با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
چگونه بدون وام زندگی کنیم؟

چگونه بدون وام زندگی کنیم؟

زندگی بدون وام در عصر ما سبک غریب و ناشدنی‌ای به نظر می‌رسد. با اینهمه خرج و بدهی و هزینه‌های سرسام آور مواد غذایی ضروری و اولیه اجاره خانه و طولانی بودن مسیرها که ما را مجبور به داشتن وسیله نقلیه شخصی می‌کند تقریبا غیر ممکن است!

اما در همین شرایط فعلی افرادی هستند که بدون گرفتن وام زندگی می‌کنند نه اینکه هزینه‌ها برای آن‌ها پایین‌تر است بلکه چون نیازهای خود را کاهش داده‌اند، چون معتقداند وام یعنی «پیش‌خور» کردن روزی‌ای که هنوز کسب نکرده‌ایم. و این با آنچه خدای متعال می‌فرماید تناسبی ندارد:

من که امروز عبادت فردا را از تو نمی‌خواهم ، تو نیز روزی فردا را امروز از من نخواه

و وقتی دعای امام سجاد را می‌شنویم که می‌فرماید:

نیایش سی‌ام

«دعای آن حضرت است در یاری خواستن بر ادای وام»

بار خدایا، درود بفرست بر محمد و خاندان او و مرا عافیت بخش از وامی که بدان چهره‌ام دژم شود و خاطرم پریشان گردد و فکرم پراکنده ماند و تلاش من در ادای آن به دراز کشد.

خداوندا، به تو پناه می‌آورم از اندوه وام‌داری و اندیشه آن ودل‌مشغولی برای آن و بی‌خوابی کشیدن در غم آن. پس درود بفرست بر محمد و خاندانش و مرا از وام در پناه خوددار. ای پروردگار من، از تو زنهار می‌خواهم از ذلت وام‌داری در این جهان و از تبعات و عواقب آن پس از مرگ. پس درود بفرست بر محمد و خاندان او و مرا در امان خود گیر، یا به مالی سرشار یا به کفافی ناگسستنی.

بار خدایا، درود بفرست بر محمد و خاندان او و مرا از اسراف و زیاده‌روی دور دار و به بخشش همراه با میانه‌روی از کج‌روی بازدار و به من بیاموز آن روش نیکو را که هزینه‌ام از درآمد بیش نبود و به لطف خویش از تبذیر نگه‌دار و روزی من از حلال روان گردان و انفاق‌های مرا به راه‌های خیر متوجه ساز و از من بستان آن مال که مرا مغرور سازد یا به ستمگری اندازد یا به طغیانم کشاند.

ای خداوند، محبوب من گردان هم‌نشینی با درویشان را و یاری‌ام ده که بر مصاحبت آنان شکیبا باشم. هر چه از متاع این جهانی از من گرفته‌ای، در خزاین باقی خود برای من اندوخته گردان. و آنچه را از خواسته دنیوی نصیب من ساخته‌ای و در این جهان به من عطا کرده‌ای وسیله‌ای ساز برای رسیدن من به آستان عزّ خود و پیوستن من به مقام قرب خود و دست یافتن من به بهشت جاوید خود. زیرا که تو صاحب فضل بزرگ، و بخشنده کریمى.

سبک زندگی بدون وام

[button color=”red” size=”big” link=”http://reba.ir/توابین-ربا/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]سرگذشت توبه کنندگان از وام را بخوانید[/button]

  • شما هم می‌توانید بدون وام زندگی کنید؟
  • آیا این حرف آرمانی و نشدنی است؟
  • وام‌هایی که گرفتید برکت داشت؟
  • مجبور شدید دیرکرد (عین ربای حرام) بدهید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. با سلام به قول معروف بیشتر از یک ساله که پاکم .از وام بانک ها خدا رو شکر از وقتی مشکل خلق پول بانک ها رو فهمیدم تصمیم به تصویه وام یکجا و انشالله دیگه سمتشبانک نرم .خدا هم تا بحال کمک کرده و برکت مالش خیلی بیشتر شده.

  2. با سلام
    منکه تاحالا به لطف خدای متعال هیچ وامی نگرفتم، ضامن کسیهم برای وام نشدم.
    حتی وام ازدواجم رو نه خودم گرفتم و نه گذاشتم خانواده ام بگیرند.
    خداروشکر توی زندگیم هیچ مشکل مالی هم ندارم.
    تازه با توکل به خدا قبل اینکه کارداشته باشم ازدواج کردم و بعدش کار خوبی گیرم اومد.
    خدایا بابت همه نعمات بی پایانت شکر

  3. بنده با همین وام های قرض الحسنه ای که از صندوق های قرض الحسنه محلی در حد 2 تا 20میلیونی با درصد کارمزد 1.5 و2 گرفتم تونستم طی 8 سال صاحب نیازهای اصلی مثل ماشین و خونه بشم ، حتی تونستم ازدواج کنم و واقعا برکت داشته و مبلغ کارمزدش صرف پرداخت حقوق کارکنان میشده طبق اساسنامه صندوق که سوال کردم و مورد توافق بنده و خود صندوق بوده . این مطرح کردم تا مطابق با نظر مقام معظم رهبری حضرت آقا باشه.

    1. به همین راحتی و خوشمزگی
      اینکه پول شما از کجا تامین میشه و با خلق پولی که برای تامین پول وام شما انجام میگیره چه بلایی سر جامعه میاد، اصلا مهم نیست…

  4. تفاوت بانک های دولتی ، خصوصی و موسسات مالی با “صندوق های قرض الحسنه” چیست؟آیا اصلا وجه تمایزی بین آنها از منظر کارکردی وجود دارد؟صندوق های قرض الحسنه درآمد کارکنان و هزینه های جاری خود را از چه مجاری پرداخت می کنند؟صندوق های قرض الحسنه چگونه و از چه مجاری اقدام به پرداخت قرض(وام) به مشتریان خود می کنند؟اصلا مفهوم قرض الحسنه چیست؟آیا صندوق های قرض الحسنه وام های پرداختی رو از حساب سایر مشتریان پرداخت می کنند یا از سود نقدینگیشون در سایر بانک ها ؟ قبلانا مطرح می کردند صندوق ها با پول مشتریان خود در امر تولید سرمایه گذاری می کردند و از محل سود تولید مبادرت به پرداخت وام می کردند آیا این حرف درست بوده؟ آیا اصلا می توان سنت قرض الحسنه را به این شکلی که در صندوق های قرض الحسنه و طبق اساسنامه آنها در حال اجرا است توسعه و مورد تایید قرار داد؟
    همه اینها سوالاتی است که اگر نتیجه جوابشون به نحوی تایید عملکرد صندوق های قرض الحسنه باشه پس می توان گفت سنت حسنه قرض در دامنه وسیعتر در سطح جامعه در حال اجرا است.

  5. باعرض سلام و تبریک روز کارگر به تمامی کارگران زحمتکش ، مظلوم و موتور محرک تولید.
    بنده خودم به جد با وام های بانکی که اکثرا بالای 2 درصد که از طریق بانکها دولتی و خصوصی – نه صندوق های قرض الحسنه محلی – پرداخت میشه مخالف هستم و تاکنون وامی به این شکل دریافت نکردم. ولی وام هایی که صندوق های قرض الحسنه خود گردان که نهایتا 2 درصد انهم به عنوان کارمزد طبق اساسنامه صندوق به منظور پرداخت بخشی از حقوق کارکنان صندوق اخذ می شود و مورد قبول طرفین می باشد مشکلی ندارد.(طبق استفتات مقام معظم رهبری) اگر دوستان ایراد یا نظری در مورد این مطلب دارند بیان کنند.

  6. در شرایط فعلی اصلا نمیشه به وام نگرفتن فکر کنیم.
    کسی که پولی در دست نداره، حقوق ماهانه هم خرج همان ماه میشه تا 100 سال دیگه هم همان شکل باقی می ماند.
    نه خونه،نه ماشین، حتی یه موبایل مناسب
    باید به جای شعار و حرکت های آنی، بسترسازی کنیم تا جامعه به سمت اقتصاد اسلامی پیش بره.مثلا قرض دادن برای حل مشکلات دیگران یک بستر مناسب برای جلوگیری از وام ربوی هست

  7. به نظر من راه برون رفت از وضعیت ربوی بودن سیستم اقتصادی، تقویت بنگاه های خود اشتغالی است.
    یعنی شخصی سرمایه دارد و شرایط ایجاد درآمد ندارد
    شخصی فکر اقتصادی دارد و سرمایه ندارد
    اگر بتوانیم این دو را به هم برسانیم تا در سود و زیان باهم شریک باشن ، مشکل حل خواهد شد

  8. باسلام و تشکر از مدیران سایت
    بابت بستر سازی تبادل اندیشه به همراه احترام

  9. سلام دوستان
    نظرتون درمورد وام های بدون بهره بانک مهرایران چیه؟ البته تا جایی که به خاطر دارم هرگونه ضمانت حتی اگر برای دریافت اصل پول باشه ربا است. یعنی نگه داشتن سند خونه هم ربا است. ولی خوب وقتی این بانک میتونه بدون بهره بده چرا بقیه نمیتونن؟

  10. با سلام و تبریک عید غدیر و تشکر بابت سایت خوب شما
    اساسا فردی دیدن دین ظلم به دین است، در خصوص تجویز زندگی بدون وام برای افراد در شرایطی که سیستم اقتصادی کشور بر این پایه ظالمانه به پیش می رود، تقریبا غیر ممکن است. البته باید نه وام بلکه ربا را به درستی شناخت، ربا در عمل به آن خلاصه نمی شود، اهمیت ربا در نقشی است که در ممانعت از معروف ایفا می کند، و ربا طبق احادیث معصومین و متن قرآن نه فقط در دو باب قرض و معامله بلکه در به ابهام کشاندن هر وسیله سنجشی به وجود می آید. آری پدر و مادر وسیله شناخت بشر از ریشه و تبار خویش است و زنای با مادر این وسیله را دچار ابهام می کند لذا بابی از ربا ذکر شده، از سوی دیگر منش و رفتار مومن وسیله سنجش رفتار افراد با رفتار فرد شهرت یافته به ایمان است که با بردن آبروی مومن، ابهام در مقایسه رفتار افراد با مومنین شناخته شده به ایمان در جامعه ایجاد نمودن است. و این شیوه های ایجاد ابهام در شاخصها که منجر به ممانعت از معروف در جامعه می گردد، طبق حدیث نبوی(ص) 73 باب دارد. که در شناخت این ابواب تقریبا تلاشی نشده هیچ حتی همان باب قرض در پول که معروفترین باب ربا می باشد را به خوبی نمی شناسیم . و تورم این باب از ربا که در موضوع پول حادث می گردد، را اصلا در نظر نمی گیریم. که اگر در نظر گرفته شود، و بخواهیم از آن دوری کنیم، جز بصورت حاکمیتی در نظام سازی امکان اصلاح وجود ندارد. و امروز موضوع ربا فقط وام در بانک نیست، عملا در حالی که دولت با افزایش نقدینگی حقوق کارمندان را می دهد، و این یعنی ورود ربا در حقوق افراد، حال به این فرد بگوییم، شما وام نگیر تا به ربا داخل نشوی؟ مگر پیامبر اکرم نفرمود، در آخر الزمان گردی از ربا بر دامن همه خواهد نشست.

  11. من چندسال کارمند بانک بوذم وقتی فهمیدم که رباست استعفا دادم واز رباخانه زدم بیرون به همه کارمندای بانک میگم که چطور دلتون میاد به مردم ظلم کنید و اموال انها رو به با حیله گری و از راه باطل بخورید حرام اندر حرام است و لا تاکلو الربا راستی بعدش هم رفتم حوزه علمیه طلبگی رو شروع کردم تا احکام خدا رو بهتر بفهمم

  12. با سلام و عرض خسته نباشید و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
    سوال بسیار خوبی است، چگونه بدون وام زندگی کنیم؟ در جواب باید ابتدا محیط را شناخت بعد به جواب رسید. کلمه وام امروزه واژه لطیف شده از تضییع حقوق دیگران است. وام امروزه نقشی نه به جهت تسهیل مراودات بلکه به جهت انتقال ضربات دیگران از خود به سوی فرو دستان مالی جامعه و حتی نا جوان مردانه تر از آن به جهت بهره مندی مضاعف از مجرای مسدود نمودن احتیاجات ضروری فقرا به این شدت و وسعت مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. این وضعیت افراد را در دو انتخاب مخیر نموده است 1- شکار چی بودن 2- شکارماندن. حرف بسیار پر اهمیت است. چگونه بدون وام زندگی کنیم را باید در رهایی از انتخاب دو گانه فوق که مستتر در نظام سازی اجتماعی از سوی حاکمیت است جست و جو نمود . چرا که افراد از یک سو در عین روبرو شدن با بی آبرویی، بی کاری، شرمنده بودن مقابل زن و فرزند و اطرافیان طاقت خود را طاق شده ببیند، و نیز در مقابل دیده خود شاهد تصاحب موقعیتهای اطراف خود توسط بهره مندان از امکان وام گرفتن برای توسعه بخشیدن به مطامع سیری ناپذیر آنان باشد. و از سوی دیگر خود را در معرض افول وضعیت معیشت ناشی از تورم ببیند. یا فرد نیز در این مسابقه نابود کننده جامعه خود را وارد و با کمک وام عرصه بر دیگران مسدود نماید. (شکار و شکارچی) محیط فوق محیطی است که پیامبر از آن به دینداری چون آتش کف دست یاد نموده اند.
    حال با توضیحات فوق به نظر شما برای آنکه وام این اقبال عمومی را رها کند، باید افراد درون اجتماع را مخاطب قرار داد؟
    به نظر بنده باید محیط موجود را توسط داشته ارزشمند خود یعنی اوجب واجبات یا همان نظام طالب اصلاح با نام نظام اسلامی به اصلاح وادار نمود. در این مسیر داشتن شفافیت در دیون کلیه افراد جامعه توسط حاکمیت برای انتقال و تغییر رفتار افراد امری ضروری است و باید دانست بزرگترین آیه قرآن مجید به این دستور اختصاص یافته است. نتیجه آنکه جهت سوال را از اشخاص باید به سوی حاکمیت نشانه رفت.و شفافیت دیون را مطالبه نمود.که البته شفافیت دیون خود مجال مفصلی می طلبد که در این مقال فرصت پرداختن به آن مقدور نیست.

  13. آیا اگر ما انتظارات خود را از زندگی کم کنیم هزینه های زندگی هم کم میشود؟صاحب خانه ها هم کم تر اجاره میگیرند؟ بچه هم کمتر پوشک میخواهد؟ هزینه مدرسه بچه ها هم کم میشود؟ هزینه حمل و نقل هم کاهش پیدا میکند؟ هزینه حامل های انرژی هم افزایش نمیابد …. تا ما وام نگیریم؟ منطق منطق منطق

  14. اقتصاد اسلامی که شماو علمای اقتصاد اسلامی توی این 40 ساله مروجش بوده و هستید چیزی جز انحطاط جامعه نخواد داشت و کسانی که از این نوع اقتصاد دفاع کرده و میکنن انشاالله که در دوزخ جای خواهند داشت چراکه به جنگ با خدا رفته اند . اینان با این نوع رفتار خود بسیار زندگی هایی را به ورطه نابودی کشاندند .

  15. سلام دوستان

    خواستم اخذ وام را در صنعت بحث کنم و نظر متواضع خود را جهت بررسی توسط دوستان و ارائه بازخورد عرض کنم
    به نظر اینجانب کاهش نرخ بهره و تسهیل در پرداخت وام بیشتز یک یک روئیا نیست و طبق تمام استانداردهای مالی و اقتصادی نابخردانه ترین توقع هست از نظامهای پولی و بانکی دولتی و خصوصی
    نکته در اینجاست که اخذ وام صنعت یعنی کسانی به دنبال کارآفرینی هستند و کسانی مانند بانکها مانند گرگهای گرسنه در کمینگاه تا ایشان را بدرند و نابود سازند
    این نوع حتی در نظام سرمایه داری هم مرسوم نیست
    آنچه منطقی به نظر نمیرسد این است که چگونه است که عده ای که حاضر نیستند ریسک ایجاد یک فعالیت مالی را بپذیرند به دنبال شراکت یا مشارکت در پروژه هایی باشند که ممکن است به شکست بیانجامد

    راهکار اساسی و به نوعی تنها راهکار موجود متصور بر این مسئه را میتوان به قرار ذیل شرح داد:

    1. تصویب قوانین دقیق و هوشمندانه جهت حراست و صیانت از حق امتیاز ارزشهای مادی و معنوی یک اثر ، یا یک اختراع یا یک برند تجاری
    2. اجرای بیرحمانه این قوانین توسطسیستم قضایی

    نتایج دو عنصر فوق باعث ایجاد محیطی امن برای فعالیت میشود بطوریکه میتوان از ان به عنوان بزرگترین پیش رانه در بخش ایجاد شغل و یاد کرد
    چراکه در اینصورت شرکتها و کارگاههای محکمتر و قرص تری ایاد خواهد شد و مردم به اجرای قوانین و عدم تضییع حقوقشان در صورت انجام هرفعالیتی امیدوار میشوند
    در نتیجه سیستم رباخواری و بانکداری بی فایده و بعضاً مضر کنونی با کمبود ورود نقدینگی و سپرده گذاری مواجه خواهد شد
    مردم میتواننندبه شرکتها و موسسات خصوصی اطمینان کنند و امیدوار باشند به سیستم قضایی تا در صورت بروز هر مشکلی راه فرار سرمایه ها را خواهند بست
    امروزه مردم در شرکتها سرمایه گذاری نمیکنند و ترجیح میدهند که سرمایه هایشان را در بانکها و بدون تحمل ریسک قرار دهند
    این نشان از بی اعتمادی به سیستمقضایی در اعاده حقوق مردم دارد چرا که در چنین محیطی تنها کلاه برداران و رانت خواران و چپاولگران رشد میکنند و نه کارآفرینان و کشاورزان و صنعت گران
    مردم سرمایه های خود را به موسسات و بنگاههای مالی عمدتاً ربوی میسپارند و از سود های غیر واقعی که دریافت میکنند خرسندند و همان موسسات در کمینگاه هایی به انتظار صنعت گران و کارآفرینان و کشاورزان نشسته اند و تنها با انتقال پول از جیب مردم به بخش صنعت سود سرشاری را نصیب خود میکنند
    مردم ترجیح میدهند پول خود را به بانک بدهند تا آن بانک به عنوان یک دلال پول آن را به دست دیگران برسانند و همان مردممطمئن هستند که با زور اسلحه دولت بانکا ها میتوانند وام های داده شده را برگرداند

    زهی خیال باطل
    چراکه همین سیستم ربوی فاسد در دل خود فسادی بزرگتر را که عبارت است از میلیاردها تومان وامهای بی حساب و ضمانت و هزاران میلیلیارد تومن اختلاص و سرقت را میپروراند

    دوستان به زودی شاهد بزرگترین ورشکستگی ها ی بانکی خواهید بود

    کارخانجات بسته شده اند
    جوانان بی کار شدهاند و بدون کار و ازدواج و امید به آینده به فساد و تباهی افتاده اند

    و مردمی را شاهد هستید که 100 یا 400 یگرم طلای بانوی خانواده یا چند صد میلیونی سپرده گذاری آقای خانواده در بانک و اخذ سود های کاذب باعث کرختیو سستی خانواده شده و مرد خانواده دلخوش است که بعد از ظهرها روی کاناپه لم میدهد و چای مینوشد و سریالهای صدتا یه غاز را میبیند و در جلوی چشمانشان دختر و پسر بی کارشان به تباهی میروند

    وای بر مردمی که سود پول را جایگزین تلاش کرده اند
    آنگاه پدر خانواده بحث سیساسی را شروع میکند و به این مسئول و آن مسئول ناسزا میگوید که چرا برای فرزند تحصیل کرده اش کار نیست ؟

    گویی با یک لیسانس به ارزش یک ال90 یا حتی یک پراید باید از آسمان فرصتها فرو ریزد

    دوستان : مردم به کارآفرینان اطمینان نمی کنند و حق دارند چون آن کارآفرین ممکن است با اولین کشتی لنگر گرفته در بندر عباس که از چین آمده و متعلق به فلان آقازاده است نابود شود
    دوستان : کشور با نق زدن درست نمیشود
    کشور کشوردارانی فهم را میخواهد تا از ایرانچیزی مانند کره جنوبی بسازند یا چین یا برزیل

    1. خیلی خیلی عذر خواهم دوست عزیز .. اما چون فرمودین بازخورد … بنده حقیر هم به عقل ناقص خودم نکاتی رو دیدم که باید عرض کنم …
      این کاملا درسته و کاملا قبوله که روحیات گرگ صفتی حاکم بر سیستم بانکی ماهست ولی بازم فکرکنم انداختن همه گناها گردن شیطان رجیم و وانیسادن سرکاری که مرتکب شدیم … و شونه خالی کردن از عقوبت کار … حتی زشت تر از روح اون گرگ صفت ها باشه … چرا چون آدمی اومده که یادبگیره پای عقوبت کارها بایسته …
      منظور حرف منم دقیقا اینه که کسی که واقعا دنبال کارآفرینی و ایده پردازی و استراتژی هست هرگز نه چشم امیدی به بانکها داره و نه حتی فکر کمک گرفتن از سرمایه دار و استفاده از سرمایه برای اجرای کار و ایده توسرش خطور می کنه…
      چون اولا اگر قرار بود سرمایه کار درست کنه پس چه دلیلی داشت که از ایده پردازی واستراتژی و پلن و تارگت استفاده بشه … چون با ذهنیت عامه مردم خود سرمایه به تنهایی محرک لازم و کافی برای ایجاد اشتعال هست(!) البته بازم بگم با تفکر اکثر مردم …
      و دوما پوشش ریسک مالی به ادبیات مذهبی شراکت نیست .. اگه کسی میخواد مالش از ریسک و نوسانهای غیرقابل پیش بینی در امان باشه با دادن خمس و زکات و صدقه و انفاق و … می تونه پوشش ریسک کنه … نه شراکت و مشارکت که ریشه در شرک داره و سرمایه شریک که با هدف سوداگری و کسب سود وارد میشه …

      در مورد دو ماده ای که فرمودین هم باید عرض کنم . اولا به نظر من حق و حقیقت اونچنان قدرتمند هست که همه در برابرش ناخواسته زانو بزنن و نیازی به داعی شدن بنده یا قوه فضاییه نداره ..
      دقیقتر بخوام بگم به فرموده خدا و این آیه که خیلی دوسش دارم : ومارمیت اذارمیت ولکن الله رمی ! یعنی اگه کسی باورش شد که ایده یا طرح یا هر فکری که به ذهنش میاد خودش زور زده و خلاق اثرخودش تنهایی هست این به نظرمن مثه این میمونه که بنده بگم : من چون زنده هستم و دنیا هم هست پس ارثیه بابامه و هرکاردلم خواست توش بکنم …!
      باوجودیکه نه .. واقعا اول و آخر هرچیزی که ما آدما همیشه یادمون میره .. خداست !!!
      پس در واقع اگر بنده نوعی اگر ایده ای داشتم که مطمئنم با اجرا شدنش حق و حقیقت ظاهر میشه و همه مجبورن در مقابل این درستی واین نیت حقانی زانو بزنن پس دلیلی ندارم ناراحت بشم که فردی دیگه یا به روشی دیگه این حقیقت جلوه کنه …! بلکه باید شاکر هم باشم چون خدا از بنده حقیر مثلا ایده پرداز این نذر رو قبول کرده و این ایده به سرمنزل مقصود رسید!!!
      پس بازم به نظر بنده تصویب قوانین برا حفظ منافع مادی هست نه حفظ منافع معنوی و معنایی یک ایده …!!!
      دوم : اجرای بیرحمانه که فرمودین باید توسط دستگاه قضا اجرا بشه منو یاد حرف یوسف نبی میندازه … که از حضرت یوسف پرسیدن شما چرا اینقدر با آمون خدای مصر دشمنی دارین ؟ حضرت هم یه نگاه معنادار و یه نیشخند کنایه آمیز میزنن و میگن : مگر سنگ و چوب و کلوخ که باهاش آمون رو درست کردین ارزش دشمنی کردن هم داره که من بخوام دشمن سنگ و چوب بشم ؟!؟! مگر مجنون و دیوانه باشم که با چیزی که وجودنداره دشمنی کنم!!!

      میدونی دوست عزیز بعد از حضرت آدم و حوا شیطان که با گسترش نسل آدم روبرو شد خیلی خوشبحالش شده بود و تا زمان ابراهیم نبی یه کاری کرده بود که یکی خورشید و یکی ماه و یکی درخت و یکی دریا و … خلاصه هرکی یه چیزی رو می پرستید و هرکسی هرجا دلش میخواد سجده میکرد … تا اینکه حضرت ابراهیم اومدو قاطعانه گفت اینجا خونه خداست !!!
      شیطان اونجا اولین رکب رو خورد … سالها گذشت و گذشت و کم کم فهمید میتونه از جهل مردم استفاده کنه و دردل جایی که همه سجده می کنن و میگن خونه خدا میتونه بت بذاره که پوسته کعبه باشه ولی هسته لات و هبل و عزی هست …
      تا اینکه حضرت محمد صلوات الله علیه معبوث شد و تمام بت های داخل کعبه رو شکست !!!
      و اینجا دومین رکب خوردن شیطون بود…
      از اون زمان به بعد کم کم شیطون فهمید میتونسته همه این بت ها رو از روز اول تو افکار آدما و من و شمایی که الان تو قرن 21 زندگی میکنیم بذاره تا هرکس اگر به خدا هم سجده کنه چون افکارش ناخواسته بت پرستی هست عبادتش قبول نشه !!!
      به نظر و عقل ناقص منم دوست خوبم … فکر کنم مشکل و بت واقعی ربا و بهره و بانک ها نیستن … بلکه این بت که اسمش پول هست و این چرخه دزدی که اسمش رو گذاشتیم اقتصاد و اکانومی بت های اصلی اینا هستن که عبادت کاروتلاش ما در انتها به بانک و ربا و بهره ختم میشه…
      مشکل ما چین که کشوری از ما بدبخت تر و بیچاره ترهست نیست … مشکل اصلی ما صادرات و واردات ما نیست … مشکل دوست من همین پولی هست که به خاطرش صادر رو وارد میکنن و واردات رو بازهم مصرفی تر و وارداتی تر …!!!
      یادت باشه دوست من هیچ وقت حسرت جایی رو غیر از کشور و مردم خودت نخور چه آمریکا باشه چه کره جنوبی و چین یا ژاپن …. حتی تا زمانی که تو جهنمی به اسم ایران هستی حسرت بهشت رو هم نخور ….!!
      جون به قول امام راحل و بزرگوار : ماخوابیم .. یه خواب انسانی و یه بیداری حیوانی .. وامان از اون روزی که از این خواب بیدار بشیم … اونجا میبینیم که درست وسط آتشی بودیم که این وسط گلستان بود و لطف خدا بود که نسوخته بودیم …
      اینو من بهت قول میدم و بارها احساس کردم و بهم ثابت شد که راه بهشت از دل همین خاک و سرزمینی که توش نه آقازاده ها و شاهزاده ها و خانزاده ها که نجیب زاده هایی چون غیاث الدین جمشیدکاشانی و علامه حلی و زکریای رازی و حسن باقری و جمران و آوینی و احمدی روشن و … و هزاران آزاده ای که تاریخ و همه دنیا مدیون شعور و ایده پردازی های این افراد خواهد بود … و اگر قرارهم باشه جایی یا کشوری یا سرزمینی یا ملیت و مردمی الگوی اقتصادی و اخلاقی و اجتماعی دنیا باشن اونجا جایی نیست جز همین خاک و همین ققنوسی که نه افسانه است و نه قصه … چون بارها و بارها تاریخ ثابت کرده که این ققنوس مثل حمله مغولها به ایران آتش گرفته ولی در زیر خاکسترش ققنوس های دیگه ای چون جمشیدکاشانی سربه آسمون بلند کردن!
      و همون کره و چین و حتی ایالات متحده هم امروز مدیون ایده ها و علم و تلاش این اساتید هست !!!
      دوست عزیز من تفکرت رو که به نسبت خیلی از مثلا روشنفکرا ادعا دارن قبول دارم و غرض از گفتن این موارد اصلا خرده گرفتن نبود … ولی میخواستم درمجموع بگم بازهم از این نگاهی که الان داری بیا بالا و بالاتر … چون کاملا توحرفات معلومه که فطرتت حقیقت جوهست و دنبال حقیقتی … پس اونقدر لا اله کن و تا زنده ای همه الهه ها و خدایان رو نفی کن … حتی الهه ای به نام پول و سود و کارآفرینی و هرچیزی که فکر میکنی اون آخرین گزینه هست هم وجود ندارن و نذار به خاطر ربا و بهره بانکها به دام این الهه های دروغین بیفتی … کارآفرینی خوبه به شرط اینکه برای منفعت نباشه و هدف رسیدن به سود نباشه … ایده پردازی خوبه به شرطی که برای کسب سود نباشه و نفع شخصی یا کلا بحث سود توش نباشه … پول هم خوبه به شرط اینکه کسی وام دار و بدهکار کسی دیگه نباشه و نشه !!! پول خیلی خوبه به شرط اینکه کسی برای سودکردن ازش استفاده نکنه … پول ابزاری عالی هست به شرط اینکه معیارش همیشه ثابت باشه و این خط کش که کارش اندازه گیری ارزش هست تا قیام و قیامت ثابت باشه و کسی نتونه دستکاریش کنه !!! پس چون هیچ کدوم این شروط نیست … یعنی الا الله نیست و همشون میشن الهه !!
      همشونو نفی کن و آزاد و آزاده از قید و بند هر بت بشو … تا ببینی خدای احد و واحد که صبح تا شب میگیم الا الله دستش روی سر همین مردم بوده و هست و همین نجابت مردم ایرانه که درنهایت لطف خدارو خریداره !
      یاعلی

  16. اگر صندوقی قرض الحسنه در تلویزیون تبلیغ شود که ای سرمایه دار مومن بیا سپرده بگذار تا محتاج وام بدون یک ریال سود بگیرد و تو از خدا مضاعف ان را بگیر طبق وعده ی قرانی،
    هم سنت حسنه قرض بیشتر رواج می یابد هم قبح عمل ربا تبیین میشود
    اگر این وام کار راه اندازی را وام گیرنده به دلالیلی نتواست پرداخت کند دولت پشتیبانی کند از سرمایه دار

    پناه بر خدا از عاقبت این جریان ربا در کشور
    كيست آن كس كه به [بندگانِ‏] خدا وام نيكويى دهد تا [خدا] آن را براى او چند برابر بيفزايد؟ و خداست كه [در معيشت بندگان‏] تنگى و گشايش پديد مى‏آورد و به سوى او بازگردانده مى‏شويد. (245)بقره–استاد مرحوم فولادوند

    راه حل، ايمان به خدا و اطاعت از اوست:
    بسم الله الرحمن الرحيم
    تحول و محدوديت در موجودات، اساس استدلال هاي توحيدي قرآن كريم و احاديث شريف
    چكيده
    از فواید اعتقاد به وجود و یگانگی خداوند متعال و نفی قدرت از غیر او، ایمان به آخرت و قدرت خداوند بر آفرینش دوباره انسان و ترس از عذاب و امید به ثواب است. با نگاه به مجموعه‌ي آيات و روايات، نحوه استدلال بر وجود خداوند و يكتايي او، مشخص مي‌شود و هدايتي مستقيم به حقيقت است. هدف در اين مقاله، بازخواني استدلال‌هاي آيات و روايات بر وجود و يكتايي خداوند و تجميع و دسته‌بندي آن استدلال‌ها بر اساس نوع آنها است. در آيات و روايات به مشاهده آنچه در آسمان و زمين هست امر شده و تحول در موجودات تحول پذیر و تفاوت و محدوديت در موجودات بی‌تغییر و ساكن‌، نشانه وجود خداوند متعال معرفي گرديده و براي پي‌بردن به وجود خداوند متعال يادآوري شده‌اند. توجه دادن به محدوديتِ موجودات ثابت، با ذكر موجودات متفاوت كه در مجاورت هم هستند و نيز توجه دادن به سير تحولات خلقت با ذكر موجودات متحول، بارها در قرآن كريم به عنوان صفت مخلوق و دليل ضعف و فقر آن آمده است؛ همچنان كه منزه و پاك بودن خالق از تحول و محدوديت و داشتن قرين مورد تاكيد قرار گرفته است. عبارت «خلقا من بعد خلق» كه مراحل خلقت انسان را بيان مي‌كند به تحول يا از بين رفتن حالتي و پديد آمدن حالتي ديگر بدست تقدير الهي اشاره دارد. همچنين عباراتي نظير «من الجبال جدد بيض» كه به خطوط يا رگه‌هاي سفيد كوهها اشاره دارد، خلقت اين اشياء محدود و متفاوت را به خداوند نامحدود نسبت مي‌دهد چراكه اگر سنگ سفيد استعداد خود به خود وجود داشتن دارد، پرسش چرا كاملتر نبوده بر آن مطرح مي‌شود اما هيچ يك از اين دو سنگ، ديگري را بطور كامل محدود و از ظهور منع نكرده‌اند پس خالقي نامحدود در وراي آن دو، حكم به محدوديت هر دو و نقص انها مي‌كند و قسمت كننده و غالب است. اين مطلب از عبارت «جنبتها لولا التكمله» در نهج البلاغه بدست مي‌آيد و پرسش «لو لا» به معني چرا نه كه براى ممانعت از كامل شدن است، آن اشياء را از كامل شدن دور مى‏سازد. در حديث امام صادق عليه السلام، تحول كه عبارت از ايجاد و زوال يا جاري شدن دو حالت است، مطرح شده همچنين محدوديت و كوچكي اشياء ساكن و بدون تحول و امكان بزرگتر شدن آنها با اضافه شدن مثل آن به آن، ياد شده و تحول و محدوديت موجودات، نشان و آيه‌اي بر مصنوع بودن اين سنخ موجودات دانسته شده كه نشان دهنده وجود خالق براي آنهاست. فراتر از اثبات وجود محول الاحوال، همين مسير خاص تحولات عالم و استمرار و پابرجايي جريان خاص آن، دلالت بر يگانگي تصميم گيرنده يا وحدت تدبير و يكتايي مدبر نيز دارد. در اين مقاله سعي شده است نشان داده شود كه اين الگوي استدلال در ساير متون بارها تكرار شده و هم‌سويي و هم‌بياني احاديث و آيات و كمك متقابل آنها در متذكر ساختن انسان به وجود و يگانگي خداوند بر دو اساس مجزاي تحول و تفاوت در عالم مورد توجه قرار مي‌گيرد.
    كلمات كليدي: وجود و يكتايي خداوند، تحول، تفاوت، قرآن كريم، احاديث، استدلال.

  17. جمع کنید برید بابا
    دکون بازار راه انداختید؟
    حکم صادر میکنید چرا؟
    کی گفته سود بانکی حرامه؟
    طرف که تو بانک کار میکنه بره شغلشو عوض کنه؟
    بعد تو به زن و بچش پول میدی؟
    به جا این حرفا بردی تلاش کنید سیم رو عوض کنید نه اینکه به جای مراجع حکم صادر کنید.

    1. تمام کسانی در کار حرام خواری میافتند همین بهانه ها و بیشتر از ان را هم بهانه میکنند
      مگر همه باید در بانک(ربا خانه) کار کنند
      زمین خدا وسیع است بروید یک شغل دیگه
      اگر همین فردا به هر دلیلی بانکتون ورشکست شد و تو را انداختند بیرون میری با زن و بچه ات خود کشی میکنی !
      مگر دیگران که از کار اخراج میشوند میروند دست جمعی خود کشی میکنند!
      کسانی توی همین جامعه زندگی میکنند که به نون شبشان هم محتاجند و بیشتر از تو هم میفهمند ولی حاضر نیستند توی شبکه ربا خوارها(بانک) و قمار بازها(بورس) کار کنند
      برو کنار خیابان سیب زمینی بفروش ولی برای شبکه ربا خوارها کار و فعالیت صادقانه ! انجام نده!
      کسی که واقعا اعتقاد به خدا و روز رستاخیز داشته باشه یک لحظه هم در بانک(ربا خانه) کار نمیکنه
      بگذار کسانی در بانک کار کنند که اعتقادی به دستورات دینی ندارند و برایشان فرق نمیکند که در بانک ربا بخورند و یا نخورند حرام بخورند یا نخورند
      تو اینکار را نکن
      لطفا به کسانی که جنگ با خدا را در جامعه تئوریزه و اجرا میکنند خدمت صادقانه !نکن
      راستی وضع زندگی خیلیمان از تو هم خراب تره و نفسمان هم از جای گرم بلند نمیشه
      خود دانی از ما گفتن بود

    2. محمدجان داداش گلم بذار یکی یکی جواب سوالاتو بدم…!
      یک: چه دکانی و چه بازاری اینجا راه افتاده ؟ میشه به ماهم بگی بدونیم سود این بازار و دکان که میگی کجاست و این وسط به جیب کی میره که ما نفهمیدیم شما اومدی و فهمیدی؟
      دو: کی حکم صادر میکنه ؟ این سایت داره حکم صادر میکنه؟
      اولا : مگر میشه کسی هم متهم به دکان و دستگاه شیادی باشه و خودشم حکم صادر کنه؟
      البته شدن که میشه اماباید بانکدار باشی نه سایت دار!!!
      دوما: 124 هزار پیامبراومدن و هرچی گفتن و هرکار کردن درآخر با انگشتشون به یه جا و به یک X اشاره کردن! میدونی کجا؟ همونجایی که خدا به پیامبرش میگه : وما رميت إذ رميت ولکن الله رمی! وقتی که خدا به پیامبرش میگه که تونبودی که تیرزدی خدا بود (!) این میدونی یعنی چی ؟ دقیقا یعنی آیاتی که خدا به پیامبرش میگه : تو فقط انذار دهنده ای !!! حالا به نظرتو نه این سایت که تمام سایت های دنیاهم جرات دارن درپیشگاه خدا حکم صادرکنن؟؟ پس انذار رو با حکم اشتباه نگیرعزیز دل برادر!
      سه: کی گفته سودبانک حرامه ؟؟؟؟ نه واقعا من از شما این سوال رو جور دیگه می پرسم … کی گفته 2+2 برابر 5 میشه ؟ و کی گفته سود بانک حلاله ؟
      برادر من عزیز من والا بلا شما چه تو این دنیا باشی چه تو اون دنیا و چه تو بهشت و چه تو جهنم چه رو کره زمین چه رو مریخ و … همیشه عدد یک عدد یک هست و دو نمیشه!!!
      پس چون 1 همیشه 1 بوده و خواهد بود 2 به علاوه 2 هم 5 نخواهد شد!!!
      حالا شماهم دوست عزیز چه اینجا چه توبهشت خدا و چه روسیاره خودت که باشی نمیتونی بگی ربا یا همون بهره اسمش میشه سود !!! و اصلا هم به لحاظ لغت شناسی سود و بانک رو نمیتونی باهم بنویسی !!! چون سود یه چیزه بانک و بهره و ربا 180 درجه مخالفش!!!
      پس دوباره میگم که دقیقامتوجه شی : همونجور که 1همیشه 1هست پس 2به علاوه 2 نمیشه 5 پس درنتیجه همونجور که ذات و اساس و ریشه و بنیادبانک رباوبهره هست هیچوقت نمیتونی سوالی طرح کنی و بپرسی که : کی گفته سودبانک حرامه؟ چون کلا سوال شما از ریشه و بنیاد غلطه!!! و سوال درست که اینجوری میپرسی و خودت هم جوابشو رو میدی اینه که : کی گفته بهره یا ربای بانکی حرامه ؟؟؟
      چهار: طرف که تو بانک بهره کشی میکنه و ربا رو صادر میکنه(کارنمیکنه! ملتفتی؟ ) به نظر من و به عقل ناقص من آره … هم میتونه بره شغلشو عوض کنه اگرهم نمیتونه به قول حضرت علی که یه جاهایی میفرماید: مرد مسلمان اگر از غصه بمیرد رواست !!! (البته بازم مسلمون نه من و شما که به بادی از دین یهود هم برمیگردیم !!! )
      حالا میدونی چرا ؟ بعد میدونی کی به زن و بچش پول میده ؟
      آها …. روایت عاشورا رو که شنیدی و حتما هم از من بهتر و دقیقتر میدونی … اگه یه نگاهی به قبل و بعد عاشورا کنی مثلا میبینی زمانی که امام حسین هنوز با زن و بچه راهی کربلا نشده بود چقدر همون اهل مدینه بهونه زن و بچه و کفالت اهل و ایال رو آوردن ….!!! ( تا اینجای داستان رو بذار تو پرانتز ) حالا … بعداز واقعه عاشورا و حدودا سه سال بعد می دونی چه اتفاقی برا اهل و ایال همون آدمایی که بهونه تراشی کردن تا همسفر پسررسول خدا نشن می افته ؟؟ …
      اینجاشو برو از تاریخ بپرس تا موبه تنت سیخ شه …!!! چون سه سال بعد عاشورایک جنگی پیش میاد که مدینه بازنده جنگ میشه .. و به دستور پیروز میدان به غیراز خاندان رسول خدا بقیه و تمام اهل و ایال مدینه به سربازان فاتح حلال میشن!!! عمق فاجعه رو دیدی …!!!
      الان دوریالی افتاد که چرا گفتم یا تغییر شغل یا مردن از غصه که علی میگه روا و جایزهست!!!
      بازم گمونم الان فهمیدی کی به زن و بچه کارمند مرحوم(!) بانک پول میده !!! مگه نه ؟
      برادر من بدبختی ما با عوض شدن سیم خوشبختی و شوربختی نمیشه !!! حداقلش برا من که اینطوره !!! بدبختی یکی مثه من به شخصه میدونی چیه ؟ بدبختی من اینجاست که از وقتی که فهمیدم به قول قدیمیا : درسی که نگرفتمش به مهر از آموزگار … خوردمش با شلاق از روزگار (!) یعنی چی ؟؟؟ از همون موقع تا همین الان این روزگار با هر سیم و کابلی که دستش میرسه فقط داره منو میزنه !!! یعنی به قرآن محمد همچین میزنه که سیاه و کبود هم که میشی بازم ول کن ماحرا نیست !!! روندی میزنه که همینجوری که از درد داری به خودت میپیچی و هرچی میگی غلط کردم … شکرخوردم …ول کنت نیست و اونم میگه غلط کردی که غلط کردی !!! غلط کردی که طمع کردی !!! شکرخوردی که نفهمیدی !!! و همینجور میزنه و بازم ول کن ماجرا نیست !!! و همینجور میزنه و میزنه و میزنه که فقط خدا میدونه کی بی خیالت بشه و دیگه نزنه!!! الانم برادر عزیز .. دوست من … برو شب و روز دعا کن از خدا بخواه که با همین سیم پوسیده و همین حکم مراجع که اگه باکلاسن یا بی کلاسن یا هر خوب و بد دیگه که به نظرت میاد .. باهمینا درس رو بفهمی وگرنه خدا اون روز رو نیاره که سروکارت به روز و روزگار بیفته … سربسته به شما و همه کسایی که میخونن بگم : میخوای باور کن میخوای نکن ولی خدا رو وکیل خودم میگیرم که بدونی!!! خداوکیلی … الان … همین الان … حاضرم بمیرم ولی از شلاق و مصیبتهایی که روزگار داره سرم میاره راحت شم !!! چرا ؟ چون جایی که باید نفهمیدم … الان ولی میفهمم ولی نمیتونم و دیگه نمیشه !!! به قول مرحوم حسین پناهی : من زندگی را دوست دارم ولی از زندگی دوباره می ترسم! قانون را دوست دارم ولی از پاسبان ها می ترسم ! دین را دوست دارم ولی از کشیش ها میترسم! سلام را دوست دارم ولی از زبانم میترسم! کودکان رادوست دارم ولی از آئینه میترسم! واینچنین میگذرد روز و روزگار من … من روز را دوست دارم ولی از روزگار می ترسم!!! یاعلی!

