با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

پایان امپراطوری دلار

ایالات متحده آمریکا یک نظام امپریالیستی و جهان‌خوار محسوب می‌شود که با ایجاد هژمونی‌ در عرصه‌های مختلف نظامی، سیاسی، علمی و اقتصادی به ویژه با ایجاد یک ساختار نظام‌مند پول جهانی به دنبال برتری و سلطه‌جویی در سطح جهان است. ایالات متحده با القای سلطه استکباری خود در اذهان جهانیان، خود را یک تمدن برتر و قدرت فنا ناپذیر و لایزال معرفی می‌کند و نیز از هیچ‌گونه استعمارگری، جنگ‌طلبی و خون‌ریزی برای اثبات این امر دریغ نمی‌کند. مهم‌ترین پدیده‌ای که برای شناخت این نظام امپریالیستی باید در نظر داشت، نظام واحد جهانی پول یعنی دلار است. شکل‌گیری این سیستم پول جهانی با پشتوانه دلار آن هم به صورت کاملا اتفاقی در جنگ جهانی دوم سبب شد تا زمینه اصلی برای ابر قدرت شدن آمریکا در جهان پدید ‌آید و تنها تحقق این امر باعث شد که آمریکا بتواند در سایر عرصه‌ها نیز به امپراطوریِ خود دست پیدا کند.


528692_6p782eIIاکنون این هیمنه تمدن غرب با رهبری ایالات متحده در حال فروپاشی است، آمریکا در حال حاضر با بیش از ۱۷٫۵ تریلیون دلار بدهی از ۵۳ تریلیون دلار بدهی جهانی، یک تمدن پوشالی و یک نظام ورشکسته است. آمریکا با خلق پول بدون پشتوانه و دامن زدن به ربای سازمان یافته جهانی و صادرکردن آن به کشورهای دیگر و مبنا شدن دلار به عنوان پشتوانه پول سایر کشورها عملا نظام مالی جهانی را با یک بحران عظیم و یک فاجعه‌ی جهانی روبرو کرده است به طوری که با بررسی بحران‌های اقتصادی گذشته از سال ۱۹۳۰ تا به این سو می‌توان دریافت که سیستم مالی و پولی جهان با محوریت دلار آمریکا همواره مشکل‌زا و بحران آفرین بوده است.

SS Screen Capture #050لحظه شمار بدهی ایالات متحده آمریکا

SS Screen Capture #049لحظه شمار بدهی جهانی کشورها

کشورهای مختلف جهان متوجه این بحران و فروپاشی دلار آمریکا شده‌اند و سعی دارند با کنار گذاشتن دلار به عنوان مبنای پول خود و ایجاد پیمان‌های دوجانبه پولی بین خودشان برای مبادله با یکدیگر از خطر ورشکستی و فروپاشی در امان بمانند. یکی از همین اقدام‌ها قردادهای دوجانه بین پنج کشور برزیل، روسیه، هند و چین و آفریقای جنوبی است که تحت عنوان اتحادیه بریکس BRICS شناخته می‌شوند. در زمانی که تمامی کشورها به دنبال جایگزینی سیستم دلار هستند در کمال ناباوری مسئولین دولت جمهوری اسلامی همچنان به این سیستم معتقد هستند و مبادلات خود را بر پایه‌ی دلار انجام می‌دهند.

brics

در طول ۳۵ سالی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد ایالات متحده همواره جمهوری اسلامی ایران را خطر جدی برای نظام استکباری خود می‌دیده است. آمریکا در طول این سال‌ها جنگ‌های مختلفی از قبیل جنگ نظامی (سخت) و جنگ عقیدتی (نرم) به ایران تحمیل کرده است اما امروز به گفته مقام معظم رهبری با یک جنگ تمام عیار اقتصادی (نیمه سخت) روبرو هستیم؛ از تحریم‌های اقتصادی گرفته تا بلوکه کردن پول‌های ایران در خارج از کشور و مواردی از این دست که بر همگان آشکار است. اما در سوی دیگر آمریکا همیشه توسط عناصر خود فروخته و جاسوس در کشورهای مختلف توانسته ضربه جبران ناپذیری به کشور هدف خود بزند که جمهوری اسلامی نیز از قاعده مستثنی نیست.

