با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
تاثیرات نزول و ربا در بر هم زدن توازن اقتصادی جامعه

تاثیرات نزول و ربا در بر هم زدن توازن اقتصادی جامعه

استاد الهیات دانشگاه پیام نور ارومیه گفت: نزول یا ربا موجب دیوانگی و جنون شده و توازن اقتصادی جامعه را بر هم می‌زند.

میراحمد ثروتمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، افزود: گاهی اوقات پیش می‌آید برای نزول نام‌های دیگری انتخاب می‌کنند تا آن را مشروع جلوه دهند اما این‌که کسی تعهد کند مازاد بر پولی که از کسی گرفته است را به او بازگرداند ربا محسوب می‌شود. این امر حرام است و به هیچ وجه نمی‌توان آن را مشروع جلوه داد. این نوع سرمایه‌گذاری تنها در صورتی حلال است که در قالب عقود اسلامی باشد و سود و زیان بین کسی که کار می‌کند و کسی که سرمایه را تامین کرده تقسیم شود.

وی افزود: بین بسیاری از گناهان کبیره از ربا به عنوان جنگ با خدا نام برده می‌شود که دلیل آن غنی‌تر شدن فرد صاحب سرمایه و ضعیف‌تر شدن فردی است که پول نزول دریافت می‌کند. این کار یک نوع استثمار و بهره‌کشی است، فردی که پول ربا می‌دهد مانند زالو به جان فرد ضعیف‌تر می‌افتد و در نتیجه او هست و نیستش را از دست می‌دهد و هر دوی آن‌ها در آخرت زیان می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بازگرداندن پول بیشتر به عنوان هدیه مستحب است اما این کار باید با اختیار فردی باشد که پول را دریافت کرده و قبل از دریافت به هیچ وجه در مورد میزان آن صحبت نشود.

منبع: ایسنا