  18. سلام ایا بانک قرض الحسنه رسالت و مهر مورد تایید است و اگر ربوی نستند بهتر نیست از این بانک بیشتر استفاده کنیم و حساب هایمان را در بانکهای دیگر ببندیم؟؟

    1. سلام علیکم
      گفتیم که ربا را به چند سطح تقسیم کردیم
      1. ربایی که یک نفر در محله ای به چند نفر میدهد = ربای خیلی کوچیک
      2. ربایی که بانک میدهد مثل سود و دیرکرد= ربای کوچک در اقتصاد
      3. ربای خلق پول بدون پشتوانه = ربای بزرگ (که این کار باعث کاهش ارزش پول می‌شود)
      4. ربای خلق اعتبار که هر شعبه بانک این کار را انجام میدهد = ربایی بدتر از خلق پول

      لذا بانک هایی که نام بردید در لایه شماره 2 سود ندارند و لی حتی دیرکرد میگیرند / اما باز بهتر از بانکهای دیگر هستند/ اما خلق اعتبار انجام میدهند شماره 4 /

    2. با کارمند بانک صحبت کردم اگر ده میلیون یک ماه در این بانک بگذاری دومیلیون به شما 12 ماهه می دهند . با کارمزد 2 درصد . فقط کافی که یک ماشین حساب کوچک و کمی سواد ریاضی داشته باشی . دومیلیونی که بهت 12 ماهه می دهند برات 30 درصد در میاد

  19. ما رو مجبور به حرام خواری کرده اند بانک های ربایی دشمنان ایران با سود 1 درصد دارن اقتصادشون رو میگردونن ما با 30 40 درصد فقط خدا باید به مردم رحم کنه لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین

    1. دوست عزیز آقا احسان مشکل ما یا مشکل دشمنان ما کم و زیادی بهره نیست چه 1 درصد چه 30 درصد .. نزول .. نزوله و ته نزولی رفتن هم میشه سقوط !!! اگه اونا مثلا آمریکا(!) داره با نرخ 1 درصد اقتصادشو رو میگردونه اینو شما فرض نذار که دمش گرم عجب کار درستی میکنه … نه ! چون شما 1 درصد رو میبینی و 30 یا 40 درصد تورم ناشی از خلق پول آمریکا رو نمیبینی که افتاده به جون ما و عملا من و شما بقیه مردم دنیا هستیم که داریم بیگاری میکنیم تا تورم اونا به چشم نیاد!!! ضمن اینکه به عقل ناقص من خدا هرگز در جنگی که خودش میگه (( جنگ باخدا )) رحم نمیکنه ! چه ما باشیم چه آمریکایی باشه چه گوساله پرستان سامری! … این جنگ با خدا اونچنان عواقب سنگینی داره و آنچنان خشم خدا رو هویدا میکنه و اونچنان خدای شدیدالعقاب بروز و ظهور پیدا میکنه که بازم به نظر من حتی در قیاس با عقوبت کشته شدن 26 میلیون انسان بیگناه به دست ایالات متحده تو جنگ دوم جهانی هم قابل بررسی نیست! به عبارت ساده تر عقوبت کشتن 26 میلیون انسان بیگناه توسط آمریکا توی جنگ جهانی نابودی آمریکا نبود !!! ولی عقوبت ربا و جنگ با خدا یعنی نیست و نابودی !!! شاید این حرف خیلی ثقیل بیاد ولی واقعیت امروز آمریکا دقیقا داره ثابت میکنه که … آمریکای امروز نه مستقیما به خاطر کشتن آدمهای بیگناه …که غیر مستقیم(!) … ولی به خاطر ربا و بهره ای که امروز شاهدیم داره لحظه به لحظه به سمت انفجار از دورن نزدیکتر میشه !!! واین یعنی کاملا مستقیم و کاملا شدیدالعقاب !!!

  20. اول و آخر کلام در کدآمایی خلاصه شده است اگر تفکر کدآما و گفتمان کدآما فرهنگ یه نفر یه خانواده یه محل کار (آقایان) یه محله یا فامیل (آقایان و بانوان) یه کشور و شهر … در ایشان جاری و ساری باشه دیگر به خاطر چشم هم چشمی هم شده دچار پول ربوی نمی شیم و راحت سرمونو می زاریم رو بالش
    و برعکس اگر کدآما نشیم باید به خاطر تفاخر و حسادت ها خودمونو بیش از اونی که هستیم جلوه بدیم یه دو سه سال همیشه جلوتر حقمونو به کف بیاریم تا با زرق و برق دیده شیم
    خلاصه اختیار با خود فرد و جامعه ست اگر به مزایای کدآمایی آشنا شود و طعم زندگی بدون وامو بچشد و به آنچه که دارد بسنده کند و آن را حقیقت اموال خود بداند واین کم را از آن زیاد پر برکت تر بیابد هیچ گاه دنبال پول ربوی نمی رود

    1. با اجازه میخوام کلام شما کاملتر بشه … البته کمی چالش برانگیزتر و عمیق تر … خلاصه اختیار با خود فرد و جامعه هست اگر به مزایای کدآمایی آشنا شود و طعم زندگی بدون وام بچشد و به آنچه دارد بسنده کند … نه تنها هیچ گاه به دنبال پول ربوی نمی رود … که هیچ گاه به دنبال پول نمیرود !!! اساسا چرا ما حتی باور کردیم پول میتونه ابزار باشه ؟ بازم به نظر و عقل ناقص بنده در تکمیل حرفهای شما اصلا نباید به پول فکر کرد !!!
      درسته که پول یک ابزاره ! مثل یه تیغ که ابزار خوبی برای یک جراح و پزشک هست ولی به نظر من اگر پای نجات جان یک انسان یا برطرف کردن مشکل یک مخلوق خدا به میون نبود مطمئنن خیلی از پزشک ها شاید هم همه پزشک ها به جای چاقو و تیغ جراحی تبر رو انتخاب میکردن که سریع قطع کنن وهم خودشون رو راحت کنن و هم کسی که داره از درد عضو به خودش میپیچه!!!

      الان هم شده حکایت ما … که اکثرا نه با این پول بدون ربا نیت نجات انسان یا کمک به انسانی رو داریم و نه به لحاظ روزمرگی و بی حوصلگی حوصله ریزشدن و دقت در علم و حساب و کتابش رو … پس به نظر من بهتره که کلا تبر برداریم اینبار همین تیغ دولب تیز رو از وسط دوتا کنیم !!!

      مثلا زمان حضرت علی که بعضی از عقود اسلامی شکل گرفت خیلی از مسائل بدون پول رایج انجام و حل و فصل میشد … مثلا یک کسی که زمین داشت و کشاورزی که زمینی نداشت … و همین دونفر با تفاهم و عهدی که باهم میبستن در آخر سال و بعد از برداشت هرکس به نسبت سهم خودشو از محصول میگرفت و نیازی هم به پول بین این دو فرد نبود!!!

      به عقیده من گاهی خوبه همه بت های توی فکرمون رو بشکنیم تا ببینیم خدای واقعی و الا الله کجاست ؟ به این میگن تفکر انقلابی یا تفکر کدخدایی !!!

      البته بازم ببخشید قصدجسارت نبود…

  21. چرا ماهایی که از ربا بدمون میاد ومیخوایم اقدام کنیم با قراردادهای مضاربه با شرکتهای دانش بنیان شریک نشیم
    هم اشتغال زایی هست هم درآمد حلال

    1. چطور ؟
      ساز و کار رسمی وجود داره برای افراد عادی و امی و … ؟!

      اگر هست معرفی کنید، تقویت کنید.

    2. پیشاپیش عذرتقصیر به جهت طولانی شدن مطلب …
      اما … دانش بنیان ؟؟؟!!!
      کدوم دانش دوست عزیز کدوم بنیان ؟؟؟!!!
      مثلا همین الان که من وشما داریم صحبت میکنیم اگه یه سرچی بکنی
      مثلا

      http://6ort.com/sTMAW

      میبینیم که خیلی شرکتها این روزا دارن ادعای بنیادی بودن بر دانششون رو میکنن!!!
      یه نمونه همین سایت پی لاین که اول اول به خاطر پول شویی و نقدکردن پولهایی مثل شرط بندی و … فیلتر شد و امروز هم کلا دیگه وجودنداره !!! زمانی که بعد دوسه سال جولان دادن فیلترش کردن اومد و ادعای دانش بنیانی بودن خودش رو مطرح کرد!!! اونم چی سایتی که درگاه بانکی که به خودی خود مشکل داره رو میاد باواسطه ارائه میده و ادعای دانش بنیان بودن هم میکنه!!! حالا شما میدونی امروز که اون شرکت و اون سایت به خاطره ها پیوست از کجا سردرآورده ؟ از همین سایت پی دات آی آر که اینبار برا اینکه فیلتر نشه یا ماهیت قانونی بیشتری به کارش داده باشه پایین سایتش نوشته :
      (ساخته شده در واحد تحقیق و توسعه شرکت پرداخت الکترونیک سامان)
      که همه میدونن به قوله خر همون خره فقط پالونش عوض شده !!! البته نمیخوام تبلیغ کنم و وجهه تبلیغی حرفم بگیره بلکه برعکس نیتم کاملا روشن کردن تفاوت دانش بنیان یا پول بنیان هست !!!
      یا مثلا همین روزا و همین الان که دارم این متن رو مینویسم … اگه دقت کنیم مثلا حباب این روزا تو راه اندازی شرکت های تاکسی آنلاین هستش !!! همه دوست دارن سریع یه شرکت 100 تومانی ثبت کنن و همه سریع یه تاکسی آنلاین با دوتا اپلیکیشن بیارن بالا و سال دیگه سواحل قناری باشن و…!
      که خیلی جالبه همه این شرکت های راه افتاده… همشون از یه کنار .. اومدن سورس های خارجی سیستم تاکسی آنلاین های شرکت های اروپایی آمریکایی رو ترجمه و عکس هاشو عوض کردن و همشون ادعای سبک و ایده دانش بنیان بودن رو دارن!!!
      بعد یکی نیست این وسط بهشون بگه آخه چه دانشی چه بنیانی ؟
      بنیانی که بر خلاف قوانین سفت و سخت تاکسی و سازمان های تاکسیرانی اونم به قیمت آجر کردن نون یکی از زحمتکش ترین اقشار جامعه و تیزکردن دندون طمع به همین قشر ضعیف کجاش دانش در میاد ؟
      شما مطمئن باش دوست عزیز دانش و بنیانی که به این سادگی دوتا نرم افزار و با این بی تجربگی مچری تاکسی های اینترنتی توسط چندنفر سهامی خاص توسعه داده میشه هیچوقت از دلش رشد و سربه آسمون کشیدن در نمیاد که هیچ حتی انتهای این توسعه و وسعت طلبی هم به فجایعی باید ختم بشه که بعد از ترکیدن این حباب ها مشخص خواهد شد …!
      از طرفی شراکت با معاونت زمین تا آسمون فاصله است دوست من !!!
      در شراکت بدون تعارف هرکس به فکر و نفع شخصی هست … باقی موارد مثل اشتغال زایی و … درجات بعدی هستن که اساسا اگر محقق شدن دادار دودور میشه که دیدین در شراکت ما اشتغال زایی شد و اگر نشه گفته میشه خوب خودمون زحمت کشیدیم و خودمون هم بهره برداری میکنیم!!! و این مصداق بارز شرک هست !!!
      ولی در معاونت همه تعاون میکنن و هرکس به فراخور توانایی که داره و یا زحمتی که میخواد بکشه گوشه ای از کار رو برمیداره و همه باهم پروژه ای رو به سرانجام میرسونن فارغ از اینکه کی مدیره کی آبدارچی !!! و این مصداق بارز توحید هست!!!
      بازم مثلا اگه یکی پیدا بشه و برای هدایت و رهبری به سمت تعاون و معاونت همین قشر راننده با همین سیستم تاکسی آنلاین که البته با شرط مدیریت شدن توسط همین تاکسی هایی که امروز هستند( نه افراد دیگه یا حتی ارگان های دیگه مثه شهرداری و بانک و فلان و فلان که کاسه داغتر از آش ولی به فکر منافع خودشونن… ) که همین قشر راننده تاکسی هم تجربه داره هم مجوز از 7 خان رستم داره و از همه مهمتر اونقدر شرف داره (!) که همه ما ناموسمون رو حتی نصف شب باخیال راحت میدیم دست این قشر پاک(!) خلاصه همه این قشر رو بسیج کنه و دانش رو در این راه استفاده کنه نه در راه نفع شخصی … به خدا من سرمو میدم تا یه سال دیگه نه تنها نصف ترافیک و مشکلات زیادی از کلان شهرها حل میشه بلکه ایران تو صنعت حمل و نقل اولین و الگوی تمام دنیا بشه !!!
      حالا شما بگو دوست من کدوم دانش و کدوم بنیاد ؟ دانش و بنیادی که اساسش بر نفع شخصی هست و شعارش حقوق بشر یا علمی که بر اساس منفعت همه مخلوقات خداست و به خاطر حقوق خداست نه حقوق بشر ؟؟؟!!!
      وغیر این تفکر خدایی و منفعت رسوندن به همه اگر هرکس یا هردانشی ادعای خلق چیز جدیدی داشت بشنو و باور نکن … چون چرخ یه بار اختراع شده … همونجور که گرد بودن زمین(!) دهها بار قبل جناب گالیله توسط آدمایی مثل خیام و قرن ها قبل تر از کلیسای قرون وسطی مثل تقویم هجری شمسی خودمون ثابت شده بود …ولی همه فقط دعوای گالیله رو دیدن و گالیله شد اسطوره… همونجور که استیوجابز شده اسطوره ما مردمی که تو کتابهای بچگیمون خوندیم علاالدین که چراغ جادو پیدا میکنه و بعد از تاچ کردنش آقاغوله که زیپ هست اکسترکت میشه و میاد بیرون …. ای کاش واقعا کاش افرادی مثل امام خمینی ها که دلسوزانه رهبری کردن و این هدایتشون که خدایی بود به نتیجه رسید بازم تو حوزه های دیگه و لایه های دیگه زندگی های ما ایرانی ها پیدا بشه و همیشه درحال انقلاب باشیم و هرچیزی غیر از محور خدا و خدامحوری رو منقلب کنیم !!!

  22. سلام خود وام و تسهیلات شرعا حرام نیست اما شکی نیست که این سیستم بانکی اقتصاد ملی را نابود میکند

  23. سلام و عرض وقت بخیر به همه دوستان
    این مطالب ک ذکر کردید مفید هستند ولی راهکار ارایه دهید ک مردمی ک در گذشته از سیستم بانکی و بورس استفاده کردند(وام گرفتند یا سرمایه گذاری کردند ) و این پول مشکل دار با زندگیشون آمیخته شده چجوری خود و خانوادشون را از این پول حرام پاک کنن

    1. سلام علیکم/
      گفت چشم تنگ دنیا دوست را
      یاقناعت پر کند یا خاک گور

      قناعت و طمع نکردن؛ باعث می‌شود که کمترین نیاز را به استفاده از سیستم ربوی داشته باشیم
      از طرفی اگر قبلا از این سیستم استفاده بی مهابا داشتیم؛ به جمع توابین بپیوندیم و توبه کنیم
      که خداوند بسیار توبه کنندگان را دوست دارد
      موفق باشید التماس دعا

      1. تکلیف مال حرامی ک وارد زندگیم شده (سود سرمایه گذاری ها در بورس و بانک و…) ک قابل اندازه گیری هم نیست چی میشه؟

      2. به نظرم باید اینقدر باید روزه گرفت تا گوشت هایی که از حرام که وارد بدن شده آب بشود
        بازم از استادان اخلاق بپرسید که چه باید کرد

      3. شرایط توبه چیه؟
        تکلیف سودهایی ک بانک ازمون گرفته یا سودهایی ک از بورس و بانک کسب کردم و مالم اغشته به این پول شده چی میشه؟ با توجه به اینکه الانم حسابشو ندارم ک چقدره؟

      4. از عالمان دین آگاه بپرسید
        به گمان بنده باید رد مظالم پرداخت کرد/ اما وقتی پرسیدید به بنده هم اطلاع بدید که چ باید کرد

  24. وام یعنی ضربه به اقتصاد یعنی حرام
    وام وقتی درست که بهش سودی تعلق نگیره
    درسترین اقتصاد اینه شما به جای اینکه پولتو بذاری بانک
    اونو جایی سرمایه بذاری یا با کسی شریک شی و سود کنی
    و از سود اون زندگی کنی و برای چند نفر هم کار ایجاد کنی
    دیگه بیکاری وجود نخواهد داشت
    اما اگه همه وام بگیرن میشه ربا و جنگ با خداست
    و همه از فقر میمیرند

  25. با سلام
    میخواستم خدمت همه عرض کنم خانواده ما در طول حدود 25 سال زندگی خودش هرگز از وام استفاده نکرده و خیلی هم کم از مردم قرض کرده و خداروشکر الان هم صاحب خونه هستیم و زندگیمون در سطحی متوسطه. نه پول ارثی بهمون رسید نه کار خاصی کردیم. پدر کارگر و مادر خانه دار و بچه دانشگاهی هم داشتیم. از اول هم زندگی پدر و مادرم با کمترین وسایل اون هم دست دوم در خونه ای اجاره ای شروع شد و تا 20 سال مستاجر بودیم اونم در در تهران اما دست به ربا و وام بانکی نزدیم با اینکه میتونستیم بگیریم.

    حتی وقتی فهمیدیم سودهای بانکی اشکال داره مادرم حسابهامون در بانک رو بست و سودی که بانک طبق معمول موقع بستن حساب به شخص میده رو قبول نکرد و همون جا بهشون گفت که این سودها رو قبول نداره. با اینکه در اون موقع هنوز این مساله انقدر در بین مردم رواج نداشت و کسی چندان به حرام یا حلال بودن عملکرد بانکها فکر نمیکرد. اینو گفتم تا حجتی باشم برای اونا که میگن نمیشه بدون وام زندگی کرد.

    فقط باید این تو ذهنمون همیشه باشه که در هیچ شرایطی دست به حرام نزنیم حتی سخت ترین شرایط و وقتی در کاری شک داریم مثلا الان نمیدونیم واقعا سود بانکها و وامها حلاله یا حرامه و شبهه داره ،باید دست نگه داریم تا خدای نکرده لقمه حرام وارد زندگیمون نشه و کار حرام نکنیم و با خدا جنگ نکرده باشیم. مطمئن باشید خدای به این مهربونی بنده شو که به خاطر او به خودش فشار میاره ولی دست به حرام نمیزنه تنها نمیذاره، خدا روزی همه رو تضمین کرده نباید به این مطلب شک کرد. راه سالم زیستن رو جلوی پامون میذاره و فکرمونو باز میکنه و موانع رو برمیداره و کمکمون می کنه.

    فقط باید قانع بود باید خدا برامون از تجمل و رفاه مهمتر باشه. چی میشه مگه مبلمان نداشت، چی میشه اگه دانشگاه نرفت وقتی توانش نیست، چی میشه مگه لباس شیک نپوشید، چی میشه اگر هر روز غذای خوشمزه و گوشت و مرغ نخورد. چی میشه واقعا…کل زندگی نهایت 80-90 ساله ما بالاخره میگذره. میشه به هم نگاه نکرد و با هم در تجمل رقابت نکرد. میشه وقتی پولمون زیاده به جای خرید مبلمان و ماشین و خونه بزرگ و …که با کمترشم زندگی می چرخه این پولو به یکی از اقوام یا اشنایان که ندارتره داد تا اونم وضعش بهتر شه تا دست به وام نزنه تا دلهامون به هم نزدیکتر بشه تا تنها نباشیم و با هم به جای رقابت رفاقت کنیم.

    به امید از بین رفتن ربا در جامعه به هر شکلش و به امید ظهور هرچه زودتر امام زمانمون ان شاء الله. در پناه حق

    1. من همیشه برای تامین مالی سرمایه در گردش برای کسب و کارم ، از صندوق های قرعه کشی خانوادگی استفاده میکردم و واقعا برکت داشت کسب و کارم ولی یکبار به دلیل عجله رفتم وام گرفتم و از اون روز تا الان همش مجبورم یک وام جدید بگیرم تا وام و سود وام قبلی رو به بانک برگردونم و واقعا زندگیم و کسب و کارم بی برکت شده و اصلا از زندگیم لذت نمیبرم، حتی همین وام و بدهکاری به بانکها باعث شد زنم منو ترک کنه چون تمام درآمدم بابت سود وام مصرف میشه، الان صد میلیون به بانک بدهکارم با بهره سی درصد و سالینه مجبورم سی میلیون تومن به بانک فقط سود پرداخت کنم، حالا باز پرداخت اصل وام بماند، از زندگی من درس بگیرید و وام نگیرید، من که به فنا رفتم حداقل شما به فنا نرید. موفق باشین.

