با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

استفاده از طلای الکترونیک به جای اسکناس؛ از راه‌های مقابله با ربا

کارت اعتباریگروه اقتصاد: با توجه به پيشرفت تكنولوژی در كشور و گسترش شبكه و ارتباطات راه دور در سراسر كشور می‌توان ,طلای الكترونيكی, را به عنوان واحد جديد پول در نظر گرفت؛ اين مدل سبب خواهد شد تا ,ارزش پول, ثابت و ,ربا, در جامعه كمتر شود.

تجربه قرن‌های اخير نشان داد، ربا مهم‌ترين ابزار سلطه و استثمار در تاريخ بشر بوده است. جوامع قدرت‌طلب در طول قرن‌های متمادی با برنامه‌ريزی طولانی‌مدت و القای نظام اقتصادی ربوی به تمام جوامع بشری به نوعی همه آنها را آلوده و گرفتار خود كرده‌اند. لذا ضروری است كه مسلمانان تمام توان و دقت خود را به كار گيرند تا از ورود ربا به زندگی خود جلوگيری كنند.

در كشور ما نيز متاسفانه اثرات اين نظام اقتصادی ربوی وجود دارد و بارها و به شكل‌های مختلف بيان شده است كه ,سيستم بانكداری, و نظام اقتصادی آلوده به ربا است و مردم نيز دانسته يا ندانسته، خواسته يا ناخواسته آلوده به اين فعل حرام شده‌اند. آنچه كه در اين مبحث به آن اشاره خواهد شد، طرح كلی برای از بين بردن ربا در جامعه و جايگزين كردن احكام و عقود الهی در كشور خواهد بود.

از اين رو تلاش شده تا با ارائه راه حلی زمينه‌های ايجاد و تكرار اين گناه را در ساختار اقتصادی جامعه از بين برده و احكام الهی و به ويژه بيع را جايگزين آن كنيم. قبل از بيان اين راه حل، ضروری به نظر می‌رسد كه توضيحی نيز در خصوص كاهش ارزش پول ملی داده شود.

كاهش ارزش پول ملی؛ كاهش اعتماد ملی

دغدغه مهم امروز مردم ما كاهش ارزش پول ملی است. اگر نگاه كوتاهی به گذشته بياندازيم در خواهيم يافت كه پول در گذشته به صورت مسكوكات طلا و نقره بود و به دليل مشكلات حمل و نگهداری، كم كم جای خود را به ,اسكناس, و سكه‌های معمولی داد. اين اسكناس‌ها در ذات خود ارزشی نداشتند و قطعه فلز يا برگ كاغذی بيشتر نبودند و در واقع حواله طلاهايی بود كه سيستم حكومتی به عنوان امانت‌دار مردم، آن را ذخيره كرده و معادل آن اسكناس به مردم تحويل می‏‌داد.

لذا ارزش اسكناس به طلايی بود كه توسط سيستم حكومتی ذخيره شده بود و اسكناس به عنوان حواله معادل آن به مردم پرداخت می‌شد. عين همين موضوع را در قانون پولی و بانكی كشور می‌توان ديد. بر اساس اين قانون، 1 ريال معادل 108055% گرم طلا است. اما آنچه در جوامع و از جمله كشور ما اتفاق افتاد، اين بود كه اسكناس‌هايی بدون پشتوانه طلا چاپ و توزيع شد. اين اولين قدم در كاهش ارزش پول ملی جوامع بود.

كشورهای قدرتمند عامل گسترش ربا هستند

اين اعتماد كه ارزش اسكناس همان ارزش طلا است، كم كم در جامعه از بين رفت و ارزش واقعی اسكناس نسبت به ارزش اصلی آن كه همان ارزش طلا بود، شروع به كاهش كرد. كشورهای قدرتمند كه پول آنها در تمام دنيا رايج بود، از همين روش استفاده كردند. ,دلار, به عنوان رايج‌ترين پول در مبادلات بين‌المللی در تمام دنيا گسترده شد و دولت امريكا با چاپ بی‌رويه دلار، هزينه مشكلات اقتصادی خود را بر تمام مردم دنيا تحميل كرد.

اين اقدام باعث شد كه كشورهای قدرتمند با انتقال مشكلات خود به كشورهای ضعيف‌تر باعث تضعيف پول ملی آن كشورها شدند. در كشور ما نيز علاوه بر كاهش ارزش ريال در مقابل طلا، ارزش ريال در مقابل ارزهای رايج بين‌المللی نيز به مرور سقوط كرد. اين اتفاقات در سال‌های اخير در كشور ما پررنگ‌تر به چشم می‌خورد. هر روز دارايی‌ها و سرمايه مردم در حال آب شدن است. قدرت خريد مردم هر روز در حال كاهش است. علاوه بر افزايش فشارهای اقتصادی شديد بر مردم، فشارهای روانی ناشی از كاهش ارزش پول نيز ايجاد شد و مردم به فكر پيدا كردن راهی برای جبران كاهش ارزش پول خود افتادند.

بر اين اساس، دو اتفاق مهم در كشور افتاد؛ اول اينكه پول موجود به جای اينكه در چرخه اقتصادی كشور به گردش درآيد و موتور عرضه و توليد را به حركت درآورد، به صورت دلار و طلا در صندوق‌ها ذخيره شد. از طرف ديگر تنش‌های ناشی از نوسانات ارزش پول ملی و تلاش مردم برای حفظ آن و جو روانی حاصل آن، خود دليلی برای ايجاد بازار سياه و افزايش بی‌دليل و شديد قيمت كالاها و ارزها شد.

