با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

استفتاء از آیت الله سیستانی در مورد ربا

سؤال :
در مورد پس انداز در بانك به خاطر جبران ارزش پول در مقابل اخذ سود نظر آيةالله سيستانى چيست ؟ وآيا اگر صرف اخذ سود، پولى را در بانك گذاشتيم اخذ سود آن جايز است يا خير ؟
جواب :
چنانچه طبق معامله شرعيه مثل مضاربه با رعايت شرائط آن باشد گرفتن سود جايز است و در غير اين صورت شرط سود نكنيد و هر چه به شما دادند نصف آن را به فقير متدين صدقه داده ونصف ديگر را تملك كنيد
سؤال :
درصورت پرداخت وام قرض الحسنه به صورتى كه مقدارى از سپرده شخص تا اتمام اقساط نزد صندوق جهت استفاده ديگر اعضا باقى بماند از نظر شرعى چه حكمى دارد همچنين كارمزدى كه بابت اين امر در يافت مى گردد؟ از نظر شرعى چه حكمى دارد؟
جواب :
سپردن به شرط قرض گرفتن و قرض دادن به شرط سپردن و همچنين گرفتن كارمزد ربا و حرام است
سؤال :
خواهشمند است در رابطه با سود سپرده بانكها (كوتاه مدت – بلند مدت ) اعلام نظر بفرمائيد؟
جواب :
اگر بر اساس عقود شرعى باشد حلال است.
سؤال :
اينكه مى گويند از بانك كافر مى شود ربا گرفت پس مراد از بانك كافر چه بانكى است اگر چنانچه مراد از آن بانكى باشد كه تمام مشتركين آن كافر باشند كه در هيچ جا چنين چيزى وجود ندارد .
جواب :
يعنى مالك و سهامداران بانك غير مسلمان باشند.
سؤال :
شخصى را مى شناسم كه از مردم پول بصورت ربا دريافت مى كرده و سود انرا به طرف حسابهايش پرداخت مينموده است . متاسفانه اين شخص كه مرد مسلمانى هم هست به واسطه اين كار مبلغ سنگينى ورشكست شده است و بقول خودش زندگيم به خاك سياه نشسته است . پس از توبه و گذشت مدت زمانى به دوستان و خيرين رو آورد و از آنها بصورت قرض الحسنه دريافت مى كند تا با اين پولها مبلغى از بدهيهايش را پرداخت كند ( به هر ربا خوارى حدودا يك سوم پرداخت مى كند ) . سوال من اينست كه با توجه به رقم بالاى بدهى اين فرد و رقم پايين قرض الحسنه اى كه دريافت مى كند حكم اين كار و برخورد اين آقا با رباخواران چگونه است ؟
جواب :
با فرض اضطرار گناهى بر او نيست .
سؤال :
چون گرفتار نزول مي باشم و طبق نص قرآن كريم اعلام جنگ با خدا نموده ام آيا نماز و روزه اينجانب صحيح مي باشد و اگر صحيح است قول خداوند نسبت به اعلام جنگ چه مفهومى دارد.
جواب :
اگر نماز و روزه واجد شرائط معتبر باشد صحيح است و منافاتى با اعلام جنگ از سوى خدا ندارد و نتيجه اين است كه اگر توبه كنيد قضاى اين اعمال لازم نيست و البته همين جنگ با كسى است كه نزول بخورد نه آنكه مي دهد.
سؤال :
كارمند بانكى يا مؤسسه اى، بخشى از كار روزانه اش مربوط به امور قرض ربوى يا فعل حرام ديگر است. اصل عمل و اخذ اجرت در برابر آن چه حكمى دارد؟
جواب :
كار مربوط به معاملات ربوى حرام و اجرت در مقابل آن نيز حرام است و مالك نمى شود.
سؤال :
كارمند بانكى يا مؤسسه اى، بخشى از كار روزانه اش مربوط به امور قرض ربوى يا فعل حرام ديگر است. اصل عمل و اخذ اجرت در برابر آن چه حكمى دارد؟
جواب :
كار مربوط به معاملات ربوى حرام و اجرت در مقابل آن نيز حرام است و مالك نمي شود.
سؤال :
حكم ربا خوارى و ربا گير چيست ؟
جواب :
ربا خوارى به چه صورت باشد گناه كبيره و مستوجب عقاب دنيوى و اخروى است .
سؤال :
آيا معاوضه ۱٠ کيلو برنج درجه ۳ با قيمت ۱٠٠ تومان با ۱کيلو برنج درجه يک با قيمت ۱٠٠٠ تومان حکم ربا دارد ؟
جواب :
ربا است .
سؤال :
آيا بيمه نمودن ماشين به صورت اقساطي در ازاي دادن پول بيشتر امري ربوي محسوب ميشود؟
جواب :
ربا نيست و اشکال ندارد.
سؤال :
اگر شخصي بخواهد وسيله اي را به صورت اقساط بخرد آيا سودي که فروشنده در هر ماه از خريدار مي گيرد حالت نزول دارد يا خير؟
جواب :
اگراقساط آن گرانتر فروخته شود حالت نزول ندارد وحلال است.
سؤال :
اينجانب مبلغى پول به عنوان قرض الحسنه به شخصى داده ام و مقرر شده او با اين پول كار كرده و ۳٠ درصد از سود حاصله را به من بدهد. به علت سختى حساب براى ايشان مقرر شد ايشان على الحساب ماهانه ۳٠ هزار تومان به من بدهند و سر سال دو طرف در ما بقى سود مصالحه و صرف نظر كنند آيا اين عمل ربا نيست؟
جواب :
ربا است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. اسلام وعلیکم و رحمت الله و برکاتو
    بنده از افغانستان استم و ما در بین قومی خود یک اتحادیه تاسیس نموده ایم و در این اتحادیه ما دو نوع قرضه ایجاد کردیم . در این قرضه ها ما به 1% سود قرضه میدهیم و قرضه را صرف برای اعضای این اتحاده میدهمی آیا این سود برای ما حلال است یا حرام