  26. با سلام

    خیلی متشکر از سایت خوبتان و فعالیتهای مفید شما. بنده مطمئن هستم که یک روزی صدای شما ایران را فرا خواهد گرفت ان شاء الله.

    به نظر بنده که البته سر رشته ای از اقتصاد هم ندارم در بانکها فقط دو نوع قرارداد باید باشد. یکی قرض الحسنه و یکی هم مشارکت حقیقی یا به قول شما معاونت.
    مثلا کسی که می خواهد یک خانه بخرد و در آن زندگی کند یا حداقل پول پیش خانه ای را بپردازد آن بنده خدا که برای سود آوری و تجارت به بانک مراجعه نکرده برای ضرورت زندگی مراجعه کرده. همچین فردی باید از وامهای قرض الحسنه استفاده کند و بانک هم فقط کارمزد فعالیت خودش را بگیرد نه سود و آن کارمزد هم ربط مستقیم به مقدار پول نداشته باشد (درصد تعیین نشود) بلکه به مدت باز پرداخت ربط داشته باشد.

    مثلا بانکها سرمایه گذاری که به دنبال معاونت و مشارکت با بانک هست را مجبور کنند که مثلا ده درصد از پول باید در حساب قرض الحسنه تا مدت معینی حبس شود و به فرد نیازمند تعلق یابد این خود هم حسابهای قرض الحسنه را پر بار می کند و هم از خلق پول جلوگیری می کند و مصداق قرض الحسنه واقعی می شود. حالا ابن چیزی بود که به فکر خام بنده رسید.

    با این وضعی که در ایران هست اقتصاد قطعا به بن بست شدیدی خواهد خورد. شاید هم خورده ! دیگه تا کجا قیمتها می توانند زیاد شوند مگر !؟

  27. یکی از راه های دوری از ربا صندوق های قرض الحسنه می باشد توصعه این صندوقها باعث از بین رفتن ربا میشود

    1. آقا فرزاد عزیز سلام …خواستم یه مطلب مهم رو خدمتت عرض کنم ک صندوق های قرض الحسنه همشون نه و اکثریتشون از ریشه با ربا درگیر هستن اونم ربای قرضی …فلسفشم قرض ب شرط قرض میشه ک حرام اندر حرام حتی از وام بانکی هم بدتر

  28. این حقیر بدون سرمایه و بدون وام رفتم خواستگاری،
    ازدواج کردم،
    الانم دو ساله که خونه رهن کردم و خدا همه هزینه هام رو رسونده و داره می رسونه…
    جاهایی هم که کم آورده بودم قرض گرفتم،
    اگر زیاد هم قرض لازم داشتم،
    از چند نفر گرفتم.
    بعد به جای بهره دادن به بانک و غیره،
    کم کم قرض ها رو صاف کردم.
    یعنی بدون وام و ربا، با همون ساز و کارهای شرعی می شه آدم زندگی کنه.
    نگید که نمی شه،
    که من با حقوق 600 تومن (شهریه طلبگی) دارم این کار رو یک سال و اندی انجام می دم.
    کسی که حقوق اش بالای 1 میلیون باشه،
    راحت میتونه این کار رو انجام بده. (ضمن این که تو این سال دو بار باطری ماشین ام رو دزدیدند، هزینه های اضافی مختلفی داشتم و خرج های ناگهانی… اما خدا بنده اش رو تنها نمی گذاره… مطمئن باشید. یقین یقین یقین داشته باشید…
    “رزقکم فی السماء و ما توعدون… ”
    )
    یا علی

    1. در رساله آمده که رهن کامل خونه هم رباست چون صاحب خونه (ربادهنده) در ازای گرفتن پولی که باید بعد یکسال پس بده منافع خونه اش (استفاده از خونه در این یکسال) رو به مستاجر (رباگیرنده) میده یعنی داره درعوض اون پول به مستاجر سود میده.
      بنابراین باید اجاره حتما گرفته بشه و درضمن این اجاره نباید ربطی به پول رهن داشته باشه یعنی پول رهن طبق اسمش و طبق اسلام یک گرو هست برای مسائلی که ممکنه پیش بیاد مثل خسارت زدن به خونه یا ندادن اجاره و … و طبق حکم صاحب خونه باید این پول رو به عنوان گرو و مثل امانت نگهداره و نمیتونه بدون رضایت و اجازه مستاجر هرجایی دوست داشت استفاده کنه و اجاره خونه باید طبق عرف که مثلا یه خونه 100 متری با این ظاهر و باطن چقدر اجاره میره تعیین بشه و توافق طرفین و نباید با کم و زیاد شدن پول پیش مقدار اجاره تغییر کنه چون حساب هرکدوم جداست (پول پیش به منظور گرو و پول اجاره به خاطر استفاده از خونه) و اگر مقدار اجاره حالت شرطی وابسته به پول پیش پیدا کنه باز هم رباست. پس پول پیش های زیاد از حد هم معنا نداره.
      البته شما که طلبه اید حتما این مسائل رو بهتر میدونید.

      1. غزل خانم سلام….بنده در کتب گوناگون و نظریه های مختلف جستجو کردم رهن خانه بصورت کامل و دریافت اجاره صوری و خارج از عرف (یعنی مثلا صد هزار تومن ک پوله یه ناهار هم نمیشه)یکی از مصادیقه ربای قرضیست و حرام اندر حراماااا….موفق و پیروز باشی

  29. یه سوال داشتم، درسته که ميگن حقوق کارمندان بانک حرامه؟ الان من کارمند بانک چه کار کنم؟ خوب من تصویب نکردم که اينا ربا بدن به مردم؟!

    1. سلام. درمورد ربا، نویسنده هم لعنت شده و فقط ربا گیرنده و ربا دهنده لعنت نشدن. پس راه حل شما اینه که کارتونو عوض کنید.

    2. ی کتاب هست بانکداری اسلامی از انتشارات آستان قدس رضوی و نویسندش آیت الله العظمی محمد اسحاق فیاض هستند
      طبق گفته ایشون استخدام شدن در بانک هایی که هم داد و ستد ربوی انجام میدن هم خدمات غیر ربوی اشکالی نداره مشروط به اینکه در بخش های ربوی مثل دریافت پرداخت نوشتن یا ثبت قراردادهای ربوی نباشد

      درضمن لطفا این کتاب رو بررسی کنید سایت عزیز ربا
      نویسنده ش آدم مطلعی ست و نکات زیادی رو عنوان کرده

      بخشی از کتاب رو اینجا مینویسم ک دوست دارم بیشتر توضیحش بدید و بررسیش کنید

      هرکس که در بانکهای و نهاد های پولی سپرده گذاری میکند چنانچه به عنوان وام دادن با بهره باشد از نگاه شرعی ربا و حرام است. هم بر وام دهنده هم وام گیرنده نویسنده وشاهد
      اما چنانچه به این عنوان باشد که بانک ها واقعا این پول را سرمایه گذاری یا با آن تجارت کند – چنانچه در سایر سرمایه گذاری ها نیز چنین است- و از درآمد و سود آن بهره گیرد از نگاه شرعی حلال است. در این هنگام چنانچه سپرده گذار و بانک با هم توافق کنند که مقداری از درصد سودی که به دست می آید از آن هرکدام از آن دو باشد این قرارداد از مصادیق مضاربه است و در درست بودن آن هیچ اشکالی نیست
      امام چنانچه سپرده گذار و بانک توافق کنند که بانک مبلغ مشخصی به اندازه نیمی از بهره یا کمتر و یا بیشتر را به سپرده گذار بپردازد این قرارداد اگرچه جز مصادیق مضاربه نیست لیکن جز معاملات (داد و ستدهای) حرام هم نیست بلکه از مصادیق ((تجاره عن تراض))یعنی داد و ستدهای با رضایت یکدیگر است و به همین دلیل مشمول استثنای موجود در آیه مبارکه ((يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ)) ((اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ! نخوريد اموال خود را بين خود به طريق باطل و غير مشروع ، مگر به تجارت از روى تراضى طرفين از خودتان)) با آتچه گفته آمد مشکل وام دادن یا وام گرفتن ربوی در بانک ها که در شریعت حرام است حل میشود

      لطفا بگید تا چه حد و چگونه میشه به این نتیجه رسید که کدام وام مصداق تراضی میتونه باشع؟؟؟

      1. ممنون از پیشنهادتون
        کتاب رو باید حتما تهیه کنیم، لکن گویا بحث روبنایی است!
        ما اساس بانک و نحوه شکل گیری ان را بررسی کردیم، ک چگونه بانک توسط خانواده مدیچی راه اندازی شد؛ سوال این است سیستم ربوی آیا با عقود اسلامی؛ اسلامی میشود!!
        یا نع از ریشه باید موضوع حل شود؟

  30. با عرض سلام به همه. منم تصمیم گرفتم دیگه هیچ وقت وام نگیرم. چند تا قسط مونده که ایشالا به زودی تسویه می کنم. به هیچ وجه گرفتن وام رو توصیه نمی کنم. اگه الان پول کافی ندارید صبر کنید تا پس اندازتون کافی بشه. البته به شرطی که اون چیز واقعاً ضروری باشه. اگر هم می تونید قناعت کنید این کار بهتره از اینکه وام بگیرید و فوری نیاز رو براورده کنید چون به بهای فروختن حاصل دسترنج چند ساله به بانک به همونی می سید که می تونستید با پس انداز و صبر کردن برسید با این تفاوت که چون عجله کردید به یه عده سودجو دارید پول حاصل زحمتتون رو می خورونید. بحث شرعی و فقهیش هم سرجای خود.
    ممنون و با آرزوی داشتن جامعه بدون ربا.

  31. باسلام
    اگر بخواهیم بدون وام زندگی کنیم
    در واقع اون کاهش ارزش پول از جیب ما دزدیده شده است!
    و به جیب کسانی میرود که وام بیشتری گرفته اند!

    پس اول از همه باید جلو خلق پول در دولت را به عنوان دزدی از جیب عموم مردم گرفت
    مثلا تعدادی از نمایندگان مجلس طی شکایتی رسما به عنوان دزدی از جیب مردم این شکایت رو مطرح کنند! !؟
    همچنانکه در سطح جهانی از جیب ما دزدیده می شود و آمریکا و. .. که خلق پول می کنند استفاده می برند! ؟

    در حال حاضر زندگی بدون وام فقط بر اساس اعتقادات دینی و با این اعتقاد که ضرر ما را خود خدا جبران می کند و روزی میرساند قابل قبول است .
    اما حداقل در حال حاضر بهتر است به جای زندگی بدون وام
    به زندگی بدون ربا فکر کنیم و پیگیر وام های قرض الحسنه بشویم.
    همچنین عدم نگهداری پول در این بانکهای ربوی و ذخیره آن در صندوق های قرض الحسنه
    در مرحله بعد به زندگی بدون وام
    باتشکر

    1. علیکم‌السلام
      خلق پول دزدی نیست عین رباست، ربای کلان از منظر فقه حکومتی!
      حرف شما صحیح است اما منظور ما اصلاح روحیه طمع‌کارانه عموم جامعه و ایجاد روحیه قناعت است. باید کمتر داشت و کمتر خواست و بیشتر به فکر عقبی بود.

      1. سلام خدمت شما
        ببخشید اینجا برام یه سوال پیش اومد، وقتی زندگی پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) رو میبینیم اکثرا ثروتمندترین افراد جامعه بودن، مثلا باغ فدک باغ بزرگی بود که به پیامبر(ص) تعلق داشت ولی در راه خدا خرج میکردن دستگیری میکردن و… این نقطه مقابل اون قسمت که فرمودید باید کمتر داشت نیست جسارتا؟

        مورد بعدی فرضا اگه بخوایم پروژه های بزرگی رو شروع کنیم که واقعا دردی رو دوا میکنه و به کارای دلالی و سوداگری رو نیاریم و همچنین قدرت رقابت با بانک های ربوی رو داشته باشیم که مجبور به وام گرفتن و شرکت در خلق پول و… اونا نشیم نباید مقدار کافی پول داشته باشیم؟

        فرضا یکی میخواد یه مزرعه سلول های خورشیدی بزنه و برق تولید کنه، این کار هم مولد و مفید هست و دلالی نیست، هم وابستگی به سوخت های فسیلی و… رو کم میکنه درسته باید به خدا اعتماد و توکل داشته باشیم و خدا رو روزی رسان بدونیم که مشکل رو حل میکنه ولی حکمت خدا هم ایجاب میکنه که ما هم حرکتی انجام بدیم، الان این پروژه نیاز به سرمایه چند میلیاردی داره و زودبازده هم نیست، خلاصه نیاز به پول کلان داره، اگه پول کافی نداشته باشیم ولو با تعاون و همکاری با دیگر افراد که آقا رسول بزرگوار فرمودن، باز هم پول کم میاد و دوباره باید بریم سراغ بانک و….

        مغهوم دقیق طمع رو متوجه نمیشم، میشه بفرمایید الان مورد بالا خودش یه نوع طمع هست؟

      2. علیکم‌السلام
        خیر، منظور ما را اشتباه متوجه شدید. منظورمان کمتر داشتن نیست. نمونه آن حضرت علی علیه السلام که بخش وسیعی از نخلستان‌های مدینه متعلق به ایشان بود و درآمد سالانه ایشان بسیار بسیار بالا. منظور ما این بود که همانند ائمه و پیامبر قانع زندگی کنیم. یعنی در رفاه و مادیات زندگی غرق نشویم.

        ما با ثروتمند بودن مخالف نیستیم، بلکه به آن دعوت می‌کنیم. ما با ثروتمند زندگی کردن مخالفیم و از آن نهی می‌کنیم.

        برای مورد دوم لطفا این مصاحبه را بخوانید: شرکت خلاق تدبیر پارس

      3. خیلی ممنون متوجه شدم، مصاحبه هم خیلی عالی بود

    2. سلام
      بالاخره باید از یک جایی شروع کرد
      اگر شهدایی که رفتند پرپر شدند هم همینطور می گفتند که ما که برویم کشته شویم امنیت ساخته می شود و کیفش را کسانی می برند که اصلا جبهه را ندیده و بویش را استشمام نمی کنند…هم الان ما امنیت نداشتیم…

      مدیر محترم شاید لحن بنده تند باشه خودتون اصلاحش کنید قصد جسارت ندارم خدا شاهده
      یا علی

  32. والا ما که هر وقت نیاز داشتیم خدا بهمون رسونده. یه بار خواستم وام بگیرم که جور نشد، خدارو هر روز شکر می کنم که جور نشد. آی مردم، بخدا، خدا همون قدری که نیاز داری میرسونه. بیشترم بخوای بیشتر میرسونه، منتها به جاش. شاید کسانی که کار آزاد می کنن معنی این حرف رو بهتر متوجه بشن.

  33. زينپس بجاي واژه ي بانكداري اسلامي بايد از واژه ي بانكداري ربوي استفاده كرد ، نظام بانكداري رايج در ايران اسلامي نيست بلكه ربوي است …../////////////////////////////////////////////////////////////رباخواری به عمل دریافت ربا گفته می‌شود که معمولاً به صورت شغل در جوامع گذشته و امروزی می‌باشد و فرد رباخوار ((((((((( با دریافت وثیقه و تضمین از فرد وام‌گیرنده))))))))))) ، به وی به جنس یا پول وام با بهره می‌دهد. گاهی اوقات ربا به معنی سود بیش از حد و گاهی به عنوان هر نوع سودی در نظر گرفته می‌شود. به صورت تاریخی در جوامع مسیحی و اسلامی گرفتن هر نوع سودی بر روی پول ممنوع بوده است. مذمت رباخواری در بسیاری متون در بسیاری کشورها یافت می‌شود. مهمترین تغییر در تاریخ رباخواری در کشورهای غربی در سال ۱۵۴۵ میلادی توسط هنری هشتم صورت گرفت که بر اساس آن گرفتن سود بر روی پول آزاد گردید.

  34. با سلام و تبریک اعیاد شعبانیه امروز ه اول باید تفکر دریافت سود توسط قر ض دهنده از بین برود چون بر بانکها ایرادی وارد نیست که سود می گیرند چون آنها پایه کارشان بر اخذ دریافت سود است اما هنگامی که من از همسایه یا فامیل قرض می گیرم او چرا بهره می گیرد یا زمانی که من خانه اجاره می کنم چرا می آیند و پول پیش ر ابر اساس نر خ ربا محاسبه و از مستاجر می گیرند اگر ما بتوانیم این قسمت از زندگی هایمان را درست کنیم و در بین خودمان مشکلات کوچک همدیگر را با قرض الحسنه رفع کنیم طی یک فرایند عملا بانکها درخواست کننده ای برای وام نخواهند داشت و آنان یا باید در سیستم خود تغیر ایجاد کنند یا حذف شوند اول فرهنگ قرض الحسنه را در بین خودمان رواج دهیم و مشکلات همدیگر را در ک کنیم و به هم کمک خداوند خودش گشایش می کند نه این که بعضی از هموطنانمان برای تهیه پول آزمایش یا در مان فرزندش مجبور شده است از موسسات مالی 10 میلیون وام بگیرد

    1. سلام دوست من . اولا اون نرخ ربا ( یا دقیقتر نرخ بهره) نیست و اسمش نرخ تورم هست!
      شاید در نگاه اول از نظر معنای اقتصاد (البته در ادبیات اقتصاددان ها) فرق زیادی با هم داشته باشن و مثلا اگر اینو به یک استاد اقتصاد بگی یک ساعت توجیه ردیف کنه . ولی از نظر معنا در ادبیات خدایی و وجدانی بله علی الظاهر هردو یکی هستند و هردو نباید باشن !
      اما در جزییات که این یک نوع مردود به دو قسمت نرخ بهره و نرخ تورم تقسیم میشن شاید خیلی راحت بتونیم از خود کلمات بفهمیم که مثلا در تورم عاملی از درون مثل طمع باعث متورم شدن به مثابه حباب میشه و نرخ بهره یعنی عامل یا شرایطی از بیرون کشش ایجاد کرده و داره بهره کشی می کنه !
      دوما بازهم گمون نمیکنم مقابله یا غالب شدن بر مولفه های تورمی که ریشه در طمع انسان ها داره به همین سادگی و گفتن و نصیحت کردن من و شما از بین بره که بریم قرض حسنه کنیم و همه برن اینکارو بکنن!
      حتی شاید من و شما هم در شرایط تحریک طمع باشیم از متورم ترکردن حباب اقتصاد کوتاهی نکنیم و ناخواسته یادمون نیاد که قرار بوده قرض حسنه کنیم!
      راهش فکر کنم قبل دیدگاه قرض حسنه دکترین تعاون و معاونت باشه که به جد هم در دستورات دینی تاکید شدیم ولی جدا نمیدونم چرا ماها به خصوص ایرانیا اینقدر که درکار تیمی ضعیف هستیم در کارهای انفرادی برعکس قوی تر از شاید همه کشورها هم باشیم !
      البته این تعاون و معاونت رو با شراکت و شرکت و مشارکت که به نظر من از ریشه شرک و مشرک میاد اشتباه نگیریم!
      به قول مثلی از قدیمای خودمون شریک اگر خوب بود خدا برا خودش می گرفت !
      ولی معاون تا دلت بخواد در همه زمینه ها خدا برا خودش داره مثلا معاونت قبض روح یا معاونت رزق و روزی مثل میکائیل!
      ما اگر قراره به توحید برسیم و در قیامت تفسیر یکی از اسما خدا بشیم پس چرا از همین امروز معاون نباشیم و تعاون نکنیم؟
      که متاسفانه اصلا در این زمینه ها بهمون یاد ندادن و خودمونم جز تک روی کردن ها نخواستیم گروهی یا مملکتی یا امت واحدی عمل کنیم !
      ثروت چیز خوبه حتی ثروتمند شدن هم چیز بدی نیست بلکه اصلا اومدیم که در این دنیا و آخرت و از نظر مادیات و معنویات ثروتمند باشیم و ثروتمند هم بریم و باشیم ! به نوعی خیر دنیا و آخرت رو داشته باشیم و حالشو ببریم!
      و قطعا ثروتمند شدن و بودن بنده در گرو ثروت شماست و اگه کسی اینو در عمل با گوشت و پوستش حس نکنه یا با مولفه هایی مثه تعاون اینو درک نکنه عمرا اگر حتی یک درصد هم به قرض حسنه فکر کنه !

      پس بازم شخصا فکر کنم اول فرهنگ تعاون رو در عمل گسترش بدیم که هم تو این راه گذشت و ایثار عملی داریم هم ثروت واقعی مادی و معنوی . هم درک و فهم بهتر از چیزایی مثه قرض حسنه و هم خیر دنیا و الاخره !!!