برگرداندن ارزش واقعی طلا به پول راهكار جلوگيری از كاهش ارزش آن

با توجه به شرح آنچه گذشت، تنها راهكار عملی برای حفظ ارزش پول ملی بازگرداندن ارزش معادل طلا و حفظ اين برابری به هر قيمتی است. اگر ارزش پول ملی معادل طلا محاسبه شود، ديگر نوسانات وجود نخواهد داشت. اگر شما به جای پول، طلا در جيب خود داشته باشيد، در معادلات داخلی و بين‌المللی هر اتفاقی بيافتد، باز هم طلای در جيب شما همان طلاست و ارزش آن كم نشده است. همچنين ديگر نوسانات ارزهای مختلف و تغيير نرخ برابری آنها اثری در كاهش ارزش پول شما نخواهد داشت.

همچنين مشابه آنچه كه در بالا در خصوص دلار بيان شد، كشورهای قدرتمند نمی‌توانند با بازی‌های اقتصادی و راهكارهای خود تاثيری در كاهش ارزش طلا داشته باشند. تاريخ نشان داده است كه ارزش طلا در طول سال‌ها همواره يك روند صعودی داشته است. نگاهی به آمارها و جداول مقايسه‌ای نشان می‌دهد كه ارزش جهانی طلا در بلندمدت به طور قطعی صعودی است. لذا بدون هيچ اقدامی بر اثر روند طبيعی افزايش قيمت طلا، طلای موجود در جيب شما در مقابل ارزهای بين‏‌المللی در حال تقويت است.

اما مشكل اصلی در نحوه انجام آن است. چطور می‌توان طلا را به عنوان پول ملی رواج داد؟ يا بايد مانند گذشته‌های دور سكه‌های طلا و نقره ضرب كرد و به عنوان پول رايج به كار برد يا اينكه با راهكارهايی مانند استفاده از نخ‌های طلا و نقره در اسكناس‌ها، ارزش ذاتی آن را معادل وجه ظاهری كرد. اما اين راه حل‌ها چندان عملی و واقعی به نظر نمی‌رسند.

طلای الكترونيكی جايگزين پول

با توجه به پيشرفت تكنولوژی در كشور و گسترش بستر شبكه و ارتباطات ديتای راه دور در سراسر كشور می‌توان طلای الكترونيكی را به عنوان واحد جديد پول در نظر گرفت. در واقع ,پول ملی, همان طلا است كه معادل وزنی آن به عنوان پول رايج كشور، به جای اينكه به شكل سكه و يا اسكناس باشد، به صورت اعتباری در اختيار مردم قرار گيرد. طلا به جای عرضه به مردم، در مخازن بانك مركزی باقی می‌ماند و برای هر فرد به ميزان معادل طلای متعلق به او اعتبار الكترونيكی طلا داده می‌شود.

در واقع اين اعتبار الكترونيكی همان حواله طلای موجود در بانك مركزی است. در مواقع نياز مانند معاملات، هر فرد می‌تواند با انتقال مقداری از اين اعتبار به حساب فرد ديگر معاملات و نقل و انتقالات خود را انجام دهد. اين مسئله مشابه فرايندی است كه هم اكنون در سيستم شتاب برای نقل و انتقال پول از طريق دستگاه‌های خودپرداز، پوزهای بانكی، موبايل بانك، اينترنت بانك و … صورت می‌گيرد. اين طرح مزايای فراوانی دارد كه يكی از اين مزيت‌ها افزايش سطح اعتماد عمومی و همچنين نظارت نظام مديريت كشور بر تمام اتفاقات اقتصادی كشور خواهد بود.

خسرو غنی‌زاده

بازتاب شده در: خبرگذاری بین المللی قرآن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. سلام
    فرق بین طلای الکترونیکی (حواله ای از طلا) با (اسکناس با پشتوانه طلا) چیه؟

    جفتش با اعتبار طلا هستش و با در نظر گرفتن تجربه ی تاریخی دوباره به صورت قانونی بدون پشتوانه انتشار داده میشه
    .

  2. چند سال قبل وقتی آمریکا دید ایران داره پول نفتشو با طلا از کشور های دیگه می گیره ارزش طلا رو از 1800 دلار در عرض یک سال به زیر 1200 دلار کشید
    که 30 درصد افت داشته
    بنابراین قدرت های جهانبی می تونن رورو ارزش طلا هم تاثیر بزارن

  3. با سلام. این طرح سال 91 برای اولین بار توسط فردی بنام حسین قربانی در مقاله ای تحت عنوان “بكارگيري الگوهاي تامين مالي با هدف افزايش توليد داخلي،از ديدگاه نرخ بهره” بچاپ رسیده است. درست این بود که نامی از ایشان به عنوان طراح این طرح نام برده میشد. ایشان در مقاله خود آورده‌اند:
    “حد نهایی چنین طرحی ترکیب پول فلزی با پول الکترونیکی است (پول سنتی با پول مدرن). یعنی افراد جامعه خرید و فروش خود را با پول فلزی طلا انجام می‌دهند ولی چون تمامی افراد جامعه کارت الکترونیکی دارند در نتیجه پول فلزی طلا به صورت مجازی رد و بدل می‌گردد و در حقیقت طلای جابجا شده مردم نزد بانک مرکزی است.”

    1. علیکم السلام
      این متن صرفا با ذکر منبع در پایگاه بازتاب یافته. در هر صورت اگر اطلاعات تکمیلی از فرد مورد نظر دارید خوشحال می‌شویم تا با ایشان ارتباطات بیشتری برقرار کنیم. لطفا از طریق بخش تماس با ما در ارتباط باشید.