با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
بانکداری ما نه تنها اسلامی نیست حتی محاسن بانکداری غربی را ندارد

بانکداری ما نه تنها اسلامی نیست حتی محاسن بانکداری غربی را ندارد

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت یکی از عوامل تورم، بانکداری ناسالم است و اگر بانکداری سالم شود تورم به میزان بسیاری کاهش می یابد.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: اگر ظاهر و باطن افراد تفاوت کند، این فرد منافق است، فرد باید به همان اندازه ظاهر و باطن را حفظ کند تا جاذبه اسلام آشکار شود.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که ملبس به لباس انبیا هستند، نباید عملی خلاف آن انجام دهند، هنگامی که جمع زیادی از طلاب معمم می‌شوند، افتخار و مسئولیت سنگینی بر دوش آنها گذاشته می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه طلاب شاگرد امام صادق(ع) و امام باقر(ع) هستند، گفت: با پوشیدن این لباس باید طرز رفتار با گذشته تفاوت کند، آزادی‌های دروغین و شیطانی وجود ندارد، اگر فردی لباس روحانیت بپوشد و کاری خلاف کند، اصل دین و مذهب زیر سئوال می‌رود.

وی با بیان اینکه مداحان اهل بیت(ع) با دیگران تفاوت دارند، گفت: این موارد مسئولیت‌آفرین است زمانی که انسان لباس‌های مداحان و خدمه آستانه‌ها را می‌پوشد، باید مراقب رفتار خود باشد، در این زمینه پاسخگوی ضربه‌هایی که به اسلام می‌خورد، در روز قیامت نمی‌توانیم ‌باشیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: با برخی رفتارها نظام زیر سئوال می‌رود، این رفتارها به اصل نظام ضربه می‌زند، کسانی که به عنوان شیعه امام علی(ع) گام در جای گام ایشان می‌گذارند، باید کاری کنند که آبروی اهل بیت(ع) حفظ شود.

وی با اشاره به مسئله بانکداری اسلامی گفت: بانکداری به صورت کنونی از غرب آمده، اسم آن را بانکداری اسلامی گذاشتیم، ولی این شیوه متاسفانه نه محاسن بانکداری‌های غربی و نه محاسن اسلامی را دارد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در غرب سودهای چهار تا 6 درصد می‌گیرند، ولی در بانکداری اسلامی تا 35 درصد سود با عقود شرعیه می‌گیرند، مشکلات بانکداری امروز یک یا دو مورد و تنها مشکل جریمه دیرکرد نیست.

وی عنوان کرد: این بشارت را می‌دهیم که گروهی از نمایندگان مجلس و جمعی از حقوقدانان طرح بانکداری اسلامی جامعی را طی دو سال زحمت و تلاش، تهیه کردند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ابراز کرد: امیدواریم این طرح در عمر باقیمانده مجلس به جایی برسد، اگر برای مجلس آینده بماند ممکن است مشکلاتی ایجاد ‌شود، نظام اقتصادی هیچ کشوری بدون حل مشکلات بانکداری سامان پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مطالبات بانک‌ها از سرمایه‌داران قوی است، گفت: تسهیلات در اختیار افراد گردن کلفت‌ قرار می‌گیرد و کارخانجات متوسط و کوچک به جایی نمی‌رسند، نباید اینگونه باشد، بلکه نظام بانکداری باید در اختیار توده مردم باشد و نظام بانکداری سالم تولید کار می‌کند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: کارخانه‌ها باید از بانک‌ها کمک بگیرند، درآمد بانک‌ها حساب جاری است، پول مردم را به مردم می‌دهند و سود برمی‌دارند، به این دلیل بانک‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کنند.

 وی با بیان اینکه طرح ارائه شده خوب است و بسیاری از مشکلات را حل می‌کند، گفت: اگر این طرح احتیاج به اصلاحات دارد، اصلاح کنند، درست نیست بانکداری اسلامی پس از 38 سال هنوز اصلاح نشده باشد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: سود کمتر حلال و پاک‌تر بهتر از سود بیشتر آلوده به محرمات است، امیدواریم خداوند توفیق دهد در مسیر کمک به توده‌های مردم باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تورم بانکداری ناسالم است، گفت: اگر بانکداری سالم شود، تورم به مقدار زیادی افت پیدا می‌کند، امیدوارم صاحبان بانک‌ها و مجلسیان همکاری کنند تا این مشکل برطرف شود.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/