینکه مردم نگویند یکه تاز مفسده وفاجعه ها هستند با حقوقی بانک رفاه اقدامی مشابه بانک سپه بانک ملی بانک مسکن!!! بد تر از بد نیمه شب به تخریب ملک مورد وثیقه امانت که با جعلیات مشابه بانک رفاه و… به تاراج وچپاول بردند! مثنوی 70من کاغذ شود برای کسب هر گونه اطلاع 09192256702 تماس حاصل فرمائید
    البته بانک کشاورزی نیز از این قافله (سوی جهنم ضد 280بقره) عقب نماند وبا سوء استفاده ابزاری وتهدیدها ی وحشتناک ظالمانه ” مهریه دخترش را و مبالغی وحشتناک از 2میلیون 18 میلیون دین فروشانه ربا وزیاده خواهی زور گیری کرد آنهم (از زمین خورده که خوی انسانیت واز قرآن 280بقره تبعیت بایستی امدادرسانی میکردند) متأسفانه بی رحما نه ترین وجه ظالمانه وبا سوء استفاده ابزاری وحمایتهای دین فروشانه بلعیدند!!!گوشتش تمام شده بود استخوانش را هم بلعیدند ((اینجا صهیمیونیزم اسرا ئیل نیست)) جالبتر اینکه مدیران عامل این مراکز غصب و ربا صرف به انشاء متخلفین تبانی کننده دیکته مینویسند وحاضر نیستند یک مورد را مستقیم از جایشان بلند شوند و بررسی نمایند!!! ویا اینکه دستشان در یک کاسه هست !!! ترس ازر آن دارند اگراز میز/صندلی نرمشان بلند شدند تخم مرغهایشان شفت گردد!!!
    چه وجه کلانی را میخورند؟! که بررسی وبازرسی مستقیم برایشان سخت وسنگین است؟!!! (پادشهای 990میلیون تومانی!!! حقوقهای چند صد میلیونی حرام ونجس مدیران ارشد خونبهای غصب مایملک ” مظلومین /محرومین وبی پناهان است که به سهولت میبلعند ؟!!! …)
    چرا برای ظلم رسیده ها را که مورد عنایت وتأ کید رهبر کبیر/ رهبر معظم /اءمه اطهار (ع)… هستند پشیزی ارزش قا ئل نیستند؟!!! و گزارش 100% جعلی مسئول شعبه وحقوقی خود برتر بینان زنجیره متصل بهم را وحی منزل می پندارند؟!!!و…
    آیا بازهم سران سه قوه باید سکوت خانمانسوز کنند؟!!!
    آیا سران و اعضاء ســــه قـــــوه مسئولیتی/عنایتی به شدید ترین آیات وروایات (جنگ با خدا /*701زنا با مادرشان/…)و… مثتثنی وتافته ای جدا بافته هستند؟!!!
    آیا مسئولیت شرعی متوجه شان حتی در یوم الحسره/یوم التغابن نیست؟!!!
    آیا سران و اعضاء ســــه قـــــوه مسئولیتی در خصوص خود سوزیها /خود کشیها / جلوی مترو انداختن ها/ از ساختمان پرت کردنها/از پل هواتئی / و بد از بد از هم گسیختن هزاران هزار خانوارها /و…. معاونت در قتل آنها که متأسفانه همه اخبارنتایج فاجعه های بانکی( زنا کاران با مادرشان!) سانسور هم میشه … ندارند؟!!!! یا خالق با آنها (معاونت در قتلها) سکوت/بخشش/ گذشت/ میکند؟!!! چون آنها خودرا تافته ای جدا بافته از ملت میدانند !!!!!
    آیا سران و اعضاء ســــه قـــــوه مسئولیتی در خصوص خشم خالق شدید العقاب وتند ترین وشدید ترین آیات وروایات در یوم التغابن … ندارند؟!!!
    آیا گوشمالیهای بسیار ریز (غارت 2000میلیارد دلار ) [ از مکافات عمل غافل مشو ! گندم زگندم روید وجو زجو] مدیران ارشد در مقابل غصب وربا و تند ترین آیات وخودکشیها و جنایات بانکی سکوت خانمانسوز میکنند خالق هم فبمثله وبمثل….
    آیا جنگ داخلی – بد بینی به انقلاب/ به مدیران سه قوه / روحانیت /روحانیون / علماء اعلام/ واسلام همیشه مظلوم / وقرآن و… ضدیت با آیات وروایات مهم آسمانیها نیست؟!!! و…. را نتیجه عملکرد غارت مایملک مردم ومبدل به قصرها در شمال کلانشهرها و…نظام اقتصادی وبی توجهی مسئولین نمیدانند؟!!!( بر سفره مهیا شده توسط شهدا نشسته اندوجاهلانه یا عامدانه خون شهداء رامیبلعند!!! )
    آیا ” سونامی ژاپن / سیل پاکستان / ….. وزلزله قریب الوقوع وفرو رفتن تهران در قعر زمین را نتیجه بی توجهی و غارت چپاول املاک وبی آبرو کردن آبرو دار وسوختن سوابق یک تاجر خدا ترس منجمله درزرند وکرمان که مشت نمونه خروار از تبانی در جنایات بانکی و ثبتی و قضائی مشابه در کشور بسیارند… نیست ؟!!!
    آیا تصور نمیکنند که مدیون خون 16 میلیون که درزمین فرورفته اند ، مسئولین کشوری (مجلس /قوه قضاءیه/و دولتمردان) در یوم الحساب هستند چون معاونت در قتلها دارند! یا اینکه شکمهای پرشده از لقمه های نجس/ کثیف /حرام ربوی بانکی آنهارا مست قدرت کرده که هیچ سیلی بیدارشان نمیکند!
    آیا راغب نیستند به قرآن عمل کنند ونظام بانکی را اصلاح ومبدل به اسلامی شرعی کنند تا سرنوشت بلاهای حتمی آسمانی (فرو رفتن در قعر زمین) وناپدید شدن تهـــــــــــران را ذات اقدس ربو بیت تغییر د هد؟!!! یا تصور میکنند خا لــــق شدید العقاب پسر خاله ایـــــــــــــــران وآیات وروایات برای غیر کشور ایران است؟!!!! ( مثنوی 70من کاغذ شود ووقت شما ذیق )
    ***ارائه کلیه راهکارهای بانکداری واقعی اسلامی صلواتی 09192256702