معاون نیکلای چائوشسکو (رئیس جمهور رومانی) جاسوس CIA بود. او بعد از دست‌گیری توسط نیروهای امنیتی رومانی اعتراف کرد که آمریکایی‌ها از او به عنوان جاسوس دو کار خواسته بودند یک آنکه اولویت‌های کشور را به هم بزند و تغییر بدهد به طوری که اگر مثلا کشوری اولویت اولش اقتصاد مقاومتی و در ضمن آن عدم خروج دلار است او این مسئله را به اولویت آخر یعنی خرید کالاهای لوکس و بی ارزش و در پی آن خروج ارز از کشور تغییر بدهد. و دوم آنکه از خواسته بودند که هرکسی را در حکومت در جای غیر تخصصی خودش بگذارد مثلا اگر فلان شخص تخصص امنیتی دارد او را در پست مربوط به اقتصاد به کار بگیرد.

نیکلای چائوشسکو (رئیس جمهور رومانی)

با این تفاسیر باید احساس خطر کرد که چرا در جمهوری اسلامی عده‌ای به دنبال تغییر اولویت‌های نظام در جایگزینی سیستم دلار هستند. ایران اولین کشوری بود مبادلات خود را با کشورهایی مثل چین و هند با ریال و پول همان کشورها انجام می‌داد ولی اکنون مبادلات ارزی ایران به دلار از زمان قبل نیز بیشتر شده است به طوریکه حتی ایران در بین کشورهای پیمان دوجانبه BRICS قرار ندارد.

میلیتون فریدمن از قول لنین اعلام می‌کند که اگر می‌خواهید کشوری را زمین بزنید از راه پولش او را به زمین بزنید. استراتژی ایالات متحده برای فروپاشی انقلاب اسلامی این است که او را از راه پولش زمین بزنند. اما غفلت مردم و مسئولین از این مهم یک اشتباه استراتژیک محسوب می‌شود. در اصول و مبانی جنگ نامتقارن بازی‌کردن در زمین خودی آن هم به قواعد دشمن یه اشتباه فوق استراتژیک است که امروز جمهوری اسلامی مرتکب آن شده است. استفاده از دلار بدون پشتوانه به عنوان پشتوانه ریال و استفاده از مدل‌های اقتصادی غرب و نیز وجود نهادهایی همچون بانک‌ و بورس و خصوصی‌سازی آنها از قواعد دشمن به حساب می‌آید که پیاده سازی چنین الگوهایی در کشور علت مشکلات معیشتی و عدم توان در مقاومت اقتصادی است.

11406949198282232320دانشمندان و استادان اقتصاد غرب همچون پروفسور اشکرافت، جوزف استیگلیتز (برنده دو جایزه نوبل اقتصاد)، دیوید کورتن و مایک ملونی و سایر اندیشمندان‌شان به این مسئله مهم پی برده‌اند که دیگر این نظام اقتصادی و این سیستم پولی جواب‌گوی مشکلات معیشتی مردم نیست و نیز به فکر جایگزینی این سیستم واحد پول جهانی با پشتوانه دلار آمریکا افتاده‌اند. در حال حاضر بیش از ۱۳۰ مستند علمی و نیز بیش از ده‌ها کتاب و چندین فیلم و سریال در این زمینه ساخته و نوشته شده است که در این یادداشت مجالِ ذکر تمامی آنها نیست.

یکی از شاخص‌ترین مستندهایی که درباره کارکرد بانک‌ها و سیستم مالی جهان ساخته شده است مستند رازهای پنهان پول Hidden Secrets of MONEY ساخته آقای مایک ملونی Mike Maloney می‌باشد که فعلا چهار قسمت از آن توسط تیم ترجمه اندیشکده یقین زیرنویس شده است. مستند رازهای پنهان پول به دنبال نشان دادن چگونگی کارکرد سیستم پولی و نیز نحوه خلق پول و عملکرد بانک‌های مرکزی است و اینکه مردم را از شیوه کلاهبردای و فریب بانک مرکزی آمریکا با محوریت خلق پول بدون پشتوانه آگاه کند.

204287_10150230661035625_2498795_oمایک ملونی مستند خود را با این جمله شروع می‌کند:“ما در حال ورود به بزرگترین بحران مالی هستیم که جهان تا به امروز به خودش دیده است. جابجایی ثروت در این دهه بزرگترین جابجایی در کل تاریخ خواهد بود.” او در ادامه چنین بیان می‌کند که: “کاری که شما باید انجام بدهید این است که آگاهی خود را بالا ببرید، آگاهی در زمینه تاریخچه پول و آگاهی از امور مالی و اینکه اقتصاد جهانی چگونه کار می‌کند و آگاهی از اینکه بانک‌ها و بازارهای بورس چگونه شما را فریب می‌دهند و چطور از شما کلاهبرداری می‌کنند.”

قسمت اول این مستند درباره تفاوت کارنسی Currency از مانی money است. کارنسی به پول رایج گفته می‌شود که ارزش آن متغیر و در حال نوسان است مانند دلار و سایر پول‌های رایج کشورها که هیچ پشتوانه‌ای ندارند. در عین حال مانی ، پولی با ارزش ثابت و غیر نوسانی است مثل طلا و فلزات گران‌بها و پول‌هایی که پشتوانه دارند. مایک ملونی در ادامه این قسمت به بررسی ابعاد مختلف تفاوت مانی از کارنسی می پردازد و به این نکته اشاره می‌کند، دلار که پشتوانه سایر پول‌های رایج جهانی است هیچ گونه پشتوانه‌ای به نام طلا ندارد و بانک مرکزی آمریکا با چاپ دلار بدون پشتوانه در واقع تورم خودش را به سایر کشورها صادر می‌کند.

در قسمت دوم این مستند، مایک ملونی به بررسی علل صعود و سقوط تمدن‌ها و رابطه‌ی آن با سیستم پول بدون پشتوانه (کارنسی) و با پشتوانه طلا و فلزات گران‌بها (مانی) می‌پردازد. او تحقیق خود را از یونان ۶۰۰ سال قبل از میلاد شروع می‌کند؛ جایی که در یونان، طلا به عنوان پول با ارزش شناخته می‌شود. ملونی این سیستم پولی ثابت و طلا پایه را علت اوج‌گیری تمدن یونان می‌داند اما با بررسی بیشتر به این نکته اشاره می‌کند که امپراطوری یونان در طی هفت گام به کارنسی روی می‌آورد و با کنار گذاشتن پول ثابت و خلق سکه‌های ناخالص عملا باعث فروپاشی این تمدن عظیم می‌شود. ملونی معتقد است که این هفت گام امپراطوری در طول تاریخ بارها و بارها تکرار و باعث فروپاشی تمدن‌های مختلف شده است و این‌بار نوبت به فروپاشی امپراطوری آمریکا است.

در قسمت سوم مایک ملونی معتقد است که مرگ استاندارد دلار فرا رسیده و میخ بر تابوت دلار کوبیده شده است. او در مدت ۳۵ دقیقه به بررسی و اثبات این ادعای خود می‌پردازد. او یک تایم لاین از سال ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۱۳ در نظر می‌گیرد و تمام اتفاق‌هایی که موجب شده تا دلار آمریکا در حال فروپاشی قرار بگیرید را مورد بررسی قرار می‌دهد. ملونی در این قسمت به کنار گذاشته شدن دلار از مبادلات جهانی و نیز به باز پس‌گیری طلا از خزانه‌داری آمریکا اشاره می‌کند و این را عامل اصلی بحران اقتصادی آینده آمریکا بر‌می‌شمارد. او سپس به بررسی نقش ایران در این ماجرا می‌پردازد و مشخصا از ایران به عنوان اولین کشوری که به سمت حذف دلار از مبادلات ارزی خود رفت، نام می‌برد.

مهمترین قسمت این مستند، قسمت چهارم آن است جایی که مایک ملونی رازِ بزرگترین کلاهبرداری تاریخ را برای ملت‌های جهان فاش می‌کند رازی که افشا شدن آن باعث تغییر و تحولات عظیمی در سیستم جهان و زندگی مردم می‌شود. رازی که کشف آن توسط مردم، فروپاشی سیستم مالی و بانکی جهان را در بردارد و این رازِ بزرگ چیزی نیست جز نحوه کلاهبرداری سیستم بانکی و بانک‌‌دارن در جهان به طوریکه در طول تاریخ چنین چیزی سابقه نداشته است که انسان‌ها توسط یک عده کوچک این‌گونه فریب بخورند. مایک ملونی به شیوه‌ی خارق العاده‌ای بزرگترین کلاهبرداری تاریخ را در هفت مرحله به تصویر می‌کشد و پرده از چهره شیطانی و ربوی نظام بانکی جهان می‌گشاید.

1452530_10151763069556375_1535428446_nمنبع : باشگاه استراتژیست‌های جوان

برای دیدن  صفحه‌ی ویژه تحلیل مستند کلیک کنید

برای دیدن پرونده ویژه به این صفحه مراجعه بفرمایید