با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت‌الله‌مظاهری: گردش برخی امور بانکی ربوی است

آیت‌الله‌مظاهری: گردش برخی امور بانکی ربوی است

به گزارش روابط عمومی مرکز خبر حوزه، آیت‌الله حسین مظاهری با بیان اینکه صداقت و امانت‌داری به عنوان دو فضیلت مهم و دو عنصر اساسی برای موفقیت در همۀ امور به ویژه امور اقتصادی و بانکی است، اظهار داشت: از منظر تعالیم دینی، عدم برخورداری از صداقت در گفتار و کردار و نیز خیانت در امانت، بسیار مذموم و ناپسند است، ولی فقدان صداقت و امانت‌داری و رواج دروغ و خیانت در امانت در عرصۀ اقتصادی و به ویژه در امور بانکی، به جهت مفاسد و پیامدهای اجتماعی نامطلوبی که در پی دارد، بیشتر نکوهش شده است. وی با اشاره به صفا، صداقت و صمیمیت حاکم در مقاطع مختلف زمانی همانند دوران دفاع مقدس افزود: اگر مردم گفتار و کردار مسئولان را همراه با صفا، صداقت و صمیمیت بیابند، اعتمادشان به درستی، جلب می‌شود و در نتیجه حاضرند از هرچه دارند برای حفظ نظام و انقلاب بگذرند، چنان که در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که مردم با ایثار، گذشت و فداکاری از اسلام و میهن اسلامی دفاع کردند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان بر ضرورت رعایت احکام اسلامی در سیستم بانک‌داری کشور تأکید کرد و افزود: امروزه در دنیا مشهور شده است که اقتصاد و بانک و بانک و ربا پیوندی ناگسستنی دارند و ملازم همدیگرند، اما احکام مترقی اسلام، با وجود راهکارها و عقود شرعی نظیر مضاربه و شرکت، ضرورت ملازمت بانک و ربا را نمی‌پذیرد و بن‌بست‌های موجود را با اجتهاد مستمر و قوانین مترقی خود باز می‌کند. وی با بیان اینکه در حال حاضر متأسفانه گردش برخی از امور بانکی به دلیل عدم عمل به احکام و قوانین شرعی، ربوی است، تصریح کرد: مدیران و مسئولان بانک‌ها و نیز همه متصدیان امور بانکی وظیفه دارند به منظور حفظ صداقت و رعایت امانت‌داری، دست‌کم به مصوبات و قوانین موجود به صورت دقیق عمل کنند و معاملات و وام‌های بانکی را بر یکی از عقود شرعی و اسلامی منطبق کنند، هرچند همین قوانین نیز باید به دقت و با جدیت و سرعت از سوی دستگاه‌های مسئول، به شکل صحیح و اسلامی و کارآمد، اصلاح شود تا زمینه هرگونه اقدام ربوی و غیر شرعی در عملیات و امور بانکی سد شود.

مظاهری در ادامه به موضوع حیله‌های شرعی برای فرار از ربا اشاره کرد و بیان داشت: اگرچه بسیاری از فقهاء همانند امام خمینی(ره)، با دید نافذ فقهی خود، حیله‌های شرعی را مردود می‌دانند اما به طور کلی صرف‌نظر از نظر فقهی حیله‌های شرعی هر چند مجوز فقهی داشته باشد که از نظر ما چنین مجوّزی وجود ندارد، ولی یک عمل غیراخلاقی و بلکه ضد اخلاقی در عرصۀ اقتصاد و بازار است و آیین مترقی اسلام، شیوه‌های غیراخلاقی را در هیچ ساحتی از ساحت‌های زندگی انسان روا و جایز نمی‌داند. وی با اشاره به فساد بزرگ مالی اخیر در کشور تاکید کرد: اختلاس بانکی اخیر که در اثر عمل نکردن به قوانین و احکام اسلامی در امور اقتصادی و بانک‌ها رخ داد، به عنوان یک نقطۀ سیاه و مایۀ سرافکندگی در تاریخ بانکداری کشور ثبت می‌شود. رئیس حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: مسئولان ذی‌ربط موظّفند برای جبران این موضوع با حاکم کردن صداقت و امانت‌داری در عرصۀ اقتصاد و بانک‌داری و نیز تطبیق معاملات بانکی با عقود شرعی، اعتماد مردم نسبت به بانک‌ها را ترمیم و اصلاح کنند.