    1. سلام علیکم
      همین که دسته جمعی در جهت زدودن ربا متحد شده اید کار پسندیده ای است / اما درباره سوالتون اینکه بهتر از از سایت رسمی آیت الله سیستانی بپرسید
      باتشکر

  2. سلام خدمت شما
    بنده در یکی از بانک های جمهوری اسلامی ایران مبلغی را گذاشته ام
    سبک این بانک ها شبیه این سوال است
    (اینجانب مبلغى پول به عنوان قرض الحسنه به شخصى داده ام و مقرر شده او با این پول کار کرده و ۳٠ درصد از سود حاصله را به من بدهد. به علت سختى حساب براى ایشان مقرر شد ایشان على الحساب ماهانه ۳٠ هزار تومان به من بدهند و سر سال دو طرف در ما بقى سود مصالحه و صرف نظر کنند آیا این عمل ربا نیست؟
    جواب :
    ربا است.)
    یعنی هر سال 21% سود على الحساب و پرداخت ان ماهانه است
    ولی به صورت قانونی فعالیت میکند
    به طور کلی 99% بانک ها این سبکی هستند
    لطف کنید توضیح کافی را در این مورد بدهید

    1. علیکم السلام
      در مورد حکم شرعی آن حکم همان است که مرجع تقلید می‌گوید، اما در مورد سازوکار کلان و ایراد وارد بر اساتید دانشگاه و حوزه به نظر می‌رسد که مسئولیت سنگینی در قیامت به دلیل اهمال در تبیین صحیح این مقوله برای ارائه به مراجع بر گردنشان باشد. اگر تمایل به رعایت تقوی بیشتری داشته باشید ما به شما پیشنهاد می دهیم تا بجای سرمایه گذاری در این صندوق ها به صندوق های قرض الحسنه محلی بروید که امروزه با این حجم زیاد تورم هنوز هم با سود و کارمزد “صفر واقعی” کار می کنند.

  3. اگر ماشینی رااز کسی قرض بگیریم ودر عوض پول ی را به صورت امانت نزد او بگذاریم و بعد اصل پول بدون هیچ اضافی بگیریم ربا است؟