با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
تا وقتی بانک‌ها «ربا» می‌گیرند، نماز باران تاثیری ندارد

تا وقتی بانک‌ها «ربا» می‌گیرند، نماز باران تاثیری ندارد

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال نهضت ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛ به نقل از پایگاه  598؛ کانال تلگرامی وابسته به دفتر مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی امروز نقلی را که پیش از این رسانه‌ای نشده بود را منتشر کرد؛ متن این بیانات آیت‌الله حائری شیرازی به شرح ذیل است.

«إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.» (خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ رعد، آیۀ 11)

تا زمانی که انسان علت و سببِ سلب نعمت‌ها را تغییر ندهد، محال است آن نعمت را خداوند به او برگرداند.

وقتی فکر می‌کنم در رابطه با «بانک‌ها»، «خشکسالی» و «تبدیل باران به مصیبت» درمی‌یابم که اینها، نتیجه رفتار ما با حکم رباست. ما بانکداری «بدون قرض» را بانکداری «بدون ربا» نامیدیم و این نوع بانکداری را، به خدا نسبت دادیم.

امام راحل به مسئولان بانک‌ها فرموده بودند: «کاری کنید پول کار نکند، در اسلام پول کار نمی‌کند.» امام راحل، «کار کردن پول» را به «خدا» نسبت نداد بلکه به «ناچاری و بیچارگی» مربوط کرد.

شورای نگهبان نیز نه بدلیل «احکام اولیه» بلکه بدلیل ضرورت و اضطرار و «احکام ثانویه» قانون بانکداری را تأیید کرد.

وقتی دانشمندان و مردم باور کنند و بپذیرند، که بانکداری فعلی، بانکداری حلال است و خداوند این بانکداری را امضا کرده و این مسئله، از باب ضرورت و اضطرار نیست، معنایش اینست که ما با خدا «بدرفتاری» کرده‌ایم و مصداق این آیه‌ایم: «وَمَنْ یَکْسِبْ خَطِیئَهً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا.»(کسی که خطا یا گناهی مرتکب شود، سپس بیگناهی را متهم سازد، بار بهتان و گناهِ آشکاری بر دوش گرفته است. سورۀ نساء، آیۀ 112)

خداوند مبرا است از اینکه «کار کردن پول» را امضا کرده باشد. گناه «بهتان زدن» به خداوند، بالاتر از اصل گناه [ربا] نباشد، کمتر نیست. در حال حاضر به ادعای بانک‌های کشور، تورم یک رقمی و حداکثر 9 درصد است. چرا سود تسهیلات بانکی هجده درصد است؟ خواهند گفت که این 9 درصد اضافی، کارمزد است. اگر یک بازاری 9 درصد روی قرضی که به کسی می‌دهد سود بگیرد و بگوید کارمزد است، شما می‌گویید حکم خداست و حلال است؟ یا می‌گویید رباست؟ اگر این کار حلال است پس ربایی که حرام است چیست؟ پس آن یک درهم ربا دادن یا ربا گرفتن که آن گناه کذایی و بزرگ را دارد کدام است؟ (پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یک درهم ربا نزد خداوند عزّوجلّ بدتر از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خداست است. من لا یحضره الفقیه: جلد 4 صفحه 367)

جمهوری اسلامی و علماء عظیم الشان، محبوبان خداوند هستند ولی «إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ یُبْغِضُ عَمَلَهُ.»(همانا خداوند بنده‌ای را دوست اما کردار او را دشمن می‌دارد. خطبۀ 153 نهج البلاغه.)

خداوند دشمن می‌دارد کار کسی را که گرفتن کارمزد اینچنینی برای قرض را، حلال می‌کند. اگرچه حلال کننده از دوستان خدا باشد. خداوند نعمت خود را حبس می‌کند تا دوستان او آنچه مورد غضب اوست ترک کنند و محال است بدون ترک آن عمل ناشایست توسط دوستان، خداوند نعمت را آزاد کند. این قرآن کریم و این شما: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا.»(به آنها گفتم: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است. تا بارانهای پربرکت آسمان را پی در پی بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد! سورۀ نوح، آیۀ 10-12)

آیا همه خشکسالی‌ها طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی است؟ آیا این اتفاقات مربوط به تغییرات آب و هوایی جهانی است؟

آیا امکان ندارد دوستان خدا، مرتکب امری شوند که بارندگی بموقع و پر منفعت، کم شود و ضررهای بارندگی افزایش یابد؟ آیا امکان ندارد دوستان خدا امری که برای خداوند عظیم است جدی نگیرند و خدا بر آنها نپسندد که در غفلت بمانند و برای رفع غفلت ایشان، نعمت باران را حبس کند و یا با خسارت همراه نماید؟

اگر چنین احتمالی ولو به احتمال ضعیف ممکن باشد، بدلیل عظمت محتمل باید جدی گرفته شود و به قول بعضی بزرگان متاسفانه جدی گرفته نشده است.