  2. بسمه الله الرحمان الرحیم

    سلام علیکم

    جناب اقای دکتر سیف و تبریک زیاد بمناسبت ریاست شما در جایگاه مهم در بانک مرکزی .

    لطفا جواب این چند سوال رابعنوان رئيس‌ نظام بانکی جمهوری اسلامی بدهید که ایا نظام بانکی درست عمل کرده است ؟

    ایا “حکومت اسلامی ،درقبال حفظ ارزش پول رایج درجامعه اسلامی مسئول نمی باشد” ؟

    قانون بانک جمهوری اسلامی ایران و “وظایف بانک مرکزی، عبارت نبود از :
    ” اجرای سیاست پولی و اعتباری کشور، حفظ ارزش پول و نگهداری ذخایر طلا و ارز مملکتی، طرف مشورت دولت بودن در امور پول و اقتصاد و مذاکره و عقد موافقتنامه پولی و بازرگانی، اجرای برخی از تعهدات مالی دولت، نشر اسکناس، و حفظ موازنه ارزی کشور، تنظیم مقررات در معاملات ارزی، افتتاح و نگاهداری حساب جاری نزد بانک‌های خارجی، نگاهداری حساب بانک‌های داخلی و خارجی، اجرای موافقتنامه‌های مالی و بازرگانی بین دولت‌های دیگر و ایران، نمایندگی دولت در مؤسسات مالی بین المللی، انجام دادن کلیه معاملات ارزی، اعطای وام به دولت یا تضمین وامهای اعطایی دولت، صدور اوراق قرضه و خرید و فروش آن ”

    ولی همه میدانیم که طی سالی گذشته ارزش پول ملی رایج درحال کاسته شدن می باشد
    وارزش سپرده های قرض الحسنه در نزد بانکها کاسته شده است .
    چرا ؟

    حال باتوجه به مسائل فوق:

    آیا حاکمیت جامعه اسلامی و یا دولت،ضامن کاسته شدن ارزش پول سپرده گزاران نمی باشد ؟

    ایا (بانک مرکزی) بعنوان نماینده دولت نسبت به افزایش بهره های بانکی وسودهای ناشی از آن به بهانه کاهش ارزش پول ملی وجبران سرمایه گزاری ،که باعث بی اعتمادی جامعه وشبهه افتادن در ربا می باشد مسئول است یاخیر؟

    آیا دولت نسبت به تضرر برخی از افراد جامعه درقبال معاملات جاری که ناشی از کاهش ارزش پول است، ضامن است اخیر؟

    ایا پول نوعی واحد های اندازه گیری در معاملات نیست و وسیله ذخیره کردن قدرت خرید مردم ایران نزد شما نیست ؟ و ایا حفظ و ارزش ان (پول) نباید وظیفه اصلی شما باشد ؟ (( یعنی ثابت وحفظ ارزش پول ))

    ایا میشود واحد اندازه گیری در (بیع) و در معاملات اقثصادی و در صادرات و واردات بین مردم یعنی (پول) را متغیر کرد ؟

    ایا اعتماد مردم پول ریال یعنی ملی سلب نشده و نمیشود ؟

    ایا با این وضعیت بنظر شما میشود در کشورمان درست و دقیق برنامه ریزی و حرکت اقتصادی و حرکت تولیدی کرد ؟ ایا یکی از علتهای بی اعتمادی بعضی از افراد و مردم و رو اوردن مردم به خرید ارز و سکه و محتکر شدنشان و کمبود جنس در بازار و نهایتا تورم و گرانی در ” نوسان نرخ ارز” توسط مسولین سابق مالی کشور و با ارزش پول ملی نبوده است ؟

    ایا حل نکردن این مشگل یعنی ( نوسان ارزش پول ملی ) باعث اختلافات زیاد در معاملات و خرید و فروش ((نقد و نسیه)) در میان مردم و پروندهای بسیار زیاد در دادگستری نشده است ؟
    و …
    در تمام رشته های علوم ، واحد اندازه گیری ثابت است . از واحد اندازه گیری طول که یک متر است را در موزه گذاشته اند که مرجع باشد واحد اندازه گیری جرم، یک کیلوگرم تعریف شده و واحد اندازه گیری دما و صدها واحد در تمام رشته ها تعریف شده و همه ثابت هستند .

    راستی چرا واحد پول امروز کشور متغیر است؟

    ایت الله حائری شیراری میفرمایند که : “واحد اندازه گیری اگر متغیر شد جهالت رفع نمیشود و جهل و غرر تمام معاملات را باطل میکند .”
    ایت الله حائری شیراری میفرمایند که : “در اقتصاد، سرچشمه عدالت، پول است . ظلم وقتی در سر چشمه آمد « ملئت ظلماً و جورا » یعنی حتی یک خانه از آن در امان نمی ماند !”

    ایا حکومت موظف به ترمیم و جبران دستمزدها و حقوق نیست ؟

    لطفا جواب دهید ؟

    لطفا توجه کنید و این مشگل را سریع حل کنید .