  35. با سلام و تبریک اعیاد شعبانیه
    بسیاری از مطالب سایت رو خوندم و خیلی تاثیرگذار بود، از زحمات شما هم متشکریم و خدا توفیق روز افزون بده به شما، به حول قوه الهی من که تو سهم خودم دیگه تو بانک هیچ پولی نمیذارم حتی حساب مثلا عادی بدون سود، چون طبق روشنگری های شما و مستند راز پول فهمیدم که بانک ها تو خلق بدون پشتوانه پول و نقدینگی که ربای سازمان یافته هست نقش دارن و پولی که تو سیستم بانکی میداریم عملا چند برابر میشه و… از خدا هم میخوام که هیچ وقت اسیر وام بانک ها نشم ان شاالله ، تا جایی هم که میتونم بقیه رو هم از ماجرا اگاه میکنم و سایت جنبش رو معرفی میکنم و مستند راز های پنهان پول رو پخش میکنم تا با تبهکاری و رباخواری بانک ها و دولت ها اشنا بشن…
    ولی یک چیز این وسط برای من حل نشد…
    مطرح کردن مشکل بدون ارایه راه حل زیاد دردی رو دوا نمیکنه….
    این سیستم های مالی و پولی و علم اقتصاد غربی و نظام سرمایه داری لیبرال فهمیدیم که از اساس غلط هستند و بر پایه ربا،بدهی، سیستم هرمی،پونزی و… و تشویق مردم به طمع و… شکل میگیرد
    ولی چاره دقیقا چیه؟ جسارتا چرا تو سایت هیچگونه سیستم جایگزینی ارایه نکردید؟ یا کتابی مقاله و..‌. که علما نوشته باشن و به طور دقیق و تخصصی سیستم جایگزینی که اسلامی و بدون ربا باشه رو معرفی نکردید؟ لطفا در این مورد هم بحث کنید
    با تشکر فراوان
    خدا خیرتان دهد

      1. والا اونجا یه فایل پی دی اف بود که دانلود نمیشه و خطا میده، لطفا بررسی کنید مرسی

      2. بدون مشکل باز می‌شود البته این فایل مربوط به سوال بعدیست نه راهکار جایگزین.

      3. ممنون از راهنماییتون، درست می فرمایید دانلود شد، ولی جسارتا جواب یه مورد رو نگرفتم، پول با ارزش متغیر خودش باعث مشکل میشه جایگزین این مدل پول چی هست دقیقا

      4. البته ای‌کاش سوالتون رو در جای مناسب یا ایمیل می‌پرسیدید.
        پول با ارزش ثابت، یعنی در طول زمان ارزش پول تغییر نکنه. برای فهم بهتر موشن‌گرافی‌ ارزش پول رو از مرکز دانلود جنبش دریافت و مشاهده کنید.

      5. پاسخ ها رو به گمونم باید از قرآن پیدا کرد البته اگر ادعا داریم قرآن برای همه اعصار و همه آحاد بشر اومده !!!
        مثلا خدا در جواب سوال شما میگه :

        مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللهِ کَمَثَلِ حَبَّة أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى کُلِّ سُنْبُلَة مِّائَةُ حَبَّة وَاللهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ وَاللهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ !!! 261 بقره
        که اشاره به یک دانه ای داره که هفت خوشه و از هر خوشه 100 دانه بیرون میاد که جمعا میشه 1 دانه سرمایه و 699 دانه برکت که خدا بهش عطا کرده و به ادبیات امروزی خودمون میگیم 699 برابر سود خالص!

        اما این سود خالص یا برکت خدا از چه راهی داده شده یا عوامل سود کردن چی بوده ؟
        قطعا مهمترینش زمین بوده !
        زمینی بوده که یک دانه به خاطر خدا در اونجا اتفاق میشه و از همون زمین هست که 699 برابر بدون تغییر در متراژ واقعی یا ارزشی زمین بدست اومده که اگه در کلیپ موشن گرافی ارزش پول به دقت تامل کنیم با این آیات و نشانه ها شاید بهتر متوجه بشیم که منظور از زمین که فقط برای نمونه بود چی هست ؟

  36. شما اول تورم رو صفر كن بعد حرف ربا بزن. آمريكا تورم ساليانش نيم درصده كه بهره بانكيش 1 درصد شده. زمان پيامبر كه تورم وجود نداشته كه اين ايه نازل شده

    1. اینکه فکر می‌کنید تورم یک مورد جدا از خلق پول است عیبی ندارد زیرا شبهه همه مردم همین است. ایراد ما این است که خلق پول به‌نوعی عامل تورم است. ضمنا در زمان رسول‌الله نیز تورم وجود داشت اما مثل امروز افسار گسیخته نبود.

    2. سامان جان درسته هر گردی که گردو نمیشه اما دقت کن این یعنی هیچ گردویی هم مربع و مستطیل و گرد هم نمیشه !!!
      همشون بیضی هستن پس در نتیجه گردوها بیضوی هستن 😐 😐 😐
      عزیزم اگر آمریکا میگن 1 درصد بهره بانکی داره معنیش همین 1 درصد فکر مانیست !
      حتی معنیش 1 درصد بانک های ماهم نیست ! اگه مبنا اون نوع محاسبه 1 درصد آمریکا باشه بانک های ماهم با اون ادبیات 2 درصد هستن که اگه به دید کارمزد بانکی هم نگاه کنیم بدبختای بانک های ما که حتی زیر 4 درصد مجاز عمل کردن!
      میگم چطوره بریم این 2 درصد دیگه رو هم به بانک ها بدیم یه وقت مدیون نشیم اون دنیا بگن شماها حق بانک های ایران و آمریکا رو دولپی خوردین ؟؟؟!!!

  37. سلام بنظر من بدون وام فقط زنده می مونیم زندگی نمی کنیم

    1. سلام به نظر منم کسی نگفته قراره با وام زندگی کنیم ! گفتن با وام و بهره که اسمش روشه نزول (!) قراره سقوط کنیم و با مغز بریم جایی که نمیشه اصلا زندگی کنیم ! یعنی تو قفس شیر بری بهتر از اونجاست چون شیره اول خغت میکنه بعد میخورت اونجا که با وام و نزول نمیشه زندگی کرد زنده زنده میخورنت !!!

      زندگی فعل نیست که انجام بدیم زندگی ساختن هستش که لازمه آستین بزنیم بالا و جز زنده گان بشیم و زنده گانی سپری کنیم!

      فکر کنم یه کلاس دستور زبان فارسی برا همه مردم ایران لازم باشه 😀
      والا !

  38. سلام. من یه پسر 21 ساله هستم . الان دانشجو هستم و رشته مهندسی برق می خونم. به نظر من بهترین راه برای گرفتار نشدن در وام ، بدون دردسر ، دیرتر ازدواج کردن است. دقت کنید گفتم بدون دردسر. یعنی کسایی که مثل من هستند و حوصله ی دردسر و بدهی و اینا ندارن بهتره اول کم کم پول جمع کنند بعد کم کم خونه بخرن بعد اگر خواستند ماشین بخرند بعد ازدواج کنند. شاید این روش خنده دار به نظر بیاد ولی این به نظر من برای کسایی که بتونند شغل پردرآمدی توی شرکت های خصوصی و دانش بنیان پیدا کنند بد نیست. اینطوری دیگه گرفتار وام هم نمیشن .(اینو بگم باید کار عملی خیلی خوب بلد باشیم تا بتونیم شغل پردرآمدی پیدا کنیم). البته اینم بگم کسی می تونه این کارو کنه که تا سی سالگی بتونه تجرد رو تحمل کنه. فکر کنم فقط به درد خودم بخوره این روش. 🙂 یا حق

    1. به من نظر من اشتباه فکر می کنید. برای بی دردسر بودن باید قوی بود و قانع ،نه پولدار و بی مشکل و قانع بودن یعنی با شرایط موجود سازگار شدن و ساختن. به معنی تلاش نکردن نیست به معنی اینه که تلاش کن از راه حلال و خداپسند اما اگر نشد و نتیجه نداد بساز و با اونی که داری زندگیتو مدیریت کن.
      طبق احادیث و روایات ازدواج رزق رو وسعت میده چیزی که البته الان کسی این تصور رو نداره و معمولا همه برعکس فکر می کنن. دلیلشم اینه که همه میخوان اول همه امکانات فراهم بشه تا مثلا مشکل نداشته باشن اما وقتی ازدواج رزق رو وسعت میده وقتی با ازدواج نصف دینت حفظ میشه چی از این بهتر که خیالمون از نصف دینمون راحت بشه. این مهمتره یا اطمینان از سختی نکشیدن در دنیا. و همه فکر میکنن راحت و اسوده بودن به پول داشتن و مرفه بودنه درحال که دلت باید غنی باشه.
      به نظر من به جای این تفکر باید آدمهایی بشیم که تحمل سختی زندگی رو داشته باشن و انقدر قوی باشیم از نظر ایمانی و روحی که نه در فقر کم بیاریم و نه در ثروت از خودبیخود بشیم. یعنی همیشه ثبات داشته باشیم.
      شغل پردرآمد و کارهای بزرگ برای چیه جز اینکه همه کارها و اهدافمون باید برای خدا باشه پس در هر قدم از خدا فرمان بگیر حتی اگر مخالف میل و آرزوهات بود. شاید به صلاحت نباشه (یعنی به صلاح عاقبتت نباشه) که دردنیا موفق باشی و خونه و ماشین اول زندگیت داشته باشی.
      درضمن کی تضمین میکنه که اگه اول همه چی رو فراهم کنی مشکلی نداری اومد و همه چیتو یکباره از دست دادی سر یه اتفاق.

  39. صد البته برای نجات اقتصاد کشور و معیشت مردم، این حرکت لازم هستش، اما شاید ضمانت اجرایی به نتیجه رسیدن این “انقلاب”، معرفی یه جایگزین خوب و بهتر، به عبارت دیگه ” الا الله ” قضیه باشه.
    یعنی باید بگیم ای مردم، وام نه، بانک نه، سود سپرده نه، به جای اونها،………
    به نظر می رسه الان وقت رو نمایی از این بخش حرکت باشه..

    1. البته به نظر ما هنوز در عصری که آیت‌الله جوادی آملی بزرگ، در رسانه ملی یک عالم دینی (بی‌نام و نشان) خوانده می‌شود! هنوز برای جامعه زود است که بگویند جایگزین کو!
      ولی جایگزین آماده و در دسترس ماست.

  40. سلام . وقت همگی بخیر و خدا قوت .
    یعنی واقعا از دوستانی که رو این سایت و برا بالابردن سطح آگاهی ودرک مردم دارن فی سبیل الله تلاش می کنن بعیده که اینجوری یکه به قاضی برن و حتی گاها در نوشتارشون ایرادات و انتقاداتی وارد باشه !
    واضح تر بگم ..
    اولا : جسارت نباشه ولی تو این شلغم و شوربای آخرالزمون به خصوص دنیای هرکی به هرکی اینترنت شما دیگه لطفا و خواهشا هر مطلبی از هر شخصیتی ( چه مذهبی چه سیاسی چه استراتژیست و… ) وقتی که نشر میکنین دقیقا ذکر کنین که از کدوم منبع و کتاب و صفحه و خط و …. هستش !
    مثلا همین نوشتاری که از صحیفه سجادیه نوشتین! ( که شخصا انتظار داشتم حداقل شما دیگه این موارد رو رعایت کنین و دقیقا آدرس رو از صحیفه سجادیه بنویسین )
    و لطفا این فرهنگ رو هم هرجوری هست جابندازیم که کسی نقل قولی بدون منبع و ماخذ دقیق نزنه ! ولو در حقیقتش شکی نباشه !

    دوما :ببخشید رسول خدا که می فرمایند پناه میبرم به خدا از کفر و قرض ! مگه قرض چیز بدیه ؟ اصن کی گفته قرض بده ؟ اگه بده پس چرا خدا در قرآن میگه : قرض حسنه!
    به نظر و عقل ناقص بنده نه خیر قرض نه خوبه نه بد ! ولی زمانی که قرض به ربا و بهره کشی و منت میشه … بله اونجا قرض حتی بالاتر از کفر هم هست ! ولی اگه قرض به حسنه باشه و بتونه به خلق خدا خدمتی برسونه اتفاقا بازم به نظر من میشه مصداق بارز خداباوری و در رده توحید خدا !!
    الان این حدیثی که شما نقل کردین مثه این میمونه بگیم چاقو به مصداق بمب اتمی هستش!!!
    حالا این کجا و آن کجا ؟؟؟
    چاقو هم میتونه مایه خیر و خدمت به خلق باشه مثلا باهاش یه قصاب ذبح کنه یا توی آشپزخونه به هزارویک کار بیاد … و هم میتونه دست ارازل و اوباشی باشه که برا آسیب زدن به خلق الله به کار بیاد !!!
    پس نمیتونیم یکه به قاضی بریم کلا صورت مساله رو پاک کنیم که قرض بده !!!

    سوما : بازم جسارت به کسی نباشه و بلانسبت همگی عزیزان ولی شعار دادن واقعا آسونه! انتقاد کردن و چهره حق به جانب گرفتن هم آسون تر از اونه ! ولی زمانی که به عمل میرسه و زمانی که شمشیر نقد چیزی رو برید اونجا درسته اگه کسی راه درستی جلوی پای مردم گذاشت و واقعا شعار رو عملی کرد !!!

    مثلا تو همین جمله زیبای امام سجاد که میفرماین : (( به من بیاموز آن روش نیکو را که هزینه‌ام از درآمد بیش نبود و به لطف خویش از تبذیر نگه‌دار ))

    حالا میخوام از شما که مناجات زیبای امام سجاد رو نوشتین و به مردم هشدار دادین و از همه عزیزانی که تو این بحث تا به اینجا اومدن و نظر موافق دادن و شرکت کردن یه سوال استراتژیک بپرسم !

    مثلا یه راننده تاکسی که بسیار هم قشر زحمتکشی هست رو فرض کنیم! که یه تاکسی داره که با اینهمه استرسی که شغلش از صبح تا شب بهش القا میکنه و با همه سختی و مشکلات ریز و درشتش که هرروز برا پیدا کردن یه لقمه نون حلال به امید خدا استارت میکنه و تا شب که برمیگرده و خدا رو شکر میکنه کلی به مردم و خلق خدا خدمت کرده ! از طرفی هم درگیر کلی مشکلات ریز و درشت انسان های قرن بیست و یکمی هست (مثل اجاره خونه خرج خونه خرج ماشین و دختر و پسر مدرسه ای یا دانشجو یا درشرف ازدواج و… ) که کار دیگه ای هم بلد نیست و همین کارهم از دستش بر میاد که انجام بده !!!
    و بازهم با همه این شرایط در مجموع راضی هست و شب وروز خدا رو شکر میکنه …!!!
    حالا …
    حالا یهویی وسط این هاگیر واگیر مصیبتهای خودش یه ارگانی مثه شهرداری که نایبش سازمان تاکسیرانی باشه با مامور و خدم و خشن یه روز صبح مثه جن یه رو سر این راننده تاکسی هوار میشه و مثلا یه برگه اخطاریه از طرف راهنمایی رانندگی هم میده بهش که آقای راننده تاکسی بدبخت بیچاره زحمتکش … شما ظرف چندروز آینده مهلت داری که سریعا نسبت به تعویض خودروی تاکسی فلان به بانک عامل مراجعه کنی و ضامن ببری و وام بگیری و بعدم ماشینت رو عوض کنی !!

    حالا راننده تاکسی هزار برگرده میگه : بابا والا بلا ماشین من یه روز هم بدون ماینه فنی نبوده و همین الانش از صدتا ماشین صفر بهتر کار میکنه ! ماشین من تو همه این سالها که دستم بوده حتی یه تصادف هم نداشته و حتی یه کپن بیمه ازش کنده نشده ! ماشین مدل پایین من فقط جرمش اینه که مدلش پایینه وگرنه والا بلا به خدا دست خودم تا 5 سال 10 سال دیگه هم کار میکنه و مشکلی نداره !! ماشین منم والا بلا پیکان نیست بلکه سمنده و همین سمندی که خودتون 10 سال پیش با همین وام و بهره و نزول به زور بهمون دادین ! بابا اصن برین اینهمه پیکان ریخته اونا رو عوض کنین چرا فقط منه سمند که ده سال کار کردم باید برم تعویض کنم ؟

    آخرش میدونین جواب مامورین عزیز راهور و سازمان تاکسیرانی چیه ؟
    بر میگردن میگن : این قانونه و ما هم ماموریم و معذور !!!
    ( عین این گفت و شنود رو بنده با چشمای خودم دیدم و همونجا بودم !! که بازم هرکس میتونه کمکی کنه میتونم جزییات و باقی موارد رو دراختیارش بذارم که شاید بشه کمکی کرد ویه همچین بنده خدایی رو نجات داد )

    حالا سوال از خودم و شما و همه دوستان که اینهمه شعار میدیم و سخن از بزرگان و ائمه میاریم که طبق گفته هاشون زندگی کنیم ؟
    این بنده خدای راننده تاکسی چه باید بکنه ؟
    بره وام رو بگیره ؟ یا نره وام رو بگیره و همین راهی که خدا رزق و روزیشو میرسونه جلوشو بگیرن ؟
    شما بگین یا شما به جای این بنده خدا … چیکار میکنین ؟؟؟

    سنان دولت او دشمنان دولت و دین را / چنان زند که سنان ستاره دیو لعین را
    به عهد ملک وی اندر نماند دست تطاول / مگر سواعد سیمین و بازوان سمین را
    همیشه دست توقع گرفته دامن فضلش / چو وامدار که دریابد آستین ضمین را
    شروح فکر من اندر بیان خاصیت او / تکلف است که حاجت به شرح نیست یقین را

    به قول حضرت علی (ع) که من همیشه وامدارش هستم و افتخار میکنم وامدار به علی و آل علی هستم !

    ای مالک ! در اين باره نيك بنگر كه اين دين در دست بدكاران گرفتار بود، در آن، كار از روي هوس مي‏راندند و به نام دين دنيا را مي‏خوردند ( نامه 53 نهج البلاغه )

    1. درواقع حق با شماست از این جهت که مشکل یکی دو تا نیست. غیر از بانکداری خیلی از کارهای این کشور اسلامی نیست. مثلا در اسلام گفته شده بار روی سرت ببر اما دست جلوی کسی دراز نکن بعد از اون ور یکی که وسعش نمیرسه مغازه ای بخره یا حتی اجاره کنه و میاد دستفروشی می کنه و بساط میکنه، بساطشو جمع می کنن و نمیگن اون در این حد توانایی داره برای کسب روزی چرا باید جلوشو گرفت چرا به جای اینکه دستشو بگیریم پاشو می گیریم. خوب تو دولت کمکش کن تا مغازه اجاره کنه. درسته نباید سد معبر کرد اما همیشه هم دلیل سد معبر نیست.

  41. در یکی از کتابهایی که درمورد تربیت میخوندم از حضرت علی (ع) حدیثی نقل شده بود ……. تربیت بدون دوری جستن از مال دنیا امکان بذیر نیست
    خب تا وقتی که ما نمیخواهیم از دیگران عقب نمونیمتا وقتیکه ما در یک رقابت منفی و ناسالم قرار داریم جگورمیتونیم حلال رندگی کنیم

  42. سلام خدمت تمام دوستان .اگر تسهیلاتی که بانک ها به مردم میدهند قالب عقود اسلامی مانند شرکت جعاله مضاربه و غیره باشد این به معنای قرض دادن این پول به مردم نیست بلکه شریک شدن بانک در موردی است که تسهیلات را برای آن مورد خاص پرداخت کرده است مانند وام مشارکت در ساخت که با توجه به پیشرفت کار در طی چند مرحله به سازنده پرداخت میشود و در نهایت با فروش واحد های مسکونی سهم بانک ازین شراکت پرداخت میشود .به نظر بنده که خود کارمند بانک هستم این طریق پرداخت تسهیلات مشکلی ندارد و فقط جریمه دیرکردی که بانک از طرف مقابل میگیرد محل اشکال است البته این جریمه دیر کرد با توجه به قوانین بانکی تنها مزیتی که دارد اینست که باعث انظباط مالی برای فرد تسهیلات گیرنده میشود .

    1. علیکم‌السلام
      خوشحالیم که شما همچنان قلب زنده‌ای دارید و دغدغه‌ی حلال و حرام. خدا به شما توفیق دهد. محل اشکال ما به بانک‌ها ربای بزرگی به نام خلق پول است. در موردی هم که فرمودید شاید به طور مشخص ربا نباشد اما سودخواری و تبه‌کاری بانک‌هاست که سود مشخص خودشان را می‌گیرند و کاری به واقعیت مصرف این وام ندارند که آیا اصلا طرف برایش اینمقدار می‌ارزد یا خیر. ولاتظلمون آخر آیه ربا به همین نکته اشاره دارد. این ظلم بزرگ بانکها باعث سودآوری زیادشان شده و سس اسلام را روی ساندویچ غربی ریختن درد را دوا نکرده و باعث فساد در اقتصاد شده.
      پیشنهاد می‌کنم این موشن‌گرافی‌ها را ببینید تا با مباحث بیشتر آشنا بشوید.
      ان‌شاالله که در این جهاد از جبهه خدای متعال خارج نشوید

      1. سلام وقت بخیر
        جناب خادم میشه لطفا زحمت بکشین لینک دانلود تمام موشن گرافی ها رو که توسط اندیشکده شاخص تولید شده و حدود 30 عدد هستش بدین ؟ و زحمت بعدی اینکه اگه مقدوره در مورد دانلودشون قابلیت رزوم و ادامه دانلود پس از قطع موقت با سرور رو فعال کنین که بعضا گاهی مجبور به توقف دانلود هستیم نیازی به اجرای مجدد نباشه .
        بازم ممنون از بابت لطفتون و شخصا خیلی اطلاعات مفیدی از این موشن گرافی ها گرفتم که فقط دعای خیر میکنم برا همه از جمله تولید کننده هاش و شما و هرشخص دیگه که در این کار سهیم بوده و امیدوارم بازم ادامه داشته باشه و جزییات بیشتر برا مردم روشن بشه .
        یا علی

      2. علیکم‌السلام
        هنوز همه سی عدد ارائه نشده و تنها 14 عدد در دسترس هست که با دو کیفیت و قابلیت ادامه دانلود از نشانی زیر می‌توانید دریافت کنید. ان‌شاالله به‌زودی وقتی باقی موشن‌ها برون آمد ما هم قرار خواهیم داد.
        http://dl.reba.ir/?dir=gallery/vid/documentary/shakhes

      3. علیکم‌السلام
        هنوز همه سی عدد ارائه نشده و تنها 14 عدد در دسترس هست که با دو کیفیت و قابلیت ادامه دانلود از نشانی زیر می‌توانید دریافت کنید. ان‌شاالله به‌زودی وقتی باقی موشن‌ها برون آمد ما هم قرار خواهیم داد.
        http://dl.reba.ir/?dir=gallery/vid/documentary/shakhes

    2. این که شما میفرمایید درست اما مشارکت باید در سود و زیان باشد و اگر وام گیرنده به هر دلیلی مثل نوسانات اقتصادی متحمل زیان شد آیا بانک قبول میکند که در زیان شریک بوده و از بخشی از پول خود چشمپوشی کند? اگر جواب خیر است این عین رباست

    3. از شما که کارمند بانک هستین بعیده دوست عزیز…

      اولا شما که در مورد مشارکت بانک در عرصه ساخت و ساز مثال زدی باید عرض کنم خود همین بسازبفروشی در اصل یک سوداگری هست نه فعالیت مثبت اقتصادی که با اغماض بگذریم و از حوصله بحث خارجه …

      دوما حتما شما دیگه باید بدونین که مثلا نمونه های این مشارکت (!) بانکی در کشورهایی مثه ژاپن همین الان در حال اجراست که 180 درجه با سیاست بانکداری ما تفاوت داره !!!
      چون چه از نظر مفهومی که به جای مشارکت در کشور ما اونا معاونت(!) دارن و معاونت می کنن … چه از نظر عملی که مثلا بعد از دادن وام به یک طرح اقتصادی یا شخص متقاضی مثه بانک های ما نمیگن گورباباش کرده که میخواد طرح اقتصادیش به شکوفایی برسه یا نرسه!!! بلکه بانک عامل در همون بلاد کفر وظیفه خودش میدونه که کارشناس های خودش رو صد درصد رایگان در کنار همون طرح اقتصادی بذاره که مبــــــــــادا مبـــــــــادا در مدیریت پروژه مشکلی پیش بیاد یا به خاطر ضعف اطلاعاتی و مدیریتی یه وقت خدایی نکرده این طرح اقتصادیشون با شکست مواجه بشه و خدشه ای به اقتصادکلان کشورشون وارد بشه !
      حالا فرق ما اونم با ادعاهایی مثه دانشگاه آزاد اسلامی یا بانکداری اسلامی و … با اون کافرا و کفر اندیشان دقیقا همینجاست که ما میگیم سود من .. اونا میگن سود ما… میگن سود همه ما … !!!

      آره دوست عزیزم به قولی از ماه من تا ماه گردون …. شما بگو از کجا تا کجاست ؟؟؟

      سوما دوست عزیز تو دهات ما مثلا یه پلیس زمانی که بنده رو به خاطز انطباط اجتماعی جریمه میکنه و بنده تا یه سال بعد از پرداختن جریمه جلز و پلز می کنم از این نمیسوزم که پولمو آقا پلیسه خورده داره به ریشم میخنده …چون مبلغ جریمه بنده به حساب خزانه داری کل کشور که با ادبیات مذهبی بهش میگن صندوق بیت المال واریز شده و از این بابت فکر و خیال ندارم … بلکه از این میسوزم که چرا حواسم نبود تخلف کردم یا چرا حواسم بود و این خریت و حماقتو کردم که آقا پلیسه جریمم کرد!
      حالا دیگه نمیدونم شایدم تو شهر شما پلیس برا نظم و نظام اجتماعی جریمه ها رو میگیره میزنه به جیب !!!

      پس بازم حالا با فرض درست بودن گفتار شما جهت گرفتن دیرکرد به خاطر نظم و مسئولیت پذیری بازم حضرت بانک علیه السلام اصلا نه در مقام قضاوته که تعیین کنه که چقدر جریمه و نه مسئولیت پذیری افراد و نظام مند کردن جوامع به بانک ربطی داره که شما داری با این بینش ناخواسته به جنایت و خیانت بانک ها صحه میذاری !!!

      امیدوارم توضیحات روشن و واضح بوده باشه !

    4. فقط یه سوال باید بررسی بشه دقیق میزان سود بانک مشخص بشه یا اگر در همون زمان خونه کشید پایین در ضررش

    5. اولا که اگر مشارکت در امور باشه چرا طرف قرارداد که مردم باشن چیزی نمیدونن. آیا نباید بگن شما طرف چه قراردادی هستی تا مردم فکر نکنن دارن قرض می گیرن اونم ربوی. وظیفه این کار با بانک و دولته.
      دوما طبق عقود اسلامی اگر واقعا رفتار بشه پس طبیعتا هم امکان سود هست هم ضرر پس چطوره همیشه حرف از سود دادن و سود گرفتنه. پس چرا اگر مثلا در خرید مسکن داره شریک میشه از قبل قیمت خونه رو واسه مثلا 5 سال دیگه تعیین می کنه و مگه اصلا سود ربطی به مقدار پول ما (سپرده گذار) داره. طبق عقود اسلامی سود ربطی به سرمایه نداره ربط به کاری که با اون پول میشه داره پس چرا طبق پول سپرده مثلا فلان درصد سود میدن؟
      بله در اسم کارش شاید درست باشه اما در عمل نیست. میگن ما طبق عقود اسلامی کار میکنیم اما اینطور نیست. شما که در بانک هستید جواب بدید.

  43. راهكاري براي تربيت فرزند در مسئله قناعت اون هم توي اين دوره كه بچه ها تا خرخره توي رفاه و امكانات غرقن داريد؟اينكه والدين رو ببينه و رضايتشون از زندگي رو متوجه بشه كافيه؟ آيا وقتي فرزند رو متفكر بار آورديم خودش ميتونه تحليل كنه داده‌هاي ذهنش رو؟ بنظرم مياد اونقدر ربا آميختس با زندگيا كه هرچقدر هم خودمون رو دور كنيم باز هم…
    با تمام وجودم اون حديث رو درك ميكنم كه پيامبر فرمودند “روزگـــاری بر مردم پیش آیــد که همه رباخوار شوند ، اگر کسی ربـــاخواری نکند غبارش بدو رسد”. اين غباره ميتونه همين گرد ربايي باشه كه خواهي نخواهي بر پولمون نشسته ميتونه سختي راهي باشه كه در دوري از ربا بر افراد وارد ميشه…
    اينكه ديگه عالم بزرگ خيييييييييليييييييييييييي كم هست بخاطر همين نبود لقمه حلاله…

  44. تحت هیچ شرایطی وام نمیگیرم اگر هم روزی مشکل بزرگی داشته باشم به حساب امتحان الهی میگزارم و واگذار میکنم به خدا و با خودم میگم خدایا من که میدونم داری امتحانم میکنی ولی من روزی را از تو میخوام نه از بانک.

    1. درود بر شما و درود به این ایمان و خدا باوری شما ..
      فقط جسارت نباشه و غرض خرده گرفتن نیست بلکه برا درک بهتر و ایمان قوی تر خیلیا مثه خود بنده می خواستم بپرسم دقیقا همینکه واگذار می کنین به خدا یعنی چی ؟ یعنی دقیقا چیکار می کنین اگه یه همچین مشکلی یا همچین جبری پیش بیاد که مجبورتون کنه وام بگیرین ؟
      بنده یه نمونه همسو با همین دیدگاه شما که در بالا مثالی از یه راننده تاکسی زدم که مجبورش کردن به وام گرفتن آوردم که فرض کنین شما به جای این شخص .. حالاچی ؟ حالا دیگه شما تنها نیستین که بگیم منم و خدای خودم که به یه لقمه نون خشک سیرم و گرسنه … حالا با کلی مسئولیت شرعی و اخلاقی و قانونی که به گردن شماست چیکار می کنین ؟

      بازم عذرخواهم
      یاعلی

  45. سلام
    به دلیل مشکلات شدیدی که وام برای خانواده و پدر و مادرم بوجود آورد تصمیم گرفتم که در زندگی آینده خودم سراغ وام نرم.
    برای همین سعی کردم که هر چیزی که می خوام بخرم، اول براش کار کنم و پولش رو جمع کنم و بعد از اون، کالای مورد نظرم رو خریداری کنم.
    برای همین وقتی که به فکر خرید خونه، ماشین و ازدواج افتادم تصمیم گرفتم برای کار به عسلویه برم تا بتونم پول بیشتری جمع کنم و مخارج مورد نظر رو تأمین کنم
    با اینکه موقعیت مناسبی توی عسلویه تونستم پیدا کنم اما حقوق بالایی دریافت نمی کردم. در واقع شرایط مثل گذشته نبود و اونقدر نیروی کار زیاد شده بود که حقوقها پایین اومده بود. شاید حقوقها کمی بیشتر از حقوقی که توی تهران می تونستم دریافت کنم بود.
    بعد از سه سال و نیم کار شرایطم برای ازدواج فراهم شد و بسیار میلیمتری از پس مخارج عقد و عروسی بر اومدم، پول پیش برای خونه توی تهران رو فراهم کردم، یک پراید دسته دوم خریدم و الان تو فکر خرید خونه هستم
    در تمام زندگی سعی کردم با اراده باشم و راه حلهای پاکی برای مشکلات زندگیم پیدا کنم، اما امروز با مشکلی به اسم مسکن روبرو هستم که:
    * نمی دونم چطور باید 200 الی 300 میلیون تومان پول برای خرید یک خونه یا آپارتمان معمولی رو جمع آوری کنم و نیازی هم به وام پیدا نکنم!
    در حال حاضر ماهانه 200 الی 500 هزار تومان از حقوقم رو با ریاضت فراوان خانواده داریم توی بانک میگذاریم که پس انداز بشه،
    * ولی چه زمانی به مبلغ کافی میرسه؟
    * و سوال دیگه اینکه آیا سودهایی که به این پولهای پس اندازی داده میشه هم جزء همون پولهای حرام هست یا نیست؟
    * چطور میشه با این تورمها پس اندازی داشت که 3 یا 4 سال دیگه به درد ما بخوره؟!

    1. به بحث بپیوندید200 ..300 میلیون خونه معمولی!!!!! با انصاف 300 میلیون پول یه خونه خوبه من الان خونه دیدم 150 میلیون بد هم نیست مناسبه

      1. مبلغی که خدمتتون عرض کردم برای یک آپارتمان حدود 60 الی 70 متر توی محله مجیدیه تهران هست
        جایی که در حال حاضر زندگی میکنم
        مسلما با مبالغ کمتر هم (حدود همون 150 میلیون) میشه جاهای دیگه خونه تهیه کرد.
        ولی با این حال فکر می کنم فاصله از صفر تا 150 میلیون با فاصله از صفر تا 250میلیون برای خیلی ها فرق زیادی نداشته باشه و هر دو تاش دور از دسترس به نظر میاد

    2. درود بر شما آقا حامد عزیز .
      جدا این دیدگاه و بینش شما حداقل برای بنده قابل تحسین هستش که توقعتون رو به جای ماشین فلان برند و مدل سال به یه ماشین معمولی دست دوم کم کردین و با صبرکردن به خواسته هاتون میرسین …

      اما به نظر بنده در مورد اما و اگرهای فکری شما …

      اول و دوم و سوم توکلتون به همون خدای روزی دهنده ای باشه که میلیمتری شمارو یه بار از یه پیچ تاریخی به سلامت عبور داده و فقط و فقط اون روزی دهنده همه مخلوقات خودشه و خودش هم اگر بخواد چنان برکتی به مال و پولتون میده که نه از اقیانوس بی کران رحمتش چیزی کم میشه و نه قراره غیر از رحمت و برکت چیز دیگه ای ازش به ما برسه !

      اما چهارم و بازم به نظر بنده حقیر در جواب سوالاتتون :
      1- در مورد خرید مسکن که پرسیدین چطوری بدون وام ؟ همینقدر میتونم بگم متاسفانه به قول قدیمیا هرچه بگندد نمکش میزنن وای به روزی که بگندد نمک !
      یعنی پستی و حقارت این دنیا شاید یکی از نمونه های بارزش همینجاباشه که این موجود دوپا در هرچیزی که خودش رو مالکش قرار میده شاید از خدا اغماض کنه و دست آخر که میره زیر خروار خروار خاک و زیر این زمین اونو ببخشه ولی وای به اون روزی که این بشر همین زمینی که امربه سجده به زمین شده و در اصل خدا و رسول خدا مالک اون هستن مالک زمین بشه ..!!!

      منظورم شما نیستی چون شما منظورتون از خرید مسکن داشتن یه سرپناه و سثقی بالای سرزن و بچه است که قطعا حق هر انسانیه که داشته باشه .. بلکه منظورم همین سوداگری در ملک خدا و مال خدا و رسول خدا هستش که امروز تبدیل شده به بن بست فکری برای شما
      بازم فکر کنم مثلا یهودیا مسلمونتر از ما تو این زمینه عمل کرده باشن !!!… چون تا جایی که بنده اطلاع دارم مثلا هریهودی از بدو تولد سهم مشخصی از زمینی داره که هروقت اراده کنه بتونه اونو یه چهاردیواری بسازه و بتونه توش زندگی کنه !!!

      2- در مورد سوال فقهی که برا سودی که بانک ها به سپرده ها میدن پرسیدین … هرچند بنده فقیه نیستم که بخوام در این مورد اظهار نظر کنم ولی از نظر عقلی و نقلی که به استناد از احادیث فقط بعضی موارد اونم با ماده و تبصره جایز به گرفتن بهره هستیم و به کل در باقی موارد از گرفتن سود نهی شدیم و مثلا داریم :

      لَيْسَ بَيْنَنا وَ بَيْنَ اَهْلِ حَرْبِنا رِبا، نَأْخُذُ مِنْهُمْ اَلْفِ دِرْهَمٍ بِدِرْهَمٍ وَ نَاْخُذُ مِنْهُمْ وَ لا نُعْطيهِمْ؛
      بين ما و دشمنانمان، ربا (حرام) نيست، از آنان هزاران درهم در مقابل يك درهم مى گيريم آرى، از آنان ربا مى گيريم و به آنان ربا نمى دهيم.

      (تهذیب الاحکام ج 7 ، ص 18 ، ح 77 – من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 277 ، ح 4000 – کافی ط-الاسلامیه ج 5 ، ص 147 ، ح 2)

      پس غیر از جنبه فقهی که ما فقیه نیستیم از جنبه عقلی و نقلی این سودی که شما درحال دریافتش هستین ربای محض هستش و قطعا باعث بی برکتی مالتون میشه !
      حالا چرا شمشیر رو از رو بستیم که ربا شد و حرام ؟
      به این دلایل که اولا عقلا میتونیم از سازوکار بانک ها بفهمیم که مثلا همین پول زحمتکشی و خون جگر خوردن شما رو به راحتی به فردی مثه بنده وام میدن و چندبرابر سودی که به شما میدن به جیب زدن !
      دوما و به استناد از حدیث بالا ربا بین ما و دشمنان ما حرام نیست ! که اینجا هم لطفا به مفهوم واقعی ما و دشمن دقت بشه که منظور از ما دقیقا جوامع اسلامی یا منافع ملی یک کشوری مثه ایران رو گرفتن ما (!) و دشمن هم دشمنی شخصی و خصومت های اجتماعی نیست که مثلا شما بگی بنده دشمن شماهستم پس شماهم جایز بدونی بلکه دشمن جوامع و اسلام و کشورهاست که نمونه بخوایم مثال بزنیم مثلا گرفتن سود از کشوری مثه آمریکا اونم با تمام قدرت که باز منافعش صرفا به نفع عموم باشه نه شخص خاصی .. ا
      بازهم سوالی پیش میاد چرا جایزه ؟
      و جوابش شاید این سوال باشه که با سوال پاسخ میدیم که چطوریه همین الان مردم ایالات متحده دارن با پول زحمت من و شما و مردم کره زمین با امپراطوری دلار دارن زندگی میکنن …و مثلا طبقه متوسط آمریکا مثل یه کارمند معمولیش با ماهی 5 هزار دلار که میشه حدود 17 میلیون به ریال ما نساخته و داره ناله میکنه بعد من و شما اگه روزی تونستیم به حق خودمون به منافع چپاول شده خودمون دست پیدا کنیم بهره نکشیم و ازشون بهره کافی رو نبریم ؟

      ضمن اینکه در پایان خیلی خلاصه مثال قابل لمس تر عرض کنم که تفاوت ها بهتر لمس بشه ..
      مثلا شما همین الان در بعضی کشورهای خاص باشین و این سرمایه خودتون رو بخواین توی بانک سپرده کنین بانک های اونجا نه تنها سودی به شما نمیدن بلکه شما سرمایه دار محسوب میشین و مجبور هستین ماهانه هزینه ای بابت نگه داشتن همین سرمایه به بانک بپردازین وگرنه ماهانه از اصل پول شما برداشت میشه تا زمانی که موجودی به صفر میرسه !!!
      که البته این سیاست دلایل اقتصادی خودش رو داره ولی کلیات هدف این سیاست اینه که پول و سرمایه همیشه در چرخه باشه و باعث تولید ثروت ملی بشه !!!
      که البته بازهم در اسلام واقعی نه این هاله ای از اسم اسلام که فقط قوانین و دستوراتش که همسو با منافع اقلیتی هستش اجرا و گفته میشه مشابه همین سیاست داریم و حتی به همین دلیل هم هست که سوپاپ زکات به هنگام انباشت سرمایه فعال میشه و فرد سرمایه دار موظف به پرداخت زکات میشه !

      در پایان فقط همینقدر می تونم بنا به عقل ناقص خودم بگم که شما که صبر رو توزندگیت سرلوحه داری و قانعی و طمع هم نداری به جای این کار برو دنبال به کارگرفتن همین سرمایه و سرمایه گذاری که تولید کنه یا خدمات بهمراه داشته باشه … نمیتونم دقیقا بگم چی ولی مثلا برو یه خط تولید لواشک راه بنداز … !!
      ولی حتما حتما لازمه که توکل قوی به همون عطا کننده بی منت داشته باشی و اطلاعات لازم و کافی هم تو این زمینه تا میتونی بدست بیاری … هرجا هم احساس کردی این سرمایه یا خودشما قدرت لازم رو نمیتونه فراهم کنه بازم به دستور اسلام عمل و کن و تعاون کن .. یا معاونت کن نه مشارکت (!) که با معاونت اشخاص دیگه و سرمایه های دیگه به راحتی قول شرف میدم خدا چنان برکتی به زندگی و مالت بده که نتونی بشماری و به حساب بیاری !!!

      امیدوارم همیشه موفق و سربلند بیرون بیای دوست عزیز
      یاعلی

    3. سلام دوست عزيز
      به چند روش
      یک تشکیل تعاونی و خرید دسته جمعی و ساخت مرحله ای
      2 خرید چیزهایی در حد پس انداز سالانه برای حفظ ارزش پولتون بعد فروش آنها شاید به قیمت بالاتر و….
      تا زمان خانه دار شدن
      3 اصولی ترین راه که نیاز به توکل تام و تلاش فراوان دارد ایجاد کاری با همان پس اندازها و به دست آوردن درآمد
      یعنی تصور کن هیچ بانکی سود نمیدهد و حتی از پول شما نگهداری نمیکند! و همچنین اصلا امنیتی نیست که پول رو پیش خودت نگه داری! ؟
      اونوقت چه کار می کنی همون کار رو بکن
      اونوقت فکرت کار میفته!
      و همون ميشه که خدا میخواد
      مثل پرورش توت فرنگی و. .. داخل آپارتمان
      بسته بندی توی خونه
      دوخت دستگیره یا لباس خانگی و… داخل خونه
      تولید سرکه و ..
      نمونه این فعالیتها

    1. اگر ایراد از ما بوده پوزش می‌خواهیم. ما اخیرا نظری را ذیل این پست حذف یا غیرقابل انتشار نکردیم.

  46. سلام.من که نمیدونستم وام رباست والان تاخرخره رفتم تووام چیکارکنم؟چطوراین همه واموتسویه کنم؟ بعدشم قرضایی که دارموچه جوری بدم که کسی که ازتاخیرپرداخت قرضش ضررنکنه.چون ارزش پولی که به من داده هی هرروز کم میشه ومنم هرچه قدردیرترپرداخت کنم عملاارزش پول اونیکه قرض داده کم میشه منم مدیونش باقی میمونم.مثلاکسیکه قرض داده الان بااون پول میتونه ماشین یاخونه بخره منتهاسال بعدشایدنتونه اونم بخره بااین وضعیت من چیکارکنم لطفاراهنماییم کنیدممنون.

    1. به نظرم مهم ترین کار واقعا پشیمونی و توبه شماست که قلبا اگر دوباره شرایط وام گرفتن فراهم بشه شما وام نگیرید…..بعدشم تلاش و حتی متاسفانه قسمتی از دارایی هاتون رو بدیدکه این وام و قرض صاف بشه(کاری که خود ما کردیم…..وحتی خونمون رو فروختیم و یه خونه کوچیکتر در جای دیگه ای گرفتیم اما این وامهای بانک و قرض و اینا رو دادیم خدا رو شکر…..والبته خدا خودش میروسنه ….ان شا الله…..هر چی زودتر شما هم از این بندها رها شید…..

  47. سلام. یه سوالی تو ذهنمه. خوردن مردار و گوشت خوک حرامه ولی اگر مجبور باشی حلال میشه. در مورد وام که درگیر ربا هست اگه خیلی مجبور شدی و زندگیت مختل شد میشه با این توجیه وام گرفت؟

    1. نمیدونم بعضی دوستان چرا به بعضی سوالات که صرفا سوال هستش به جای مثبت دادن منفی میدن ؟
      آخه دیدم این بنده خدا یه سوال پرسیده که وظیفه مدعیون هستش که پاسخش رو بدن یا اگر جوابی ندارن لاقل هیچی نگن و فکر کنن یا منفی ندن و سریع تکفیرش نکنن ..
      حتی واقعا نیت بد یا قصد و غرض داشتن یا نداشتن از یه سوال مطرح نیست بلکه جواب درست دادن مطرحه
      بهرحال بنده هم مثبت دادم به این سوال آقا عمار که امیدوارم حداقل تعداد مثبت های همین سوال از بقیه مثبت های بحث بالاتر باشه!