اگر حبس نعمت و نازل نشدن نعمت و یا همراه شدن نعمت با مصیبت، بدلیل سهل انگاری در مسئلۀ عظیمی که عظیم‌تر از آن قابل تصور نیست باشد، تا هر زمان آن سهل انگاری تغییر نکند، حبس نعمت نیز تغییر نخواهد کرد.

نماز باران هم در چنین مواردی مؤثر نیست چون نماز باران، تغییر نیست. «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.»(خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ رعد، آیۀ 11)

والسلام
محی الدین حائری شیرازی
۲۹ آبان، ۱۳۹۵

منبع: پایگاه 598

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. چی بگم والا …

    اینکه خدا سرنوشت هیچ قومی رو تغییر نمیده دقیقا درسته ! …

    ولی اینکه سرنوشت همون بنده ای که دوسش داره ولی اعمالش رو دشمن میدونه نخواد عوض کنه … این دیگه به نظرم خلط کردن تقدیر و تدبیر خداست !!!

    چون نه جمهوری اسلامی که یک نظام هست یه فرد یا شخص هست (!) و نه معیارهای حکمی سرنوشت یک فرد با سرنوشت یک ملت و قوم یکسان هست که بگیم خدا جمهوری اسلامی رو به خاطر اسمش دوس داره ولی به خاطر اعمالش دشمن خودش میدونه !!!…

    در ثانی درسته خدا سرنوشت هیچ قومی رو عوض نمی کنه ولی سرنوشت های اشخاص زیادی رو خدا عوض گرده و خواهد کرد !!!

    مثل سرنوشت ابراهیم خلیل الله که آتش گلستان شد!..

    پس بازم میگم : گمون نکنم عدالت خدا معناش برا اسم جمهوری اسلامی بشه دوست داشتن و برا عملش بشه دشمن انگاری …! اونی که حضرت میفرماین به نظر من چیز دیگه ای و نگاه دیگه ای هست که … بگذریم … چون بازم شاید بنده دقیقا نمیدونم!!!

    خدا رحمت کنه همه رفتگان رو و مارو هم ببخشه و بیامرزه …!

    ولی حاج آقا کاش من زودتر با نگاه شما و کتاب های شما آشنا میشدم که قسمت نشد توی روزهایی که بودین ازتون مستقیم سوالاتی بپرسم !!!…

    چون مشکل من از سیستم بانکی این نیست که چرا 9 درصد سودهست و برا تسهیلات 18 درصد پس در نتیجه 9 درصد اضافه داریم که اسمشو بذاریم ربا (!) …

    مشکل من اعداد و ارقام نیست … که به قوله اونقدر توی این بازی اعداد و ارقام گول خوردم که دیگه استاد این مباحثم … مشکل بنده (( خلق پول )) هستش و اینکه چرا باید جای معنای کارمزد با ربا عوض بشه ؟؟؟

    فارغ از تعبیر و معنای کارمزد بانکی همین کلمه کارمزد که نه تنها مشکل خدانیست بلکه حلال همیشگی خدامزدی هست که بابت کاری که انجام شده پرداخت میشه …
    ضمن اینکه گمون هم نکنم امام خمینی کارکردن پول رو به بیچارگی و ناچارگی مربوط کرده باشه!!!
    ولی ممنون چون سوال خوبی بود که حتما برم و دقیقا بفهمم نگاه امام چی بوده ؟

    درپایان هم فقط بنده به عنوان یه شاگرد که از همه سعی کردم یاد بگیرم همینو میدونم که جنگ و دعوا و توسروکله هم زدن سر اینکه شورای نگهبان چیکار کرد یا نکرد یا اینکه بانک اگه اینکارو میکرد یا نمی کرد یا نمیدونم اگه به جای 18 درصد 9 درصد بود و …. همش کشکه کشک (!)

    واقعیتش آب و هوای دنیا رو نمیدونم چه ربطی به ربا یا کارمزد یا 9 و 18 داره …
    ولی قطعا میدونم اگه سنگ از آسمون بباره بازم نظام معیشتی ما ایرانی ها برای برائت از اقتصاد اکانومی و بانک داری پول مبنا و نظام سرمایه داری دنیا فقط یه راه داره ولاغیر …!!!

    اونم اینکه پول(!) و این ابزار مهم عدالت اجتماعی… چه از دست خصوصی ها و چه از دست دولتی ها ….چه از دست حوزوی ها و چه از دست دانشگاهی ها… و خلاصه از دست همه گرفته بشه و دست هیچ نهاد و مرجع و سازمانی و شخصی نباشه … !!!

    حالا اگه خصوصی و دولتی نباشه پس چی باشه ؟
    منم مثه شما فکر میکنم و اتفاقا اینجا تفاهم داریم … چون به قول شاعر :
    دیو چو بیرون رود فرشته درآید ..!