با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
ضرورت بررسی ابعاد شرعی خلق پول در نظام بانکی/ مفهوم ربای جاهلی

ضرورت بررسی ابعاد شرعی خلق پول در نظام بانکی/ مفهوم ربای جاهلی

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: ممکن است ابتدا به نظر برسد منعی برای خلق پول وجود ندارد اما از آنجا که این موضوع می‌تواند منجر به پدید آمدن مشکلاتی برای جامعه شود، لازم است ابعاد شرعی آن بررسی شود.%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%a8%d8%b9%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%b1%d8%b9%db%8c-%d8%ae%d9%84%d9%82-%d9%be%d9%88%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d8%a7%d9%86%da%a9%db%8c-%d9%85%d9%81%d9%87%d9%88%d9%85-%d8%b1%d8%a8%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d8%a7%d9%87%d9%84%db%8c

کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان نکاتی درباره استمحال تسهیلات بانکی و ابعاد شرعی خلق پول پرداخت و اظهار کرد: استمحال بدین‌گونه است که به بدهکاران سیستم بانکی مهلت داده می‌شود که بدهی خود را پرداخت کنند اما اینگونه نیست که برای بدهکاران بدون هزینه باشد بلکه بانک‌ها، بدهی بدهکاران را تبدیل به وام مجدد می‌کردند و این وام مجدد در قالب عقود شرعی قرار می‌گرفت اما واقعیت امر این است که به شخص بدهکار مهلت داده شده تا در ازای اضافه کردن مبلغی بدهی خود را بازگرداند.

مفهوم ربای جاهلی

وی افزود: در تاریخ اسلام چنین چیزی مصداق ربای جاهلی است؛ چراکه ربای جاهلی بدین‌گونه است که بدهکار در زمان سررسید نمی‌تواند بدهی خود را پرداخت کند و از طلبکار می‌خواهد در ازای دریافت مبلغ بیشتر، مهلت دیگری برای بازپرداخت به او بدهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: چنین موردی در سیستم بانکی ما اتفاق افتاده و البته بخشی از آن هم توسط مجلس انجام شد و از بانک‌ها خواست به بدهکاران بانکی برای بازپرداخت بدهی‌های خود مهلت دهند.

لزوم بررسی ابعاد شرعی خلق پول

ندری اظهار کرد: اگر بخواهیم بر اساس دستورات اسلام عمل کنیم باید به بدهکار مهلت بازپرداخت بدهی‌اش را بدهیم اما اضافه کردن مبلغ به هیچ شکلی جایز نیست اما این اتفاق در سیستم بانکی ما رخ داد.

ندری درباره ابعاد شرعی پدیده خلق پول در سیستم بانکی ایران اظهار کرد: برخی از افراد مانند سیدعباس موسویان معتقدند خلق پول هیچ اشکال شرعی ندارد اما خلق پول یک پدیده مستحدثه است و بدون هیچ هزینه‌ای برای بانک مرکزی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین بررسی ابعاد شرعی آن ضروری به نظر می‌رسد.

نبود پژوهش کافی درباره ابعاد شرعی خلق پول

مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی تأکید کرد: ممکن است ابتدا به نظر برسد منعی برای خلق پول وجود ندارد اما از آنجا که این موضوع می‌تواند منجر به پدید آمدن مشکلاتی برای جامعه شود بنابراین لازم است شرع دراین مورد ورود پیدا کرده و حدود و ثغور استفاده از این قدرت را به طور صریح بیان کند.

وی افزود: هیچکدام از مراجع تقلید نظر صریح خود را راجع به تورم ناشی از خلق پول بیان نکرد‌ه‌اند، بنابراین باید این مسئله به صورت تخصصی برای مراجع توضیح داده شود و همچنین لازم است مراجع محترم تقلید گروهی را مأمور کنند تا پژوهش‌های کافی را در این حوزه انجام داده و سپس نظر شرعی خود را درباره این پدیده اعلام کنند.

لزوم تحول در سیستم سنتی استفتاء

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: بنده به عنوان یک شهروند انتظار داشتم دست‌کم بعد از انقلاب اسلامی چنین اقدامی از جانب مراجع تقلید انجام شود اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه اکنون بسیاری از استفتائات به صورت اینترنتی انجام می‌شود درحالی‌که بسیاری از پدیده‌های اجتماعی نیازمند مطالعات پژوهشی عمیق هستند.

ندری در پایان گفت: این خلأ در سیستم سنتی استفتاء وجود دارد و امیدواریم برای آن چاره‌ای اندیشیده شود تا به راحتی بتوان در رابطه با موضوعاتی همانند خلق پول در نظام بانکی و کسری بودجه حکمی را صادر کرد.

منبع: ايكنا