      آقا عمار عزیز ..
      بنده به نوبه خودم همینقدر بگم تو پاسخ ها و کامنت های ارسالی تقریبا مشابه همین سوال پرسیدم و اشاره هایی کردم که بازم ترجیحا فعلا نظرمو نمی گم چون دوست دارم یه مدت بگذره و ببینم کسی پاسخی به سوالتون میده یا نه ؟ و هم تو این فرصت برم بیشتر بررسی کنم یا با خودم فکر کنم که انشالله پاسخ بهتر و روشن تری به سوالتون بدم …

      خلاصه اگه شما هم سوالتونو دقیق تر با ذکر مثال یا حتی ایده ای که تو فکرتونه مطرح کنین که شرایط جبری حاکم ملموس تر باشه خیلی بهتر هستش..

      در هرحال بازم ممنون بابت سوال خوب و بجایی که کردین

  48. وقتی عقد قراداد اسلامی امضاء میکنید ربا نیست تا زمانی که با خودتون فکر نکنید بانک از من بهره نامشروع میگیره

    1. اگر بانک عقود اسلامی رو رعایت می کرد خود مسئولین به شورای فقهی بانک و بورس نمیگفتند شورای تشریفاتی بانک و بورس…..شاید ظاهرا و به اسم عقود اسلامی باشه اما واقعا و در ذاتش مشکل داره(بیشتر شبیه گول زدن خودمون به اسم اسلامه…..)

    2. خیلی عذر میخوام گلبرگ خانوم ولی کی گفته این بهره بانکی که بانک میگیره مشروعه که ما یه وقت خلاف شرع عمل نکنیم و توهم نامشروع بودن به بانک ها رو به فکرمون راه ندیم ؟

      به قول امام حسین که در جواب ادعای امیر المومنینی یزید گفتن :
      باید فاتحه اون اسلامی رو خوند که یزید امیرالمونینش شده !!!

      الان هم به سنت امام حسین عزیز که اسلام احیا کرد بدون تعارف باید فاتحه اون شرعی رو خوند که نباید تو بانکش و بانکداریش و اقتصادشو و بهره هاشو و موجودیت حتی فکر مخالف کرد !!!

  49. من در کل راجبع وام نظری ندارم اما ما انسان هستیم عقل داریم چرا بعضی وقت ها راجع به یک حرف فکر نمیکنیم!
    میفرمایید عبادت فردایم رو … پس روزی فردا …
    عجب! روزی شما رو خدا مشخص میکنه یا شما؟
    راستی خدا من و تو نیستیم به اندازه کار ما پول بده
    در ضمن راجع به وام ها هم به صورت جزئی بحث دارم که از حوصله خارج هست
    راستی این حکومت ولی عصر هست ایا بانک ها و رباخواری؟! (صرفا جهت تفکر)
    من ازدواج کردم، تا لباس زیر روز خاستگاریم را بابام برام خریده بود یک جوون 22 ساله بودم درسم تموم نشده بود و…
    خدا با لطفی که کرد روزی به من داد من با وام ازدواج از دانشگاه و دولت تو پرند خونه خریدم ماشین دارم و تا به امروز مشکلاتم رو به بهبودی هست به خاطر نعمتاش ازش ممنونم فقط اینارو نوشتم چون دوست داشتم تمام جوونای عصر امام زمان عج چیزی که من تجربه کردم و منو تغییر داد تجربه کنن تا به ارامش برسن تا به وجودش پی ببرند

    یک جمله کوچیک دارم و تمام: جوونا روزی شما رو بقیه تعریف نمیکنن (صرفا جهت اطلاع افراد خاص) با خدا باشین اوست روزی دهنده بزرگ

    1. درسته که وام ازدواج و وام های دانشجویی تقریبا بهترین وامها و بی اشکالترینشون اند چون سودشون خیلی خیلی کمه….و درسته که میشه با این وامها پول اولیه برای زندگی رو جور کرد…..اما بحث این جا بحث عادت کردن به وام گرفتنه…..اون وقت مثلا فردا روز برای عوض کردن خونه یا برای خرید وسایل زندگی هم میخواید وام بگیرید والبته توجه دارید که وامهایی که از بانک و این جور موسسات در حوزه های مختلف میگیرید در صد سودش قطعا بیشتر از وام ازدواج یا وام دانشجویی هست و این اشکال داره حالا بحث اشکال دارش یه طرف بحث اصلی این میشه که شما وسایل خونه رو تهیه کردید نیازتون رو برطرف کردید اما تا ماهها باید بیشتر از اون چیزی که گرفتید رو بازپرداخت کنید…..و به هر دلیلی اگر این وسط نتونید یا خدای نکرده تو کارتون مشکل پیش بیاد و حقوقتون مثل همیشه نباشه بانک و این جور جاها از شما قبول نمی کنند….(البته اقساطی گرفتن هم همین طور….کمااینکه حضرت امیر به قصابی که گفتند بیاید گوشت نسیه ببرید فرمودند به شکمم میگم صبر کنه) درسته که شما شروع زندگیتون با وامهایی بوده و خدا رو شکر مشکلی هم پیش نیمده براتون اما نکات اصلی که در مورد قسط و وام هست به صورت خلاصه این چند مورد میشه….اولا اینه وام و قسط یعنی شما الان یه نیازی دارید و به اندازه اون نیاز توان مالی ندارید پس یک مالی رو از جایی میگیرید که نیازتون رو برطرف کنید اما تا مدتهای زیادی بیشتر از اونچه که گرفتید باید پس بدید…..(به این میگن پیش خور کردن و حالا بحث این حدیث دراینجا هم همین میتونه باشه….شما درسته نیازی دارید اما توقعتون رو کم وتلاشتون رو زیاد کنید تا مالتون به اندازه نیازتون بشه و نخواید بعد از نیازتون هنوز بازپرداخت اون مال رو بدید…..مثلا در مورد ازدواج با خونه اجاره ای که اجاره اش کم باشه با عروسی ساده با اول زندگی ماشین نداشتن با جهیزیه ساده وخیلی چیزا میشه هزینه ها رو کاهش داد و نیازها رو با توان مالی جلو برد و برطرف کرد)
      دوم اینکه بحث عادت کردن به وام و قسط و پیش خورکردن هست که این عادت قطعا به ضرر زندگی خود فرد اولا و اطرافیانش و بعد جامعه خواهد بود(به غیر از مسائل اخرتیش)
      سوم حتی همین وام ازدواج با درصد پایین هم بالاخره شما یک گردش مالی تو بانک ایجاد کردید و خود ساختار بانک رو توقیت کردید چرا که کلیت ساختار بانک و اصلا ایجادش با منبای ربا بوده حتی کار شما هم ربا نباشه اما تقویت این رباخونه است…..برای همین میگن به صورت حداقلی از بانک استفاده کنید(حکم گوشت مردار در بیابان)

    2. صادق جان بر منکرش لعنت که روزی رو غیر خدا میده !

      ولی بازم جسارت به شما نباشه و اصلا نقل خرده به امر به معروف و حق گویی شما نیست که اما و اگر بیاریم ولی الان یه سوال بزرگ از همین جمله کوچیک شما برا شخص خودم پیش اومد که همه میگن با خدا باشین … !
      ولی کمتر کسی میگه چجوری باید با خدا باشیم ؟ اصن راه خدا دقیقا چیه که به مصداق معیشت و روزی گرفتن از خودش تو راهش باشیم و به تله ها و دام های غیر او نیفتیم ؟

      ممنون میشم شرح کاملتری از همین راهی که رفتی رو برامون باز کنی که نمونه ای باشه تا بقیه هم مثه بنده مشابهش رو تجربه کنم!

  50. چکار کنیم که زندگیمونو از این نکبت ربا و وام بانکی زودتر نجات بدیم ..من هم اکنون بدهکار بانک هستم اما برای آخرین بار

  51. به نام خدا
    سلام

    مدتی است که درگیر این مطلب هستم و از اینکه هم نظرانی را در این سایت پیدا کردم بسیار خوشحال شدم. پیش از مشاهده این سایت به این نتیجه رسیدم که سود سپرده، ربای بانکی، بیمه بازنشستگی و به صورت کلی همه روش های معمول پول درآوردن بدون زحمت حرام هستند برخی افراد این نظر را فقط درمورد ربای بانکی دارند به هر حال در دیدگاهی که مطرح میکنم همه این موارد را در نظر میگیرم.

    دقت کنید که چند نکته کلیدی برای جدا کردن زندگی از بانک وجود دارد که ممکن است برای کسانی که در میانه راه اقتصادی زندگی هستند دشوار باشد و بهتر است افراد قبل از اشتغال و ازد(رفاه حقیقی)واج متوجه این موضوع شوند. (حدود سنی ۱۸-۲۵ سال)
    ۰:(تعیین هویت خود با ترسیم خط قرمز) باید سعی کرد اولویت اول دوری از ربا باشد و نه رسیدن به رفاه
    ۱: (کنترل هزینه های تحمیلی شهر)شهری را برای سکونت انتخاب نمایید که نسبت درآمد به هزینه خانوار در آن پایین باشد(برای هر فرد این نسبت متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است پدرتان خانه ای داشته باشد و بتواند آن را در اختیار شما قرار دهد این موضوع میتواند قیمت خانه را از محاسبات شما خارج نماید تجربه نشان داده است که زندگی در شهر هایی که مبتنی بر اقتصاد کشاورزی هستند و مردمی فقیرتر دارند ارزان تر است. اختلاف قیمت خانه تا ۴ برابر،‌حمل و نقل تا ۲ برابر، تهیه غذا تا ۳ برابر و لباس تا ۴ برابر را به شخصه مشاهده کرده ام) البتهنوع حرفه شما نیز مهم است.
    ۲:(قناعت آرزو) حتی اگر نتوانستید شرط بالا را برقرار نمایید(به عنوان مثال نمیتوانید از خانواده دور شوید)تلاش کنید که در آرزوهای خود قناعت کنید. تفاوت قناعت در آرزو با قناعت عادی این است که در قناعت شما جلوی خرج کردن پول را میگیرد(مثلا به جای خوردن پیتزا یک کلوچه میخورید) ولی در قناعت آرزو شما با خود میگویید: من میخواهم تا ۱۰ سال دیگر ماشینی ارزان تر داشته باشم یا میخواهم با همین درآمد (یا کمتر) زندگی کنم.
    ۳-( کار عار نیست). خود را برای انجام هر کار حلالی آماده کنید و به اطرافیانتان نشان دهید که چنین روحیه ای دارید
    ۴: (کنترل آینده تصمیمات)تنها بخش سیستم تصمیم گیری شما نیستید پس ناچار هستید خانواده ای تشکیل دهید که به کل مخالف ربا باشد. پس این بحث را در خواستگاری مطرح نمایید و آن را خط قرمز خود معرفی کنید.
    ۵: (رفاه حقیقی)تشخیص نگرانی واقعی و مجازی: دقت کنید که برخی نگرانی ها از ذات انسان جدا هستند و به صفات او ضمیمه شده اند. مثلا ترس از نمره و …. در این میان ترس از عدم رفاه وجود دارد که نیازمند بررسی است. رفاه چیست؟ رفاه درواقع باید حدی باشد که نشان دهنده آسایش انسان است ولی مشکل اینجاست که این -رفاه- نه حد است و نه آسایش را رصد میکند. تعریف تجربی رفاه دارا بودن امکانات بیش از میانگین دارایی های معروف جامعه است. به عنوان مثال اگر توان خرید تلویزیون، ماشین،‌برخی لباس ها، موبایل صفحه لمسی و برخی غذا ها را نداشته باشید احساس عدم رفاه میکنید حال آنکه در دوره ای این اقلام موجود نبوده اند. پس باید رفاه را دوباره و به صورت مستقل از زمانه شناسایی کرد. به نظر من داشتن غذا به اندازه عدم گرسنگی(حتی نه سیر شدن شدید) که دارای تنوع اندکی باشد از اجزای رفاه است. امنیت غذایی(تا چند روز)، زمان، اندکی فکر آزاد، رسیدن به نقطه ای که بتوان از هنر یا علم یا هر شاخه روحی/ ذهنی برده برد، استراحت در شب، کار ،وجود دوستان و خانواده و چند مورد دیگر رفاه حقیقی هستند و تلاش برای تامین این نیازها بدون ربا تلاشی دست یافتنی و بسیار منطقی است.
    ۶: (پیشگیری از فروپاشی تصمیم) زندگی اقتصادی خود را از کسانی که میتوانند از نظر روانی یا فیزیکی شما را وارد ربا کنند جدا کنید. بزرگترین خطر مشکلات اقتصادی نیست بلکه این است که افراد وسوسه میشوند. در این مورد سعی کنید هر عملی به ضد ربا را به دیگران ابلاغ کنید این کار باعث میشود که دیگران شما را به عنوان فردی ضد ربا تلقی کنند که ربا گرفتن را برای شما دشوارتر خواهد کرد.
    ۷: (غر نزنید)اگر از مسؤلین نیستید در اولین گام بهتر است نگرانی در مورد دولت و قاونون‌ها … را کنار بگذارید و از خود و اطرافیانتان شروع کنید اولین هدف جلوگیری از گناه ربا است جملاتی مانند:‌—اینجا چه کشور اسلامی است که در آن ربا میدهند— در گام های اول کمتر کمک کننده است و اراده را ضعیف میکند.
    ۸-(ارزش کار را در مرگ بسنجید)هرگاه احساس کردید از اینکار ضرر میکنید احادیث را بخوانید و فکر کنید که در بستر مرگ هستید.
    ۹- هرگاه در درستی و غلطی شک داشتید از خود بپرسید اگر امام علی بود چه میکرد؟. (قول میدهم همه پاسخ‌های مربوط به بانک منفی خواهد بود).
    ۱۰-(از تورم فرار کنید) سرمایه پس اندازی خود را سکه طلا بخرید.
    پیروز باشید.

    1. عزیزان من اگه بخواهید به مسئله دقیق نگاه کنید بزرگترین ربا خوار دولتهایی هستن که پول بدون پشتوانه یا همون پول کم ارزش شونده چاپ میکنن
      تا اونجایی که من میدونم منظور اسلام از ربا بر اساس پول واقعی مثل طلا و نقره که به طور کلی از ثبات ارزشی برخوردارن شکل میگیره
      به نظر شما یه تومنی که شما اول سال از بانک یا هر شخص دیگه ای قرض میگیرین با یه تومنی که آخر سال بهش پس میدین از نظر ارزش برابره؟؟؟!!!
      این وسط کیه که بهره برده؟
      تا حالا بهش فکر کردین؟

      1. برادر عزیز اگه نمیدونی بدون …
        در بین تمام کشورهای دنیا به جز سوئیس که فقط 25 درصد پشتوانه پولش بر اساس طلاست تمام دولت ها با اجازتون پولاشون غیر واقعیه که یعنی اصلا پشتوانه و ارزشی وجود نداره که بخوایم بگیم ثبات داره یا نداره !!!

        به عبارتی همه پولای دنیا یعنی بدهی !!!
        یعنی money as debt پول عامل بدهی !!!

        پس منظور اسلام بر اساس پول واقعی یا مجازی مثل طلای فیزیکی و پول مجازی بانک ملت هم نیست دوست عزیز … منظور اسلام اینه که همه اینا زائیده توهم من و شماست که انسانیم و بهش ارزش دادیم وگرنه از نظر خدا این چیزا ارزش نیست

        چون اگه ارزش داشت اول سال پول نو رو نمی گرفتیم آخر سال ببریم ارزونتر از قیمت روش به بانک بفروشیم و باز دوباره پول نو رو گرونتر از قیمت خودش از همون بانک بخریم !!!
        ( حتما میگی چی می گم نه ؟ باشه حق داری شاید متوجه این وضوح نشی ولی پیشنهاد میدم آخرسال که شد برو بانک بگو لدفا بهم یه اسکناس نو بدین .. چقدر بدم خدمتتون ؟
        بعد ببین همون پول رو هم باید گرونتر از عدد درج شده روش از خود بانک بخری :دی

        این وسط میدونی کیه که بهره رو میبره ؟
        شما خودت روش فکر کردی ؟

        به قول مرحوم دکتر حسین عظیمی :

        اقتصاددانان از مردم پول می گیرند تا به آنها بگویند چرا فقیر هستند !!!

        منم برات کاملترش می کنم و میگم:
        و دولت ها به مردم یارانه و 40 تومان پول می دهند که به آنها بگویند نترسین شماها اصلا فقیر نیستین !!!

        حالا شما پیدا کن پرتغال فروش را … !!!

      2. البته در اسلام پول طلا وجود داشته و دارد. نرخ دیه با پول کالایی ست

    2. با کلیات دیدگاه شما موافقم ولی به عنوان یه فعال در بازارسرمایه به خصوص طلا به جد توصیه میکنم سرمایه خودتون رو طلا نکنین!
      به جد توصیه می کنم از قرآن غافل نشین چون در قرآن چیزی به اسم ذهن وجود نداره
      به جد توصیه می کنم از رفاه و تنوع طلبی دوری کنین حتی در حد کم و معقول به خصوص برای این خندق بلا که بهش می گن شکم و دردش فقط غر زدن و نق زدنه که گشنمه و نون میخوام .. و فراموش نکنین شیطون دونه دونه از گردوهامون برمیداره و آروم آروم ما رو با ترفند اباحی گری سوق میده که بعد از افتادن میفهمیم از کجا خوردیم !!!
      قناعت نمی گه برا فردایی که نیومده برنامه ریزی کن میگه امروز رو با اقلی که داری خوب زندگی کن… شاید مصلحت خدا هیچ وقت این نباشه که شما صاحب ماشین بشی ! همونجور که مصلحتش اینه که خیلیا صاحب اولاد نشن !!! همونجور که مصلحتش اینه که حتی بعضیا هم صاحب همسر و همدم زندگی نشن همونجور که مثلا عیسی پیغمبر خدا هم مجرد بود و نه زنی داشت و نه فرزندی و نه ماشینی و نه توقعی … !!!
      تنها توقع همه بزرگان و پیامبران و ائمه و حتی اجدادمون هم رفاه و آسایش نبود آرامش و رها شدن از قید و بند دنیا بود و عاقبت بخیر شدن بود !
      باقی جزییات زندگی براشون ابزار بود …!
      به جد توصیه دارم که کشاورز و روستا نشین رو فقیر ندونین چون که ثروتمند واقعی اونان و خدا هم بارها تو قرآن میگه اگه تو قریه هاشون مانده بودن و….
      و به جد توصیه میکنم به روستاها هجرت کنین چون اگه جهاد در راه خدا به معنای واقعی باشه اون جهادیه که قرآن میگه :
      و هاجرو و جاهدو فی سبیل الله !!!
      که یعنی اول هجرت کنین .. از شهرها که بختک شهرداری ها افتاده بیرون برین … برین روستا … کشاورزی کنین .. چوپانی کنین و شغل انبیا خدا رو تجربه کنین !
      به جد توصیه می کنم نغ نزنین از دولت ها بلکه عرضه دارین عمل کنین و به مصداق توصیه حضرت علی که به مالک میفرماین : از خشم مردم بترس که نمونه ای از خشم خداست اگه جایی که دولت و مسئول به وظیفش عمل نکرد یقه دولت رو بگیرین و بفهمونین که وظیفش خدمت کردن و امان از خیانت کردنش … اگرم عرضه ندارین شب و روز فقط دعا کنین و بگین یا مقلب القلوب و الابصار .. ای انقلاب کننده قلب ها و دیده ها … تا خودش کمکتون کنه !!!
      به جد توصیه میکنم قبل از هر کاری که میخواین بکنین اول دندون طمع رو با مشت بزنین تو دهنتون پودر کنین !
      چون ما تو این دنیا حتی مالک تن خودمون هم نیستیم و همه مسافریم !
      و از اباحی گری و مباح گرفتن هر چیزی به خودمون دوری کنیم !
      انجام واجبات نیست که مارو به خدا میرسونه انجام مستحبات مثه گذشت ار روزی که خدا بهمون داده و گشنه گذاشتن این نفس هستش که برای کسی مثل مریم مائده و میوه بهشتی به ارمغان میاره!

      اما در مورد طلا

      به جد توصیه میکنم به بعضی از احادیث جعلی و که وصل میکنن به ائمه و مثلا میگن اونا توصیه کردن به خریدن طلا و نقره یا بعضی روایات دیگه که مثلا میگن وقتی منجی ظهور کنه زمین گنج های خودشو بیرون میریزه که متاسفانه بعضی از مفسرین تفسیر به طلا و جواهر و گنج سلیمان میکنن و… به این ها هم ذره ای نباید گوش داد !

      به هزار و یک دلیل علمی و عقلی هم این توصیه رو دارم !

      اولا هدف از توصیه های اسلام در این زمینه ها اینه که همیشه چرخه بچرخه و هیچ وقت از حرکت باز نایسته که سوداگری و انباشت ثروت شروع بشه و شکاف طبقاتی بوجود بیاد که سرمایه دار به خاطر بهم زدن نظم مجبور به دادن زکات بشه و چون زکات هم نوعی زوره که به مزاج خیلیامون خوش نمیاد و عمرا اگه بریم به واجب زکاتی که حقش دریافت زکاته بدیم و نخواهیمم دادپس در نتیجه همین دولت عزیز گل و بلبل ما نیاد به اسم از بین بردن شکاف طبقاتی با گرفتن 9 درصد مالیات این شکاف رو به گودالی تبدیل کنه که عمرا اگه کسی ازش رد بشه !!!

