با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

حال و روز رویای آمریکایی

حال و روز کنونی آمریکا باعث شده حتی سرمایه دارن قدرتمند این کشور نیز از نابرابری فزاینده و دهشتناک در آمریکا احساس خطر کنند ، در سال های اخیر موضوع شکاف طبقاتی و سلامت سیستم مالی در آمریکا به مباحث گسترده ای در سطح  ملی منجر شده و تعداد زیادی از جراید و مطبوعات ، همچنین بسیاری از اقتصاددادانان به آن پرداخته اند . از دیدگاه بسیاری از اقتصاددانان ، کوچک شدن روز افزون طبقه متوسط جامعه آمریکایی ، افزایش شکاف و نابرابری درآمدی  و افزایش بیکاری آثار عمیقی در بر خواهند داشت . طبق یک نظر سنجی که از سوی خبر گزاری آسوشیتدپرس در اواسط ماه دسامبر سال ۲۰۱۳  انجام شد ، بسیاری از اقتصاددانان از این که بخش اعظم درآمد بازار به جیب دهک بالایی جامعه سرازیر میشود و پایه هزینه ای مصرف کنندگان نیز بسیار محدود شده ابراز نگرانی کرده اند . آنها همچنین بیان داشتند این در حالی است که اگر طبقه متوسط پول بیشتری برای خرج کردن داشته باشند ، رشد اقتصادی و اشتغال را بهتر از طبقه ثروتمند و کوچک جامعه تحریک خواهد شد .

250px-Statueofliberty

از اواسط سال ۲۰۰۹ تا کنون حدود ۹۰ درصد از کل درآمد کسب شده به جیب یک در صد از مردم سرازیر شده است و همچنین اکنون ۲۰ درصد از درآمد ملی به این یک درصد تعلق دارد که نسبت به دهه ۷۰ دوبرابر شده ، این در حالی است که درآمد اصلی طبقه متوسط جامعه آمریکایی ( حقوق و دستمزد ) از بیش از ۵۰ درصد GDP در دهه هفتاد به حدود ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است  که نشان از نزول محسوس سطح درآمد سهم طبقه متوسط جامعه آمریکایی است .

سه سال قبل نابرابری های فزاینده به جنبش موسوم به ” اشغال وال استریت ” منجر شد که طی آن بسیاری از کارگران ( نماینده بخش اعظمی از طبقه متوسط ) دست به اعتصاب و اعتراضات خیابانی برای افزایش سطح دستمزدها و سطح درآمدشان زدند . البته به نظر میرسد این اعتراضات مثمر ثمر بوده و چهارده ایالت سطح حداقل دستمزدها را افزایش داده اند و یازده ایالت دیگر نیز دستمزدها را متناسب با تورم بالا بردند . اما تلاش برای بالا بردن دستمزدها در سطح فدرال با بن بست مواجه شدند ، طبق نتایج نظرسنجی شبکه تلویزیونی ABC News  و روزنامه واشنگتن پست تقریبا حدود ۷۰ درصد آمریکاییان معتقدند سیاست های فدرال در حال حاضر طرفدار ثروتمندان اند و ۵۷ درصد نیز می گویند دولت باید فاصله بین طبقات فقیر و غنی را کم کند و دولت را مسئول می دانند . نگرانی بزرگتر نابرابری درآمدی و شکاف طبقاتی پیش آمده در جامعه آمریکا ، اثر اجتماعی این رخداد است . در جامعه آمریکا وعده ای تاریخی وجود دارد : افراد بر مبنای کار سخت ، تخصص و استعداد هایشان به موفقیت اقتصادی می رسند نه بر اساس طبقه اجتماعی . اما امروز بیش از ۶۰ درصد آمریکاییان دیگر اعتقاد ندارند که کشورشان به همه شانس برابر برای موفقیت می دهد ، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۱ و طبق نظر سنجی پایگاه بلومبرگ ۳۳ درصد بوده ، همه و همه ی این آمار و اظهارات  بیانگر حال و روز این روزهای رویای آمریکایی ها در بیان خودشان دارد . . . . .

————

نویسنده: حسین زمانی

پایگاه منبع: مدرسه اقتصاد