با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
رجایی‌باغسیایی: مصوبات جایگاه شورای فقهی باید لازم‌الاجرا شود تا بتواند جلوی ربا را بگیرد/بانک مرکزی باید مستقل از دولت باشد نه مستقل از شریعت

رجایی‌باغسیایی: مصوبات جایگاه شورای فقهی باید لازم‌الاجرا شود تا بتواند جلوی ربا را بگیرد/بانک مرکزی باید مستقل از دولت باشد نه مستقل از شریعت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: بانک مرکزی باید مستقل از دولت باشد نه اینکه از دین و شرع مستقل باشد، در ضمن شورای فقهی یکی از ارکان بانک مرکزی است و رئیس‌کل بانک مرکزی هم یکی اعضای آن است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی‌باغسیایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، با اشاره به تصویب طرح جدید بانکداری بدون ربا ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی در صحن علنی مجلس اظهار کرد: کاری که ما در ابتدا در این‌باره انجام داده بودیم در رابطه با بانکداری بدون ربا بود اما آنچه اکنون آماده شده است و روز گذشته در صحن علنی مجلس تصویب شد قانون پولی و بانکی کشور که در سال ۵۱ مصوب شده و تا امروز در حال اجرا است را هم در بر می‌گیرد بنابراین طرح جدید با طرحی که چند ماه قبل منتشر شد تفاوت‌های زیادی دارد.

تغییر وضعیت قرض‌الحسنه در طرح جدید بانکداری بدون ربا

وی ادامه داد: چون می‌خواستیم طرح جدید بانکداری بدون ربا، با لایحه دولت هماهنگ شود از لایحه دولت هم استفاده کردیم و در نتیجه کار جدید آماده شده است که طرح اولیه ما فصل پنجم آن را تشکیل می‌دهد و امیدواریم با مجوزی که مجلس محترم در اختیار ما قرار داده است بتوانیم کمیسیون اقتصادی را راضی کنیم که در طول این چند روزه با  فعالیت مضاعف، این قانون را به تصویب برسانیم.

رجایی‌باغسیایی در ادامه به بیان برخی تفاوت‌های این طرح با قانون عملیات بانکی بدون ربا پرداخت و گفت: در این طرح مسائل شرعی به میزان بیشتری در نظر گرفته شده است. جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی، قانونی شده و مصوبات آن لازم‌الاجرا است. همچنین در قرض‌الحسنه تغییر وضعیت ایجاد شده است که بانک نتوانند در هرکجا که مایل باشند آن را هزینه کنند. در مورد قانون پولی و بانکی هم حساسیتی نیست؛ چراکه مسائل بانک مرکزی و ساختار بانکی و موضوعاتی از این قبیل را مطرح می‌کند.  

دلایل مخالفت بانک مرکزی با قانونی شدن شورای فقهی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: یکی دیگر از نقاط مثبت طرح جدید در این است که تدابیری اندیشیده شده است تا صنایع بزرگ نتوانند همه تسهیلات بانکی را قبضه کنند و صنایع کوچک و متوسط با مشکل مواجه شوند. در واقع مسائل مهم و اساسی مربوط به بانکداری کشور، در طرح اولیه وجود داشته است و این اضافات آن را تکمیل می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل مخالفت بانک مرکزی با قانونی شدن جایگاه شورای فقهی اظهار کرد: بانک مرکزی معتقد است که شورای فقهی همانند شرایط کنونی مشورتی باشد اما اعضای شورای فقهی به این نتیجه رسیدند که این وضعیت تأثیر عملی ندارد و بانک مرکزی هرگونه مایل است به پیشنهادات آنان عمل می‌کند؛ بنابراین جایگاه شورای فقهی باید قانونی شده و مصوبات آن لازم‌الاجرا شود تا بتواند جلوی ربا را بگیرد.

بانک مرکزی باید مستقل از دولت باشد نه مستقل از شریعت

رجایی باغسیایی در پاسخ به این پرسش که آیا این الزام‌آور شدن مصوبات می‌تواند جلوی عملیات ربوی را بگیرد و و آیا تأثیری بر استقلال بانک مرکزی ندارد؟ گفت: این امر منافاتی با استقلال بانک مرکزی ندارد. بانک مرکزی باید مستقل از دولت باشد نه اینکه از دین و شرع مستقل باشد. در ضمن شورای فقهی یکی از ارکان بانک مرکزی است و رئیس‌کل بانک مرکزی هم یکی اعضای آن است؛ بنابراین خدشه‌ای به استقلال آن وارد نمی‌کند و موجب تقویت جایگاه بانک مرکزی هم می‌شود.

عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در پایان تأکید کرد: اکنون مسئولان بانک مرکزی نگران هستند که مبادا قانونی شدن جایگاه شورای فقهی خدشه‌ای به استقلال بانک مرکزی وارد کند اما مطمئنا وقتی چنین نهادی در درون بانک مرکزی شکل بگیرد به این نتیجه خواهند رسید که کار ما راحت‌تر شده است.

منبع: ایکنا

انتها پیام/