      پس میبینیم که مشکل اسلام جمع کردن طلا یا نقره یا پس انداز پول نیست !
      بلکه مشکل اصلی دقیقا همین جمع کردنه و پس انداختنه هست که در عدالت خدا جایی نداره !
      خدا خودش روزی رو پیش پیش میفرستاده پس ما هم باید اونو دست به دست کنیم و پیش بندازیم تا چهار نفر سر سفره بشینن نون بخورن و باز ادامه این سفره سفره ای دیگه پهن کنن که دیگری و دیگران هم بیان بشینن کنارش تا به توحید خدا برسیم !
      به قول حضراتی مثل چرچیل که همیشه توصیه به پس انداز کردن داره به نظر من همیشه باید خلافش عمل کرد و راه درست اونطرفه !

      دوما از نظر کلان طلا وابستگی شدیدی به چی داره ؟ به دلار آمریکا …
      یعنی دستکاری قیمت طلا ست که گاهی باعث افزایش یا کاهش ارزش طلا میشه که دقیقترش یعنی دلار تعیین میکنه طلاکجا و چه قیمتی باشه !
      از نظر تولید چی ؟ کی از همه بیشتر تولید کننده طلاست ؟ بی زحمت یه سرچ بزنین تا ببینین کی به کیه ؟

      همین الان خیلی از بزرگان بازار معتقدن که طلای جهانی ارزش واقعیش 700 تا 800 دلاره اونم با اغماض .. که باقیش و قیمتهایی که مثلا چندسال قبل تا 2000 دلار رسید و برگشت پایین حبابه !

      اما از نظر خرد و در نظر گرفتن منافع داخلی
      درسته که مثلا سکه هیچ وقت روندی نزولی نداشته ولی چیزی که عام مردم نمی بیینن صعود نرخ تورم و حباب های اقتصاد هستش که در اصل اونه که به نسبت زمان و گذر روزگار در رشد خوبی قرار گرفته ومتاسفانه عام مردم اینجا رو نمی بینن که این طلا قابلیت نزول و سقوط داره چون ارزش گذاری و مثلا خیرو برکتش از طرف بشر دوپاست نه برکتی که از طرف خدا !!!

      ما میگیم اقتصاد برکت مبنا !
      یا به قول قدیمیا خدا بده برکت !
      برکت رو هم خدا فقط به طلا نمیده چون برای خدا بین طلا و آلومینیوم تفاوتی در ارزش گذاشتن وجود نداره که بگه خوب این زرد و طلاییه پس به این برکت بدم یا به اون ندم!!! بلکه به آلومینیوم هم میده اما به شرطی که آلومینیومه در حقوق خدا تعریف بشه نه در حقوق بشر !!!

      بذارین حقیقتی رو دوستانه و برادرانه بگم و توصیه کنم
      به عنوان کسی که زندگیمو تو این راه دادم و امروز هم شعار نمیدم که خدا میدونه بخوام میتونم به سادگی از همین راه ها و سوداگری ها مولتی میلیاردر بشم ولی اینکارو نمی کنم!!!
      چون به قول مولانا انکه را اسرار حق آموختند مهر کردند و لبانش دوختند
      حالا هم برعکسش شده حکایت دستان ما اسرار شر که اسرار شر رو یادم دادن ولی دستامم بسته است که نمیتونم کاری کنم و خداروشکر که این دندون طمع برا همیشه نابود شده …. اما برام خیلی گرون تموم شد تا این دندونه رو بکشم بندازم بیرون میگم که به طلا دل نبندین!!!

      اما بازم برا اینکه ماهیت واقعی شیئی مثل طلا رو همتون بدونین همینقدر به همین سادگی میگم و هرکس خواست بره تاریخ رو بررسی کنه و خودش ببینه که ارزش و قیمت طلا رو در پشت پرده دنیا کالایی به اسم تـــــــــــــــریـــــــــاکـــــــــــــ تعیین میکنه!

      قیمت تریاک هرکجا هست طلا هم به همون نسبت و همون حرکت همونجا هست !!!
      هرکس می خواد باور کنه هرکس میخواد باور نکنه !!!

      یکی از جاهایی که خدا همیشه برکت خودش رو به مخلوقاتش ارزانی می کنه یا بهتره بگیم یکی بهترین راههایی که خدا برکت میده
      راه زمین هست !
      خدا از دل زمین به کشاورزی برکت میده که با کاشت دانه ای گندم خوشه ای گندم درو می کنه !!!

      شاید این جمله مرحوم شریعتی اینجا زیبا به نظر بیاد که :
      خدایا چگونه زیستن را به من بیاموز چگونه مردن را خود خواهم آموخت !

      دوستای خوب من ما مردمی هستیم که خون نجیب زاده های اجدادمون تو رگهامونه …
      به هرکجا هم که بریم بازهم باید به همون نجابت ذاتمون برگردیم …
      همونجور که از خاکیم و به خاک برمی گردیم …
      پس بهتره گاهی فکر کنیم آیا انتخاب هامون مثل طلا در سبد نجابتمون که خدا بهمون داده تمیزه یا کثیف ؟
      مبادا کثیف باشه و کثافتش این صندوق پاک قلب هامون رو به گند بکشه !!!

      بنا به نقل قولی از استاد شهید مرتضی مطهری که مضمون حرفاشون اینه :
      ما تو قرآن امر نشدیم همه چیز رو بدونیم …
      قرار هم نیست بریم بدونیم و هرکی بیشتر بدونه و علم بیشتری داشته باشه بهتر باشه
      قراره به گفته قرآن جن و انس را نیافرید الا لیعبدون !!! مگر برای عبادت !!!

      اگر اون بخواد و ثابت بشه که بنده ای … فیض روح القدس ار باز مدد فرماید دگران هم بکنند آنچه مسیحا میکرد!

      پس در نتیجه طلا شیئی زینتی برای زنان هست که بهترم هست در همین حدود باقی بمونه و خط قرمزش عبور از این حد و مرز باشه …
      و اینکه زندگی رو فقط باید گذروند تا به آخرش رسید چون به قول شاعر چه زود به آخر میرسن آدما !!!

      1. آقا رسول دیدگاه طولانی و جامعی رو مطرح کردید. ممنون.
        با بخش زیادی از نظرتون موافقم. درمورد بخش‌هایی که مخالفشون بودید یه توضیحاتی دارم.
        درمورد خرید طلا:
        البته این فقط یه مسیر پیشنهادی بود. به هر حال وقتی پول ارزشش به چیزی وابسته نیست باید برای کنترل کردنش به صورت یک شیء تبدیلش کرد. اگه زیاده میشه باهاش کار کرد به هر حال درمورد من که مقادیر پول بسیار کمه ترجیح دادم به طلا تبدیلش کنم که البته فقط یکی از چند راه هست. مثلا میتونین مس یا پلاتین یا فولاد بخرین. لزوما طلا بودن مهم نیست. درواقع هدف اینه که سکه ای داشته باشیم که ارزشش به اندازه فلز به کار رفته توش باشه.
        درمورد قناعت گفتین:
        با نگاهتون به قناعت خیلی موافق نیستم. البته غلط نیست. امام علی یه حرفی داره که میگه قناعت به هر اندازه که باشه کافیه. بحث سر اینه که انسان عاقل باید به اطرافش نگاه کنه و با آینده نگری تصمیم بگیره. اگر کسی فقیر شد ممکنه زاهد بشه یا ممکنه ایمان از در خونش بیرون بره. من اینقدر به خودم اعتماد ندارم؛ برای همین سعی میکنم فاصله ای جزئی با فقر داشته باشم. ماشین یک مثال بود… دقت کنید که ربا حرام است ولی خرید ماشین حرام نیست. من می‌توانم در حوزه اعمال مباح حرکت کنم و مسیر مورد پذیرشم را انتخاب نمایم. اگر کسی بچه دار نشه میتونه هر کار حلالی که در توانش هست رو انجام بده تا این قضیه تغییر کنه.
        درمورد اینکه گفتین ذهن توی قرآن نیست…. منظورم از ذهن مترادف هر آنچه که به تفکر و ادراک مربوط میشه بود. مثلا کتاب خوندن و ….

        درمورد مخالفت -شدید- شما با پس انداز مخالف هستم. سعی کنید حلال، حرام و مباح رو مد نظر قرار بدید.پس انداز حرام نیست.

  52. با سلام خدمت استادان گرامی
    بنده چند روزی نمیشه که به این مسئله پی بردم که وام ربا می باشد .
    شما و دوستان گرامی درباره من و من های جوانی که می خوان بدون هیچ سرمایه وارد بازار کار بشن چه جایگزینی رو برای عدم استفاده از وام توصیه میکنید ؟
    با تشکر از تلاشهایتان

    1. با سلام
      مشکل ماها یعنی من و شما اینه که میخواهیم از همون اول صاحب یک کار باشیم که سرمایه و همه چیزش از خودمون باشه!!!
      در صورتی که این اصلآ از توانایی ما خارج هست که وقتی سرمایه اولیه ای نداریم صاحب مثلآ مغازه یا بیزینس آزاد یا هرچی باشیم
      حال چه اتفاقی رخ میده!؟اینکه بانک با پیش بینی اینکه هیچ ضرری قرار نیست بهش برسه با مردم وارد معامله دوسر برد میشه که برای مردم دوسر باخته,چون مردم باید کار کنند تا سود بانک را بدهند و ممکن است که صاحب مغازه ای هم بشوند(که اکثرآ این اتفاق هم نمیفته)ولی میتوان شاگردی کرد و اون زحمت رو برای کار(مغازه)دیگران کشید ولی سودی که قرار است به بانک دهد رو خودش استفاده کند و با صبر خودش هم نان حلال در آورده هم صاحب مغازه میشود
      پس یک معادله ی خیلی سادست که روزیتو خودت در بیار خودت هم استفاده کن, قدیمها قبل از اینکه این بانکها بیایند همه همین کار را میکردند که اصطلاحآ بهش میگفتن پادویی که الان به اون شکل هم سخت نیست با پیشرفت امکانات
      از طرفی وقتی همه میخواهند از اول صاحب کار باشند هم بازار رونق خودشو نداره هم ورشکستگی و غیره زیاد شده

    2. با کار برای دیگران مزیت دیگری که داره اینه که انسان با چم و خم کار آشنایی بیشتری پیدا میکنه و با ریسک کمتری سرمایه و اندوخته ی خودش رو وارد کار میکنه و احتمال ورشکستگی میاد پایین,این روزها اکثرآ از روی کم تجربگی دچار ورشکستگی میشوند و بانکها هم هول میدهند به سمت کار با ریسک بالا(به دلیل عدم آشنایی نزدیک با کار) هم طلبکار میشوند که چرا با پول وام اینکار را کردید تازه اگر همینقدر هم دل بسوزونند .,فقط ضامن رو میشناسن

  53. سلام
    من تا به حال دو بار از بانک وام گرفتم. بعد از تموم شدن قسط های وام اول،با ماشین تصادف کردم که عین مبلغی رو که وام گرفته بودم رو خسارت دادم. تا چند ماه دیگه هم قسط های وام دوم تمام میشود. خدا میدونه این بار چطوری این پول تصویه میشه و از زندگیم میره بیرون!
    من 3 ساله که به لطف استاد عباسی فهمیدم بانک رباست و دیگه وام نگرفتم. تو این سه سال مهمترین اتفاقات زندگیم هم افتاده.
    ازدواج
    به دنیا اومدن دخترم
    قبول شدن تو دانشگاه آزاد
    ولی تحت هیچ شرایطی حاضر نشدم وام بگیرم. تا جایی که برای نگرفتن وام ازدواج مجبور شدم حلوی خانواده خودم و همسرم بایستم. خدا کمک میکنه و به زندگی ما برکت میده.
    ارادتمند

  54. تازه ازدواج کرده بودم، یکسال بود که بدلیل مشکلات مالی قادر به تامین مسکن و شروع زندگی نبودم . میدونستم که چنین مشکلی برام پیش خواهد اومد ولی از کلام خدا در قرآن حیا کردم که فرمودند از ازدواج بخاطر فقر نترسید .کماکان منتظر بودم تا مسئولین علیرغم امکانات واختیارات گسترده بتونند مشکل ما جوانها را حل کنند. هفته ها وماهها می گذشتند. اقتصاد دانان مدام فرمولها ونتایج تحقیقاتشون را عرضه می کردند سیاسیون هم کلید مشکلات رو در برجام و رابطه با غرب میدونستند. بمن توصیه کردند که تنها راه نجات ، وام گرفتن از بانکه. وام هم یعنی هرچی گرفتی باید بیش از دو برابرش رو پس بدی! خانواده همسرم به این هم راضی شدند .وقتی به بانک رفتیم تازه فهمیدیم که علاوه بر سند ملکی باید چند ضامن معتبر هم دست وپا کنیم وتازه این علاوه بر خرید اوراق وام و سایر هزینه ها است! همینطور مونده بودم که چه خواهد شد که ناگهان اتفاقی افتاد،مادر بزرگمون گفت که طبقه پایین خونه اش خالی شده با اصرار توام با خوشحالی از ما خواست که بیاییم واونجا ساکن بشیم. حالا اوضاع 180 درجه تغییر کرده بود!ما میتونستیم وسایل زندگی رو هم تهیه کنیم وحتی یک خودروهم بخریم! خداوند از طریق یک پیرزن هشتادساله کاری رو که سیاسیون و اقتصاددانان و کار شبانه روزی خودم هم ازش عاجز بودند محقق کرد و اونجا بود که فهمیدم چرا قرآن با رحمت شروع شده! بسم الله الرحمن الرحیم . وقتی مبانی اقتصادی و شناخت ما از مبانی علمی اسلامی دچار ضعف هستند فرمولها وبرنامه ریزیهای موقت و وابسته به اقتصاد بی رحم و بی برکت فعلی نمیتونه زمینه آرامش اقتصادی ما و تحقق تمدن نوین اسلامی باشه . بلکه عمل به اولین صفت ذکر شده در قرآن راهکار حل مشکلاته! یعنی رابطه رحیمانه انسانها در جامعه. براستی اگه افراد یک طایفه وقوم و یا شهر و یک کشور و حتی نظام بانکی درمقابل ملت نسبت بهم رحیم باشند چه مقدار از مشکلات مردم حل میشه؟ واقعا پیام اربعین حسینی که میلیونها زائر پذیرایی میشن وهیچ بحرانی پیش نمیاد چی هست؟

  55. با سلام
    من قبل از اینکه با ربا بودن بانک آشنا بشم دو بار از بانک وام گرفتم! بعد از 3 سال که قسط های اولین وام تموم شد یک ماه نشده بود که یک تصادف کردم که به اندازه مبلغی که وام گرفته بودم خسارت دادم! امروز که فکر می کنم خوشحالم که این اتفاق افتاده چون از زندگیم پاک شده! منتظرم وام دومی که گرفتم هم یه جا تصویه بشه.
    لازم به ذکر است من الان 3 سال هست که دیگه وام نگرفتم و انشالله آخر امسال هم قسط های وام دوم هم تموم میشود!
    من تو این 3 سال مهمترین اتفاق های زندگیم هم افتاده:
    ازدواج کردم
    زندکی مشترک رو شروع کردم
    بچه دار شدم
    دانشگاه آزاد تو مقطع ارشد قبول شدم
    اما تحت هیچ شرایطی دیگه حاضر نشدم وام بگیرم.
    حتی زمان ازدواج هم علی رغم فشار هر دو خانواده زیر بار گرفتن وام نرفتن!
    این هم به برکت استاد عباسی است که مثل خورشید توی این ظلمات راه حق را برای ما روشن کرد.
    ارادتمند

  56. سلام من هم با همسرم عهد کردیم که وام نگیریم.
    با وجود اینکه همه دوستا و آشنایان ما اصرار داشتند, ما حتی وام ازدواج هم نگرفتیم.
    شاید اولش مجبور شدیم عروسی ساده بگیریم , اما الان همیشه خوشحالیم چون می تونیم برای آینده بهتر برنامه ریزی کنیم.
    شوهرم هم خیلی راضیه از این بابت که بدهی نداره و نگران قسط نیست تا سر برج برکت حقوقش بره.

    1. علیکم‌السلام
      اگر امکان دارد برای ما بیشتر توضیح بدهید که چطور خانواده‌ها را راضی کردید.

  57. يه مسئله ديگه. زن مدير خونس. شما ديدگاه رو به خانواده تزريق مي‌كني. پس همه چي دست زن مي‌تونه باشه.اگر زن جايگاه و قدر خودش رو بشناسه. حضرت زهرا دعاگوي شما و همه زنان عالم:)

  58. سلام. مطهره خانم عزيز به شما تبريك ميگم كه همون هفت سال پيش قناعت كرديد و همچنان هم رويه‌تان همينه. من نميگم سخت نيست خيليم سخته. خيلي خيلي. اما ميشه شما بگير منظور اين كلام رسوال الله كه “روزگاری بر مردم پیش آید که همه ربا خوار شوند ، اگر کسی ربا خواری نکند غبارش بدو رسد.”(http://reba.ir/hadith-page/) از غبار چيه؟ غبار غير از همين تنگيه براي الانمون؟ غير از اينه كه نميتونيم راحت حتي سفر بريم؟ به اين فكر كنيد كه غبار وام نگرفتن چطور دامن زندگي منو ميگيره؟ كجا اين كلام در زندگي من قراره صدق كنه؟! از طرف ديگه براي اينكه تو خيابون نشينيم و از سرما گرما آسيبي بهمون نرسه(كه اگر قراره براي رضاي خدا برسه بذار برسه) حداقل ميشه از صندوق‌هاي محلي و قرض الحسنه وام گرفت. نه وام بانكي با سود فلان! ميشه دوست‌هاي مومن زيادي داشت وبراشون دوست خوبي بود تاروز تنگي دستمونو بگيرن.قرض خيلي كمرنگه چون دوستيا كم شده.
    ما يه گوشه رو نگاه مي‌كنيم. همه زندگيمون رو اونوري چيديم حالا نميشه يه تيكش رو درست كنيم. زندگي پازله. همشو سرجاش بچينيم تكميل ميشه. وقتي محبت، مهربوني، دلسوزي،اعتماد به بنده خدا بخاطر خدا، كمك از زندگيمون جدا شد، وقتي من حاضر نيستم به برادرم كمك كنم خب معلومه خودم ميمونم توش! شما اگر عزيزانت مشكل مالي داشته باشن چكار ميكني براشون؟ اجازه بده يه روايت بگم كه بدوني الگوت چيه! زمان حضرت علي عليه السلام مقداد به مشكل اقتصادي برمي‌خوره. حضرت چند تا از وسايل ضروري!!! زندگيشون رو ميبرن بازار ميفروشن و به مقداد كمك ميكنن. من حاضرم قاليمو بفروشم رو موكت زندگي كنم تا حتي خواهرم مشكلش رفع بشه؟ ببين مطهره جان وضع ما داغون‌تر از چيزيه كه فكرشو مي‌كنيم. ما فكر مي‌كنيم اينكه خونمون بالاشهر نيست و ماشين نداريم و هرسال لباس نو نميخريم يعني قناعت. ولي قناعت بالاتر از اين چيزاس. بايد بي چشم داشت براي خدا همه كار كرد و زندگي رو درست پيش برد تا اگر خدا خواست مارو هم از عسر به يسر برسونه. اگر هم نخواست خب به من و شما چه؟ دوس داره من اينجوري بندگيشو بكنم.اين با يه جا نشستن و تنبلي فرق داره‌ها! درسته ميرم به محضرش و ممكنه از فشار گريه هم بكنم ولي هيچيم نميشه. مواظبمه. بايد همشو درست كرد. نه ما چون پولمون كمه بگيم آخي آره وام بده. چون نداريم مجبور به قناعت بشيم.اين تحمله نه صبر جميل! بعد تو مهمونيه با نامحرم بگو بخند كنم يا اگر كسي بامون درشتي كرد دوتا بذاريم روش جوابشو بديم يا غيبتشو بكنيم. خودمو ميگم! دستم بستس كه ميرم سمت خدا و از بعضي گناها دورم وگرنه اونجاهايي كه دستم بازه…
    دين يه پك كامله. يه مجموعس. همشو باهم بخوايم. سربلند و بانشاط باشي در كنار خانوادت با فرزنداي بيشتر:)

  59. سلام.من هم قبول دارم که ربا جنگ با خداست و وام هایی که میگیریم هیچ برکتی نداره.اما مجبور یم.من هفت ساله ازدواج کردم و یه دختر دارم.هفت سال پیش خرج عروسی ما زیر یک میلیون شد.هیچ چی نداشتیم و از زیر صفر شروع کردیم.مستاجر هستم وتا به حال سه بار اسباب کشی کردم.شوهرم در اآ مدش زیاد نیست و ولخرجی هم نمیکنیم.خونمون آنقدر ساده است که حتی مبل و صندلی هم نداریم.ولی هر سال باید به پول پیش یا اجاره خونمون اضافه کنیم.به خدا اصلا اهل طمع کردن هم نیستیم.نه ماشین داریم نه زندگی آنچنانی.مجبور یم برای اینکه صاحب خونه جوابمون نکنه وام بگیریم.خدا خودش کمکمون کنه زودتر از این وضعیت خلاص بشیم.

    1. علیکم السلام
      إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ
      به شما تبریک می‌گوییم که در مرحله اول موفق بودید؛ در این مرحله قرار است بر سختی صبر و استقامت کنید.

  60. قربون امام سجاد علیه السلام برم.ولی ایشون که مستاجر نبوده که مجبور باشه هر سال حداقل دو سه میلیون رو پول پیش خونش بذاره.اینواز کجا بیاریم؟