با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت‌الله نوری‌همدانی: دریافت دیرکرد حرام است/ ربا با عوض کردن نام تغییر نمی‌کند

آیت‌الله نوری‌همدانی: دریافت دیرکرد حرام است/ ربا با عوض کردن نام تغییر نمی‌کند

یکی از مراجع تقلید گفت: دریافت دیرکرد پول بر اساس زمان حرام است، در دستورات اسلام و قرآن نیز به این موضوع تاکید شده است.

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در دیدار با حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، سیدمحمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس و حجت‌الاسلام محمد رجایی نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید ابتدا نظریه‌ای را اتخاذ کنیم و سپس پیگیری شود اسلام چه مطلبی را در این خصوص بیان می‌کند، اظهار کرد: ابتدا باید نظریه‌های اسلام را در نظر گرفته، بر اساس آن تحلیل و سپس در توجیه و عملی کردن آن فکر شود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدا باید سراغ اسلام برویم، زیرا انقلاب ما اسلامی است،‌ بنابراین باید به اسلام مراجعه شود و در بانک‌ها از اروپا قوانین گرفته نشود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه فرهنگ بانک‌های اروپایی در ذهن و مغز مردم است، گفت: باید سعی کنیم با فرهنگ‌سازی بطلان آن را برای مردم توضیح دهیم.

وی خاطرنشان کرد: فئودال‌ها در اروپا بانک‌ها را تشکیل دادند، دولت‌ها نیز قانونی وضع می‌کنند که به نفع آنها باشد، به این وسیله پولدارها، غنی‌تر و نیازمندان فقیرتر می‌شوند.

آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: در دوران امام خمینی(ره) این موضوع مطرح شد، زمانی که فردی پولی را قرض می‌دهد،‌ اگر در ضمن عقد شرط کند، در تاریخ معین شده نیاورد، جریمه دهد، این شرط ضمن عقد الزام‌آور است ولی ربا نیست.

وی با بیان اینکه از این امر سوء استفاده کردند و برای پول نرخی بر اساس زمان قرار دادند، گفت: هر پولی در برابر قرض گرفته و بر اساس زمان نرخ معین شود، ربا و حرام است، دیرکرد تاخیر نیز بر همین اساس است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اسلام همواره مسلمانان را از علاقه‌مندی به کفر و ربا بازداشته است یعنی از جنبه سیاسی و اقتصادی به این مسئله توجه داشته است.

وی عنوان کرد: اسلام پول را در برابر کار قبول دارد، باید کاری کنیم که ربا به هیچ شکلی وجود نداشته باشد، مردم باید در این زمینه آگاه شوند، دیرکرد حرام است، باید با مراجعه به دستورات اسلام شرط ضمن عقد تعیین شود، در صورتی که فرد در تاریخ معین پول را تحویل نداد، جریمه باید بپردازد ولی دریافت پول بر اساس زمان مخرب بوده و باید ترک شود.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه اقتصاد اسلام مهم و معین است، گفت: باید پول‌ها در مسیر صنعت، تجارت، زراعت و اقتصاد به کار گرفته شود، به این وسیله کار ایجاد شده و مشکلات برطرف می‌شود، در این خصوص باید با بانک‌ها صحبت شود.

وی خاطرنشان کرد: از نظر اسلام و قرآن ربا حرام است، وظیفه ما بوده که با ربا مبارزه کنیم، ربا، رباست با عوض کردن نام آن، تغییر نمی‌کند، ما معتقدیم تاخیر و دریافت پول به عنوان دیرکرد حرام است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم است، باید به مردم گفته شود، تا این مشکل برطرف شود، باید در نظر داشت ربا دارای مفاسد است.

وی یادآور شد: فکر نمی‌کنم در کشورهای دیگر بانکی بدون ربا وجود داشته باشد، اسلام دین کاملی است، در این زمینه لازم است تشویق و ترغیب شود تا پول‌ها در مسیر صحیح مصرف شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس